close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 320: onregelmatig lopen van de motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320 cdi

Hallo,

Heb hier een E-klasse 320 cdi combi

Motor loopt onregelmatig. Bij het uitlezen is geconstateerd dat er twee verstuivers de waarde -5 en +5 aangeven resp. van cil 1 en cil. 5. Nou leek mij de oplossing simpel door er 6 nieuwe verstuivers in te zetten wat ik ook heb gedaan echter mocht dit niet baten en bleef het probleem.
Vervolgens heb ik de compressie gemeten en geconstateerd dat er een paar cilinders zwaar onder de norm zaten door een kapotte koppakking. Nieuwe koppakking erin gezet, cilinderkop laten afpersen op lekkage en eventuele scheurtjes en laten afvlakken kleppen zijn eruit geweest en nieuwe seals ingezet ( allemaal laten doen bij een erkend revisiebedrijf ) alles gecontroleerd timing goed gezet en vervolgens alles weer gemonteerd. Motor weer gestart maar probleem zit er nog steeds in. Vervolgens weer de compressie getest en alle cilinders geven een waarde aan tussen 20 en 22 bar. Lijkt mij goede waarden. Omdat het probleem er nog steeds in zit en mechanisch volgens mij in orde is dacht ik aan een elektrotechnische storing met name dat de verstuivers 1 en 5 niet correct aangestuurd worden. Dus vervolgens heb ik de computer vervangen door een ander exemplaar van een andere 320 cdi ( incl. contactslot, sleutel en stuurslot ) Tevens heb ik de kabels gecontroleerd op verbinding van verstuivers naar de computer en zijn allemaal in orde. Echter het probleem blijft nog steeds. Als ik de motor uitlees met originele mercedes diagnose programma geeft hij geen fouten aan. Inmiddels ben ik aan het einde van mijn latijn en weet verder niet waar het nog aan zou kunnen haperen. Misschien heeft een ander hetzelfde probleem en zou de oplossing hiervan met mij willen/kunnen delen.

Inmiddels heb ik doordat ik niet meer weet waar ik het moet zoeken de turbo gedemonteerd en laten controleren op werking en speling bleek allemaal in orde en weer gemonteerd. PROBLEEM BLIJFT.

M.vr.gr.

Bart

Geplaatst door

Bart54 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Begin nu te vermoeden dat mijn nokkenassen versleten kunnen zijn

Bart54 0

11 jaar

Wat zijn de waardes van de injectors nu dan?

de waarden van cil 1 en 5 blijven op 5 en -5 staand anderen allemaal goed

Bart54 0

11 jaar

De compressie-waardes van die cilinders zijn nu goed? Heb je de kabelboom goed gecontroleerd? Dat juist cilinder 1 en 6 allebei op de maximale en minimale waarden staan hangt met elkaar samen. Het probleem zou bij cilinder zes moet zijn. Heb je de nieuwe injectors ook al eens gewisseld met elkaar?

Dat is het probleem het gaat om cil 1 en cil 5 geen 6 . Cil 1 en 5 hangen niet met elkaar samen. Had de compressie op de conventionele manier gemeten via het verstuivergat met compressiemeter en via gloeispiraalgat met compressiemeter. Vervolgens heb ik vanmiddag de compressie gemeten via het diagnose programma van Mercedes Benz. Resultaat alle cilinders tussen 20 en 22 bar. Kabelboom heb ik vanaf computer naar de verstuivers doorgemeten op verbinding zijn allemaal goed. Injectors vele malen met elkaar uitgewisseld waarden genoteerd als een injector in bijv. cil 4 een waarde aangeeft van 0.8 en vervolgens wissel ik die injector om met cil. 5 dan geeft hij nog steeds op cil. 5 maximale waarde +5. Het maakt dus niets uit of ik injectors verwissel wat betreft cil 1 en cil 5. De andere cilinders nemen wel de veranderde waarden aan die ik voor omwisseling genoteerd had.

Bart54 0

11 jaar

update

vandaag verstuivers en cilinderkop deksel verwijderd zodat nokkenassen zichtbaar werden vervolgens de nokkenassen geïnspecteerd op slijtage, kon hier geen afwijkingen tov van de ander nokken vinden en nagenoeg geen overtollige slijtage zien. Tevens de timing nogmaals gecontroleerd met krukas en nokkenassen en bleek helemaal op tijd te staan. Ook de ketting en spanner vertonen geen mankementen vlgs mij is de motor mechanisch allemaal in orde. Het probleem zit er nog steeds in helaas.

Bart54 0

11 jaar

Om te weten of het probleem in mechnisch of elektronisch is, kun je gaan meten met een scope. Je kan dan inzichtelijk maken of de aansturing goed is.

Rookt de motor trouwens?

ja motor rookt naarmate hij warmer wordt.

Bart54 0

11 jaar

vervang luchtmassameter eens....veelal probleem onregelmatig lopen

dannybenz 0

11 jaar

reactie bericht dannybenz

ik denk dat je mijn beginverhaal en mijn probleem niet goed gelezen hebt. Auto wordt elke keer uitgelezen met MB Star diagnoseprogramma en apparatuur en geeft elke keer geen fouten aan met uitzondering van foute verstuiver waarden van cil. 1 en cil. 5

Bart54 0

11 jaar

vervang de lmm toch maar eens....of vervang je liever de dure verstuivers nog een keer...je moet het zelf weten

dannybenz 0

11 jaar

Reaktie danny benz
Nogmaals je leest het verhaal niet en als het uberhaupt de lmm is dan had het diagnoseprogramma dat zonder meer aangegeven dat er een fout mee is en dan had ik zeer zeker dit probleem hier niet ter discussie gebracht

Bart54 0

11 jaar

volg dit en probleem overlezen -maar zie of lees nergens dat de luchtmassameter met stardiagnose de waarde op diagram luchtmassa meter is nagezien.

is met de star de luchtmassameter op diagram (groene zone) gecontroleert -daar als deze nog in de rode zone bevindt deze geen foutcode aangeeft niet tegenstaande hij slecht is.

gr

willy9 0
badge

11 jaar

Reaktie willy

Inderdaad is gecontroleerd op groene zone nogmaals geeft geen fouten alleen verstuiver waarden cil 1 en 5 blijven fout.

Bart54 0

11 jaar

Misschien ben ik wat tekort geschoten in de informatie. Heb nog een 320 cdi die perfect loopt waarvan ik onderdelen afgepakt heb om waarvan ik dacht dat het eventueel aan zou kunnen liggen omgezet met name krukassensor nokkenassensor commonrail sensor en ventiel en zitten nieuwe vacuumpotjes voor egr en turbo op en ook de lmm. Probleem blijft

Bart54 0

11 jaar

ook niets over gelezen


de klepjes van de luchtinlaat collecteur ( pruitstuk) zijn deze nagezien of verbinding latje er niet af is -- is ook aan te sturen met de star --stang van stelmotor die inlaatklepjes aanstuurd ook niet los.
gr

willy9 0
badge

11 jaar

Reaktie Willy

de cilinderkop is eraf geweest en koppakking vervangen. In en uitlaat spruitstuk zijn er afgehaald. Inlaatspruitstuk helemaal schoongemaakt klepjes gangbaar gemaakt en koolaanslag helemaal verwijderd ( vies karweitje overigens ) Als motor draait en ik kijk tussen inlaatspruitstuk door zie ik het stangetje bewegen. Eigenlijk heb ik alles gedaan ook niet de niet logische dingen omdat je het toch maar uiteindelijk wil uitsluiten en dat heb ik allemaal gedaan voordat ik het hier ter discussie aanbood. Het enige wat ik tot nu toe nog niet gedaan heb is hetgeen wat Jarno5187 voorstelt om er een scope aan te hangen zodat ik kan zien of de aansturing goed is, echter heb ik deze (nog ) niet in mijn bezit

Bart54 0

11 jaar

de auto is van 2000 lees ik,wel een lmm gaat in feite maar een goede 6 jaar mee,hierna is hij veel ongevoeliger...en slecht te meten met de diagnoseapp.....ik zou toch de lmm vervangen en kijken of de uitlaat goed vrij is(niet is opgeblokt).
voor uw verstuivers...je moet mij niet geloven maar gooi er eens 1 liter tweetaktolie in en dan aftanken met diesel....ga dan eens 100km rijden...
en lees dan uw verstuivers nog maar eens uit...nu zullen ze terug binnen de toleranties liggen omdat ze nu nog eens goed GESMEERT zijn
en uw hd pomp ook.
je moet mij natuurlijk niet geloven heeee

dannybenz 0

11 jaar

Update

Probleem niet opgelost. Auto inmiddels verkocht.

Bart54 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 320 of stel zelf een nieuwe vraag.