auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz Cl: Oververhitte Mercedes 220 Cdi motor blijft tikken

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 220 cdi

Mijn maat heeft een Mercedes Sportcoupé , een CL 203 , met de 143 pk 220 cdi - motor erin , deze is onlangs na een afgesprongen koelwaterslang extreem heet gelopen . De motor viel stil en was niet meer aan de praat te krijgen , je kon er volgens hem eieren op bakken , zo heet was ie nog nooit gelopen ! Na het takelen bleek die weer gewoon te starten , maar zit er een hard tikkend geluid in .

Na de slang opnieuw bevestigd te hebben en weer vullen met koelvloeistof blijkt alles normaal , geen doorgeblazen cilinderkopdichting ofzo , olie en koelwater blijven zuiver , uitlaatgassen zijn normaal , verbruik is normaal , alleen die tik wil niet meer weg !

Als diagnose kregen we al klepstoters , injectoren , e.d. te horen , maar mensen van een revisiebedrijf wisten te vertellen dat er waarschijnlijk "vreters" in een zuiger/cilindercombinatie gaan zitten , door de extreem hoge temperatuur ! Met de stethoscoop bleek het getik inderdaad hoofdzakelijk van de laatste cilinder te komen , inderdaad deze die het verst uit de rijwind ligt en het minste gekoeld wordt als er geen koelwater meer inzit .

Is dit inderdaad correct ? Want dan is het uitkijken naar een tweedehands blok geblazen ...

Dat blok demonteren , honen of boren en een overmaat zuigers monteren gaat door de 200000 km die hij al heeft gelopen en met mogelijke extra hitte-slijtage erbij in gedachten gehouden ( die hitte kan ook nog andere motoronderdelen hebben beschadigd ! ) een sterk oplopend prijskaartje krijgen !

Wat denken jullie hiervan ?

Geplaatst door

Omega 2,5 tds +0

al 12 jaar lid

Reacties

Even compressie meten , cilinder lektest en met een endoscoop in de cilinder kijken.
Maar inderdaad grote kans op een vreter.

kaleido 1 +9310
badge vip badge

12 jaar

Hier komt dus geen vordering in dit verhaal , de sportcoupé loopt nog altijd zoals het hoort , maar dat tikken blijft ! Een ruilblok kost ook teveel om zomaar te zeggen we stoppen er even eentje in !

Niemand een concreet voorstel ?

Wat hebt u er al zelf aan gedaan-alleen laten draaien en horen brengt u niets verder -is er voorheen al iets aan vervangen
gr

willy9 +0
badge

12 jaar

Heb je al gedaan wat ik voorgesteld heb ?
Als je verder niets onderneemt , blijft het verhaal inderdaad steken.
Ik vermoed dat er door de hoge temperatuur , schade is ontstaan aan de cilinder /zuiger / drijfstang , en daar kom je alleen maar achter door dit te onderzoeken.

kaleido 1 +9310
badge vip badge

12 jaar

voor de andere bijdrages : de schade is inderdaad in de 4de cilinder gesitueerd , en is exact wat er gevreesd werd , dat was ook niet moeilijk om vast te stellen nadat de stethoscoop er al onze aandacht had op getrokken ... Dat was niet zozeer de vraag , eerder wat er aan te doen viel zonder die sportcoupé liefhebber ter plaatse te doen doodvallen aan de gevolgen van een hartaanval ...

Dat brengt mij weer bij het begin : wat hieraan te doen ?

Ik meen ook al duidelijk gesteld te hebben dat de "big-spender" mentaliteit niet van toepassing kan zijn bij ons , wij zijn niet bij de gelukkige grootverdieners , maar wel gewone , dagelijks werkende mensen , die elkaar zo goedkoop mogelijk proberen verder te helpen . Ja , dat bestaat nog ...

Wat is er dan precies aan de hand in de vierde cilinder , want dat is nog niet vermeld (of ik heb er overheen gelezen ) ja een tik ? en vermoedelijk een vreter ?en wat er allemaal nog meer in het eerste bericht staat .

kaleido 1 +9310
badge vip badge

12 jaar

Zoals het daar in het eerste bericht ook al stond en ook door u geopperd : wrijvingsschade ... uiteraard zonder demontage alleen zichtbaar op de cilinderwand , maar vermoedelijk ook op de zuiger op dezelfde plaats .

Compressiemeting vonden wij niet echt interessant om uit te voeren , gezien de schade gekend is en de uitkomst daarvan niet echt meer ter zake doet ...

Wat er verder nog precies beschadigd werd zal uit een demontage blijken , maar naar mijn inschatting van de financiële mogelijkheden van onze sportcoupé-piloot gaat dat blok eerder zijn zuigerveren kapot draaien op die 4de cilinder dan dat hij het blok gaat laten demonteren of vervangen ...

En vermits ik , niet intelligent genoeg om zelf een andere oplossing te bedenken , daarvoor hier terecht kwam hoop ik nog steeds die man te kunnen verderhelpen , al zit mijn persoonlijke mening omtrent het bestaan van een andere optie op een zéér laag pitje ... maar misschien weet Willy het wel ?

best is onmiddelijk demonteren en zien (vermoet al te laat)--dan indien oppervlakkig -cylinder honen en nieuwe zuiger en zuigerveren--(goedkoopste)---occassie motor (ook prijzig ) - dus al bij al wordt die een vrij dure oplossing.
motor kapot wagen waardeloos

willy9 +0
badge

12 jaar

Beste Willy ,

Dat blok demonteren , honen of boren en een overmaat zuigers monteren gaat door de 200000 km die hij al heeft gelopen en met mogelijke extra hitte-slijtage erbij in gedachten gehouden ( die hitte kan ook nog andere motoronderdelen hebben beschadigd ! ) een sterk oplopend prijskaartje krijgen !

En herlees dan ook nog eens uw eigen tekst hierboven ...

De sportcoupé is aan mij getoond NA het afspringen van de koelwaterslang , ik heb niet meer gedaan dan die slang teruggeplaatst , het koelsysteem hervuld en alle voor de hand liggende gevolgen gecheckt .

De motor startte en draaide goed , maakte geen druk , overhitte niet (meer) maar tikte verschrikkelijk , en de rest staat hierboven .

En zoals iedereen ook hierboven kan lezen vrees ik er ook voor dat de eigenaar zijn blok gewoon knal eraan gaat rijden , want dat blijft niet lukken om zo verder te rijden .

In België heb ik al een identiek gebruikt blok gevonden , met plaatsing en toebehoren zoals kleine montagedelen , nieuwe filters , airco/olie/servo/koelsysteemhervulling en alle andere bijzaken heb ik die man een max prijskaartje van x voorgeschoteld . Het is geen leuk werkje , de laatste keer dat ik zo'n cdi plaatste heb ik meermaals gevloekt door de enge ruimte waar je dat ding in gepropt moet krijgen , ik dacht daarmee zeer scherp te zitten , maar toch kleurde de brave man groen ...

Dus ik sta altijd open voor kandidaten die dat beter (lees : goedkoper) kunnen zonder lapmiddeltjes te gebruiken of suggesties om het op een andere manier af te handelen , al vermoed ik die onbestaande te zijn ...

omega
u prijs van xxx€ is zeker niet teveel al in ---gezien de 200dkm en als ge moet demonteren-monteren -honen eventuweel boren met werkuren-set dichtingen enz zult zeker er boven komen---occassie blok is het goedkoopste in dit geval .uw diagnose goed gezien.
suc6

willy9 +0
badge

12 jaar

Blijkbaar toch teveel voor de eigenaar , hij heeft de sportcoupé zoals ie nu loopt (nog erg vrolijk tikkend dus) te koop gezet ! Alsof er werkelijk iemand is die zoiets wil ...

Aan de waarde van de andere onderdelen om een schadewagen te herstellen misschien !

Enfin , probleem opgelost ! (voor mij althans )

Bedankt voor u antwoord dat de eigenaar niet verder wil repareren.

Highway +1055
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz CL 420 of stel zelf een nieuwe vraag.