Mercedes-Benz E-Klasse: Onderhoud E 280 - 320 Cdi

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: V6 280 CDi

Wie weet hoe ik het onderhoud kan resetten en olie kan pijlen?
Volgens mij kun je alleen maar via de computor resetten en uitlezen welk onderhoud nodig is en kan oliepijlen alleen maar met een pijlstok.

Ook wordt er vaak gesproken bij het resetten over een ander oliesoort met blatt 229.5 wie weet wat dat is

Wie heeft er al ervaring mee

Sido Schat

Sido10864

Geplaatst door Sido10864 PRO , lid sinds 17 jaar geleden

4 Reacties

bankers809 PRO, 14 jaar geleden

Hallo,

oliepeilen geschiedt digitaal. Je duwt op de pijlen op het stuur omlaag (vanaf het beeld met de kilometerteller) en je ziet dan het oliepeil in orde is.

In het onderhoudsboekje zie je de precieze hoeveelheid olie wat in het carter past bij een verversing. Vul deze hoeveelheid dan ook bij, bij olie verversen.

Resetten geschiedt op de volgende manier. Je zet contact op stand 2, gaat met de pijlen op het stuur via het menu naar WARTUNGSSERVICE B (bv) en je duwt dat op de R knop (zelfde knop als resetten van de tripmeter). Als het goed is komt er bij langer vasthouden een bevestigingstoon (BLIEP) Dan druk je op YES / NO voor reset. En hij reset zich dan automatische op de nieuwe juiste service beurt.

Oliesoort met blatt 229.5 is Shell Helix 5W30. Enkel ook deze olie gebruiken --> 5W30, merk is onbelangrijk al schrijft mercedes Mobil 1 of Shell Helix voor. GEEN enkele andere soort olie gebruiken, dit brengt schade toe aan de motor.


Veel succes!

amg55 PRO, 14 jaar geleden

Beste,

Opgepasts met de CDI IV - V6 diesels. Het zou kunnen dat uw voertuig standaard geleverd werd met een dieselpartikelfilter. Zo ja, dan moet een oliesoort gebruikt worden volgens blad 229.31! Dit zijn de LOW-SPASH olieën met een laag as-gehalte. Ga er niet van uit dat elke 5W30 olie van deze soort is. De LOW-SPASH olie is een dure oliesoort die je moet gebruiken als de motor uitgerust is met deze zogenaamde DPF. Deze dieselpartikelfilter staat gekend onder de optiecode 474. Gebruik je toch een gewone een olie die niet van het laag as-gehalte soort is, dan zal je met zekerheid vervroegd uw DPF filter moeten vervangen. En het prijskaartje is niet van de poes!
Het komt hier op neer dat de DPF eerst alle roet opslaat om daarna, met geregelde tussenposes, te verbranden. Na dit proces blijft er een hoeveelheid as over. Deze as hoeveelheid wordt door het motormanagement voortdurend in het oog gehouden. Vanzodra een bepaalde waarde bereikt wordt, is het tijd om deze te vervangen. Daar het inherent is bij zuigermotoren dat er steeds een kleine hoeveelheid motorolie in de verbrandingsruimte terechtkomt zal, bij gebruik van een gewone olie, meer as overblijven na de roetverbranding, dus een vervroegde vervanging van de DPF!

I.v.m reset combi-instrument. Als je deze manueel reset zal dit automatisch gebeuren volgens het laagste olieblad zijnde 229.3 met als gevolg dat het volgende service interval al na 15.000km zal aangegeven worden.
Een reset met de diagnosecomputer kan het service interval verlengen tot 20.000 of 25.000 km daar het juiste olieblad dan kan worden ingegeven.

Succes ermee,
Thomas.

janus5151 PRO, 14 jaar geleden

helemaal mee eens 229.5 is een long life olie en heeft een langere interval
had deze vraag eigenlijk niet meer van jou verwacht Sido.......

janus5151 PRO, 14 jaar geleden

nieuwere sido daarbij kom je in het service menu als ook bij bv de b klasse
stand sleutel op 1, geen uitleesapp aangesloten, 3 x op knopje op combi instrument drukken en dan doorbladeren in dat menu naar service

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.