Mercedes-Benz E-Klasse: Onregelmatige stationaire loop bij warme motor

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 300 td

Mercedes-Benz 210
Bouwjaar: 1997
Brandstof: diesel
Motor: 300 td


Goedendag allemaal,

Heeft iemand de oplossing voor mijn probleem?

Ik heb een e300td van 1997, nadat we de brandstoflekkage aan de brandstofpomp hebben verholpen,
(o-ringetjes en messing ringetjes in de pomp en uit voorzorg het o-ringetje in de zwarte afslagdoos hebben vervangen). Loopt de motor, wanneer die warm is, zeer onregelmatig stationair de auto schud hierbij. Wanneer in de vrij gas wordt gegeven dan loopt het toerenal van 1100 toeren schoksgewijs af naar naar 600 toeren.

Ik heb alles nagelopen, alle slangen zijn correct aangesloten. Volgens mij kun je de 0-ringetjes en messing ringetjes in de de pomp bij de nozzels toch niet verkeerd monteren?

Het probleem is helaas nog niet verholpen. Het valt me op dat wanneer de motor warm is en stationair iets zwaarder moet draaien, dit wanneer b.v. de airco is aangezet of wanneer er een aantal electrische verbruikers zijn aangezet, het probleem van onregelmatig stationair lopen zich niet voordoet.

Ik kan me voorstelllen dat de electronica van het motormanagement, de motor in zo'n geval iets meer brandstof geeft. Kan het zijn dat de motormanagement electronica adaptief is, dat het zichzelf opnieuw moet instellen?
En dat het probleem na een bepaald aantal kilometers over is?

Is het mogelijk de motor stationair handmatig iets "rijker" te zetten?
Of hebben jullie misschien nog een andere suggestie voor mij?



Alvast bedankt voor de moeite!



Bij voorbaat bedankt voor jullie suggesties en hulp.

William

WilliamW210

Geplaatst door WilliamW210 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

nic (0) PRO, 17 jaar geleden

werkt er 1 of meerdere cilinders niet mee en nagelt ie erg als je gas geeft??????????????

WilliamW210 (0), 17 jaar geleden

[quote=nic]werkt er 1 of meerdere cilinders niet mee en nagelt ie erg als je gas geeft??????????????[/quote]
Hoi Nic,

Ik krijg wel het idee dat 1 of meerdere cilinders niet goed meedoen wanneer de motor warm is en stationair loopt. Nagelen doet die alleen wanneer hij koud is, dat is trouwens nu je het zo zegt, pas van de laatste tijd. Maar wanneer ik gas geef, dan pakt die wel mooi op! Accelereren gaat ook prima. Ik krijg wel het idee dat wanneer je op de motor afremt, gas helemaal los dus, het blokje een beetje gaat mokken. Dit alles heeft die voor de reparatie nooit gehad.

Heb je misschien een idee waar ik naar moet kijken?

Alvast bedankt voor de moeite.
Mvg

William

nic (0) PRO, 17 jaar geleden

Op de lijn lomp waar de brandstof leidingen op zitten zit een bus met daarin de drukklepjes van de zuigers in de lijnpomp. Deze heb je er uit geschroefd om de rubber o ring en de koperen afdichtring eronder te vervangen. Als je met het er uit halen en inzetten de klepjes er niet goed hebt ingezet of met montage per ongeluk de stoter die er onder zit heb weggedrukt krijg je dit probleem zoals jij omschrijft helaas zou dat dan inhouden dat de pomp er af moet en worden gerepareerd gezien je dit probleem heb gekregen na deze rep en je de aansluitvolgorde van de leidingen al heb gedubbelcheckt moet het wel hier in zitten iets anders kan ik zo niet bedenken NAV je verhaal.
Je bent niet de eerste die dit overkomt en waarschijnlijk ook niet de laatste het is mij ook eens overkomen.
Laat tevens je verstuivers testen en zonadig reviseren als de pomp ook gedaan moet worden dit omdat er dan vuil en slijpsel in de verstuivers terecht kan zijn gekomen.

WilliamW210 (0), 17 jaar geleden

[quote=nic]Op de lijn lomp waar de brandstof leidingen op zitten zit een bus met daarin de drukklepjes van de zuigers in de lijnpomp. Deze heb je er uit geschroefd om de rubber o ring en de koperen afdichtring eronder te vervangen. Als je met het er uit halen en inzetten de klepjes er niet goed hebt ingezet of met montage per ongeluk de stoter die er onder zit heb weggedrukt krijg je dit probleem zoals jij omschrijft helaas zou dat dan inhouden dat de pomp er af moet en worden gerepareerd gezien je dit probleem heb gekregen na deze rep en je de aansluitvolgorde van de leidingen al heb gedubbelcheckt moet het wel hier in zitten iets anders kan ik zo niet bedenken NAV je verhaal.
Je bent niet de eerste die dit overkomt en waarschijnlijk ook niet de laatste het is mij ook eens overkomen.
Laat tevens je verstuivers testen en zonadig reviseren als de pomp ook gedaan moet worden dit omdat er dan vuil en slijpsel in de verstuivers terecht kan zijn gekomen.[/quote]
Hoi Nic,


Oei, dat klinkt prijzig. Heb je enig idee wat er aan de pomp gereviseerd moet worden en
wat zo'n revisie zal gaan kosten?

Welke consequenties heeft het, wanneer ik er zo mee door rijd?

In ieder geval hartelijk bedankt voor het meedenken!!!!


Mvg


William

nic (0) PRO, 17 jaar geleden

nee dat weet ik niet ik breng de pompen altijd naar een revisiebedrijf. de kosten zijn altijd afhankelijk wat er stuk is, vraag het eens op bij je lokale revisiebedrijven. revisie is in de regel altijd goedkoper uitgezonderd extreme gevallen.
doorrijden gaat uiteraard ten kosten van je motor de motor is nu uit balans met draaien wat extreme spanningen en drukken in de motor brengt.

WilliamW210 (0), 17 jaar geleden

[quote=nic]nee dat weet ik niet ik breng de pompen altijd naar een revisiebedrijf. de kosten zijn altijd afhankelijk wat er stuk is, vraag het eens op bij je lokale revisiebedrijven. revisie is in de regel altijd goedkoper uitgezonderd extreme gevallen.
doorrijden gaat uiteraard ten kosten van je motor de motor is nu uit balans met draaien wat extreme spanningen en drukken in de motor brengt.[/quote]
Hoi Nic,


Bedankt voor het zo snel reageren!

Tussen de bedrijven door heb ik Perdok, dat is een dieselpomp reparatie bedrijf in Assen, gebeld. De monteur had er over dat wanneer een klepje verkeerd zat/zit, de motor ook wanneer die koud is onregelmatig zal lopen.

Hij dacht aan een stangetje voor het stationair toerental dat verbogen zou kunnen zijn. Maar een diagnose op afstand is en blijft moeilijk.


Bedankt voor de moeite!!!

Ik ben nog even aan het puzzelen en hoop dat het motortje binnenkort weer mooi loopt. Als dat zo is dan zal ik het je zeker laten weten. Maar mocht in de tussentijd je nog iets tre binnen schieten dan hoor ik het graag!



Mvg


William

Seref795 (0), 17 jaar geleden

Hoi Willem,

Zon probleem heb ik ook.

4maanden terug begon mijn Mercedes E300TD uit 1998 ook diesel lekken van het brandstofpomp toen ben ik naar een revisiebedrijf gegaan en hebben ze het lekkage net als bij jouw verholpen daarna geen druppel lekkage meer maar als ik gas geef loop de toeren netjes op ook bij rijden geen enkel probleem stationeer loopt ie prima mooi rond maar als ik gas geef en laat de toeren weer zakken dan bij 200toeren schud de motor 2sec en is dan voorbij als de toeren helemaal weer zakt zo als die stationeer loopt ie gewoon prima ben met dit probleem vaker bij dit bedrijf langs gegaan ze hebben de auto aan de computer gezet uitgelezen waren geen storingen pomp weer demonteerd en gemonteerd en toen kwamen ze op conclussie dat het na paar duizend km's over zal gaan ik heb inmiddels 3.000km gereden word niet meer en ook niet minder.

maar ik vind het geen grote probleem en rij lekker door.

Mvg Seref

WilliamW210 (0), 17 jaar geleden

[quote=Seref795]Hoi Willem,

Zon probleem heb ik ook.

4maanden terug begon mijn Mercedes E300TD uit 1998 ook diesel lekken van het brandstofpomp toen ben ik naar een revisiebedrijf gegaan en hebben ze het lekkage net als bij jouw verholpen daarna geen druppel lekkage meer maar als ik gas geef loop de toeren netjes op ook bij rijden geen enkel probleem stationeer loopt ie prima mooi rond maar als ik gas geef en laat de toeren weer zakken dan bij 200toeren schud de motor 2sec en is dan voorbij als de toeren helemaal weer zakt zo als die stationeer loopt ie gewoon prima ben met dit probleem vaker bij dit bedrijf langs gegaan ze hebben de auto aan de computer gezet uitgelezen waren geen storingen pomp weer demonteerd en gemonteerd en toen kwamen ze op conclussie dat het na paar duizend km's over zal gaan ik heb inmiddels 3.000km gereden word niet meer en ook niet minder.

maar ik vind het geen grote probleem en rij lekker door.

Mvg Seref[/quote]
Hoi Seref,


Bedankt voor jouw reactie. De motor van mijn auto galloppeerd, wanneer die warm is. Inmiddels ben ik er achter dat het aan de klepjes in de pomp ligt. Dat gewiebel, daar word ik inmiddels ziek van. Dit is dan ook de reden dat ik het hele gebeuren laat nakijken (reviseren).

Welke werkzaamheden zijn aan te raden om te laten doen, opdat de pomp de komende tijd weer zorgeloos zijn werk kan doen? Het kost nogal een behoorlijke duit om de reparatie uit te laten voeren en wanneer ik die uit laat voeren dan moet het tegelijk goed gebeuren.

Heeft iemand ervaring met het bedrijf Grootjan in Nijverdal of Groot Hemming in Enschede??


Mvr

William

WilliamW210 (0), 17 jaar geleden

Hoi Nic,

Het duurde even voorda ik je kon bedanken voor jouw advies, maar bij deze!
Het probleem is nu opgelost, ik heb de auto naar een dieselpomprevisiebedrijf (leuk woord voor scrabble) gebracht. Daar hebben ze de pomp opnieuw moeten inregelen (duurt incl in- en uitbouwen van de pomp 1,5 dag)
Het net iets anders positioneren van de drukklepjes of het minimale verschil in aandraaimoment heeft tot gevolg dat de pompopbrengst per cilinder verschilt, hetgeen een onregelmatige stationaire loop tot gevolg heeft. Het opnieuw afregelen en op tijd zetten van de pomp resulteerde in een mooiere en zuinigere loop.

Bij deze wil ik jullie allemaal bedanken voor de adviezen!

William

P.s. ik heb op het internet ook gelezen dat het toevoegen van aceton aan de diesel een enorme besparing in het brandstofverbruik tot gevolg heeft. Heeft iemand er ervaring mee en hoe houden o.a. de rubberen leidingen en alles wat er omheen zit (pomp, nozzles ect) zich??????

Kan het ook zijn dat Shell in z'n V-power diesel, aceton als brandstof additief gebruikt?


[quote=nic]nee dat weet ik niet ik breng de pompen altijd naar een revisiebedrijf. de kosten zijn altijd afhankelijk wat er stuk is, vraag het eens op bij je lokale revisiebedrijven. revisie is in de regel altijd goedkoper uitgezonderd extreme gevallen.
doorrijden gaat uiteraard ten kosten van je motor de motor is nu uit balans met draaien wat extreme spanningen en drukken in de motor brengt.[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.