Goede morgen Martijn,
Bedankt voor je info van 2 dagen terug aangaande de "lam" hangende armsteun van mijn VITO
Bezig met je adviezen voor het loskrijgen van het verstelbare-armsteun-mechanisme kwam ik in contact met een persoon die hetzelfde heeft meegemaakt.
Het blijkt dat aan de rugzitting van de VITO (oud model) 3 mogelijkheden zijn:
- 1 e er zitten geen armsteunen aan
- 2 e er zitten wel armsteunen aan
- 3 e er zitten armsteunen aan met op het midden van het draaipunt een
draaiknop gemonteerd voor handmatige verstelling van de lendesteun
(i.pl.v. de eventueel gemonteerde electrische lende-steun-verstelling)
Bij de hierboven vermelde 3 e mogelijkheid dient het plastic sier-dekseltje er
worden afgewipt en met een lange inbussleutel naar binnen te worden gegaan om het het boutje eruit te draaien. Ik weet niet of dit linkse of rechtse schroefdraad is.
De armsteun kan nu van de zijkant van de rugleuning worden afgenomen.
--------------------------------------------------------
De hierboven vermelde 2 e mogelijkheid zit in mijn auto en blijkt als volgt gemonteerd te zijn:
In het binnenwerk van de rugleuning zit aan weerszijden ( t.b.v. de linker armsteun en t.b.v. de rechter armsteun ) een vierkant buis gelast, niet doorlopend maar beide ca. 15
centimer lang. Daarin is een vierkante plasic buisje gestoken voor de klemming.
Het armsteun mechanisme heeft een alum. "staart" van ca. 10 cm.
De armsteunen van mijn type konden, zonder noemenswaardig veel kracht, uit de zijkant van de rugleuning worden getrokken. Ze zitten er alleen maar in gestoken, geklemd zonder boutje of iets dergelijks
De af gebroken onderdelen van het verstel mechanisme bleken niet afzonderlijk te kunnen worden besteld.
Er kan alleen een compleet mechanisme worden gekocht en die waren gewoon op voorraad.
Wel werd mij aangeraden het oude mechanisme te bewaren.
Bij mij was het draaipunt-busje afgebroken, maar meestal liggen de tandjes eraf van het losse blokje.
Zonde om dan weer een compleet mechanisme te moeten kopen als alleen dit kleine blokje nodig is.
Overigens zijn er rechtse mechanisme's en linkse mechanisme's .
Dit heeft te maken met de stand van de tandjes.
Al het bovengenoemde slaat op de eerste generatie VITO.
Of het bij de nieuwe VITO hetzelfde is weet ik niet.
vr. gr. Rien van IJzendoorn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
mooi dat het is opgelost. bij de nieuwste type vito zit er gewoon een inbusboutje achter het sierkapje.
de inbus van het oude type is rehtse draad maar je moet hem vast draaien om hem los te krijgen dit omdat je vanaf de verkeerde kant de bout losdraait.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar