Mercedes-Benz Vito: opklapbare armsteun

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 108D

Goede middag Martijn,

Bedank voor je antwoord ten aanzien van de "lam" hangende armsteun van de VITO Westfalia Marco Polo.

De veer, waarmee het standen mechanisme mee opgesloten zit na je hulp gevonden.

Het ging inderdaad niet makkelijk, het was een soort blikken plaatje uit verenstaal met veel tandjes, ik heb de veer kapot moeten maken.

Even nog een opmerking:
De Vito Westfalia Marco Polo schijnt het interieur en de stoelbekleding te hebben van de V-klasse ( de armsteunen aan bovenzijde zijn van velours, aan de onderzijde een grijs, hard plastic kapje)
Ik merk dit even op omdat er wellicht verschil is tussen Vito Bestelauto en Vito V-klasse ten aanzien van het standen-mechanisme van de opklapbare armsteunen.
Wellicht is er ook verschil in bouwjaar, mijn auto is van jan. 1999

Na de veer eraf gehaald te hebben kon ik de armsteun (met het mechanische voor de standen ) er horizontaal afschuiven en zie ik:

Een rond huisje, aan 1 zijde open, diam. ca 70 mm van gegoten alum. Dit huisje blijft aan de zijkant van de rugleuning zitten.

In het midden een holle bus (buiten diam. ca 14 mm, binnen diam. ca 10 mm) van hetzelfde alum-achtige matriaal als het huisje, dit afgebroken !! busje heeft namelijk met 1 zijde vast gezeten aan het ronde 70 mm diameter huisje.

Ook steekt eruit een verchroomd stalen bus, buitendiam 10 mm, deze chroombus zat strak in de afgebroken alum. bus. Dit is het draaipunt waarom het verstelmechanisme draait.

De chroom-stalen bus van 10 mm uitwendig staat bijhoorlijk krom.
Ik heb 2x geprobeerd de bus te richten door mijn dikste kruiskop schroevendaaier er in te steken maar die braken af.

Exuses voor al de tekst maar de auto, alswel het interireur is nog smetteloos, ik vind het zonde verder te moeten leven met 3 armsteunen i.pl.v. 4 armsteunen; het te laten repareren door de Mercedes dealer verwacht ik nogal kostbaar te zijn wat eerlijk gezegd even niet goed uitkomt.

Ik heb de volgende vragen:

Hoe krijg ik het 70 mm huisje los van de zijkant van de stoel want dit deel moet i.v.m. de afgebroken bus zo wie zo worden vervangen.
( Er zit een gogoten vierkant achter, niet echt een zuiver vierkant, kan ik hier een Bahco opzetten ? wat gebeurt er dan ?? zit het op een schroefdraad ?? of is dit vierkant helemaal niet bedoeld om een Bahco op te zetten ? )

Zit de ( nu kromme ) chroom-stalen bus geklemd in het 70 mm alum huisje ?? of is het bijvoorbeeld een lange bus die door de rugleuning naar de andere armsteun van de bestuurder-stoel loopt ??
In elk geval moet deze kromme chroom st. bus ( of lange buis ) ook worden vervangen.

Als ik met een zaklantaarn in de chroom bus kijk zie ik niets ( de armsteun aan de overkant zit er nog op ) maar door steken met een stuk electriciteitsdraad voel ik niets, ik loop al gauw vast.

Belangrijk is te weten waar de afgebroken stukken van mijn 2 schroevedraaiers zijn gebleven, indien de chroom bus niet 1 lange bus naar de overkant is ( maar 2 korte busjes, 1 aan weerszijden van de rugleuning ) liggen wellicht de stukken schroevdraaier nu beneden in de rugleuning en steken ze wellicht in de toekomst door de bekleding heen.

Indien bovengenoemde delen niet los te bestellen zijn, bestaat er wellicht zoiets als een adres waar gebruikte interieur-delen voor de VITO te koop zijn ??

Echter op dit moment is het belangrijkste te weten hoe e.e.a. in elkaar zit.

Als goedwillende amateur sleutelaar die de VITO nog moet leren kennen hoop ik met jullie kennis en ervaring dit klusje te klaren.

In hou mij zeer aanbevolen voor de antwoorden op mijn bovengenoemde vragen.

Vriendelijke groeten en prettige paasdagen, Rien van IJzendoorn

mercedes108D

Geplaatst door mercedes108D (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

vwfan (5) PRO, 17 jaar geleden

wat je zou kunnen proberen is met een lange inbussleutel 8 het gat in gaan en dan voelen of de sleutel pakt en dan rechtsom draaien. er zit een omslag in van bevestiging van de armleuning de eerdere zitten vast met een veer en de latere types zitten vast met een inbusbout. wil dit niet zou je dan een paar foto's kunnen mailen van het deel wat er nog uit moet en een van een leuning die nog heel is op de kopsekant en de achterkant. de bevestiging maakt voor een vito of v-klasse niks uit. mail: martijnvanbeek@chello.nl als je evt. je chassisnummer wil mailen kan ik voor je uitzoeken op welke manier de leuning vast zit en je evt. een uitbouw/inbouw beschrijving sturen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.