auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz Cl: Oververhitte Mercedes 220 Cdi motor blijft tikken

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 220 cdi

Mijn maat heeft een Mercedes Sportcoupé , een CL 203 , met de 143 pk 220 cdi - motor erin , deze is onlangs na een afgesprongen koelwaterslang extreem heet gelopen . De motor viel stil en was niet meer aan de praat te krijgen , je kon er volgens hem eieren op bakken , zo heet was ie nog nooit gelopen ! Na het takelen bleek die weer gewoon te starten , maar zit er een hard tikkend geluid in .

Na de slang opnieuw bevestigd te hebben en weer vullen met koelvloeistof blijkt alles normaal , geen doorgeblazen cilinderkopdichting ofzo , olie en koelwater blijven zuiver , uitlaatgassen zijn normaal , verbruik is normaal , alleen die tik wil niet meer weg !

Als diagnose kregen we al klepstoters , injectoren , e.d. te horen , maar mensen van een revisiebedrijf wisten te vertellen dat er waarschijnlijk "vreters" in een zuiger/cilindercombinatie gaan zitten , door de extreem hoge temperatuur ! Met de stethoscoop bleek het getik inderdaad hoofdzakelijk van de laatste cilinder te komen , inderdaad deze die het verst uit de rijwind ligt en het minste gekoeld wordt als er geen koelwater meer inzit .

Is dit inderdaad correct ? Want dan is het uitkijken naar een tweedehands blok geblazen ...

Dat blok demonteren , honen of boren en een overmaat zuigers monteren gaat door de 200000 km die hij al heeft gelopen en met mogelijke extra hitte-slijtage erbij in gedachten gehouden ( die hitte kan ook nog andere motoronderdelen hebben beschadigd ! ) een sterk oplopend prijskaartje krijgen !

Wat denken jullie hiervan ?

Geplaatst door

Omega 2,5 tds (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Even compressie meten , cilinder lektest en met een endoscoop in de cilinder kijken.
Maar inderdaad grote kans op een vreter.

kaleido 1 7370
badge vip badge

12 jaar

Hier komt dus geen vordering in dit verhaal , de sportcoupé loopt nog altijd zoals het hoort , maar dat tikken blijft ! Een ruilblok kost ook teveel om zomaar te zeggen we stoppen er even eentje in !

Niemand een concreet voorstel ?

Omega 2,5 tds 0

12 jaar

Wat hebt u er al zelf aan gedaan-alleen laten draaien en horen brengt u niets verder -is er voorheen al iets aan vervangen
gr

willy9 0
badge

12 jaar

Heb je al gedaan wat ik voorgesteld heb ?
Als je verder niets onderneemt , blijft het verhaal inderdaad steken.
Ik vermoed dat er door de hoge temperatuur , schade is ontstaan aan de cilinder /zuiger / drijfstang , en daar kom je alleen maar achter door dit te onderzoeken.

kaleido 1 7370
badge vip badge

12 jaar

voor de andere bijdrages : de schade is inderdaad in de 4de cilinder gesitueerd , en is exact wat er gevreesd werd , dat was ook niet moeilijk om vast te stellen nadat de stethoscoop er al onze aandacht had op getrokken ... Dat was niet zozeer de vraag , eerder wat er aan te doen viel zonder die sportcoupé liefhebber ter plaatse te doen doodvallen aan de gevolgen van een hartaanval ...

Dat brengt mij weer bij het begin : wat hieraan te doen ?

Ik meen ook al duidelijk gesteld te hebben dat de "big-spender" mentaliteit niet van toepassing kan zijn bij ons , wij zijn niet bij de gelukkige grootverdieners , maar wel gewone , dagelijks werkende mensen , die elkaar zo goedkoop mogelijk proberen verder te helpen . Ja , dat bestaat nog ...

Omega 2,5 tds 0

12 jaar

Wat is er dan precies aan de hand in de vierde cilinder , want dat is nog niet vermeld (of ik heb er overheen gelezen ) ja een tik ? en vermoedelijk een vreter ?en wat er allemaal nog meer in het eerste bericht staat .

kaleido 1 7370
badge vip badge

12 jaar

Zoals het daar in het eerste bericht ook al stond en ook door u geopperd : wrijvingsschade ... uiteraard zonder demontage alleen zichtbaar op de cilinderwand , maar vermoedelijk ook op de zuiger op dezelfde plaats .

Compressiemeting vonden wij niet echt interessant om uit te voeren , gezien de schade gekend is en de uitkomst daarvan niet echt meer ter zake doet ...

Wat er verder nog precies beschadigd werd zal uit een demontage blijken , maar naar mijn inschatting van de financiële mogelijkheden van onze sportcoupé-piloot gaat dat blok eerder zijn zuigerveren kapot draaien op die 4de cilinder dan dat hij het blok gaat laten demonteren of vervangen ...

En vermits ik , niet intelligent genoeg om zelf een andere oplossing te bedenken , daarvoor hier terecht kwam hoop ik nog steeds die man te kunnen verderhelpen , al zit mijn persoonlijke mening omtrent het bestaan van een andere optie op een zéér laag pitje ... maar misschien weet Willy het wel ?

Omega 2,5 tds 0

12 jaar

best is onmiddelijk demonteren en zien (vermoet al te laat)--dan indien oppervlakkig -cylinder honen en nieuwe zuiger en zuigerveren--(goedkoopste)---occassie motor (ook prijzig ) - dus al bij al wordt die een vrij dure oplossing.
motor kapot wagen waardeloos

willy9 0
badge

12 jaar

Beste Willy ,

Dat blok demonteren , honen of boren en een overmaat zuigers monteren gaat door de 200000 km die hij al heeft gelopen en met mogelijke extra hitte-slijtage erbij in gedachten gehouden ( die hitte kan ook nog andere motoronderdelen hebben beschadigd ! ) een sterk oplopend prijskaartje krijgen !

En herlees dan ook nog eens uw eigen tekst hierboven ...

De sportcoupé is aan mij getoond NA het afspringen van de koelwaterslang , ik heb niet meer gedaan dan die slang teruggeplaatst , het koelsysteem hervuld en alle voor de hand liggende gevolgen gecheckt .

De motor startte en draaide goed , maakte geen druk , overhitte niet (meer) maar tikte verschrikkelijk , en de rest staat hierboven .

En zoals iedereen ook hierboven kan lezen vrees ik er ook voor dat de eigenaar zijn blok gewoon knal eraan gaat rijden , want dat blijft niet lukken om zo verder te rijden .

In België heb ik al een identiek gebruikt blok gevonden , met plaatsing en toebehoren zoals kleine montagedelen , nieuwe filters , airco/olie/servo/koelsysteemhervulling en alle andere bijzaken heb ik die man een max prijskaartje van x voorgeschoteld . Het is geen leuk werkje , de laatste keer dat ik zo'n cdi plaatste heb ik meermaals gevloekt door de enge ruimte waar je dat ding in gepropt moet krijgen , ik dacht daarmee zeer scherp te zitten , maar toch kleurde de brave man groen ...

Dus ik sta altijd open voor kandidaten die dat beter (lees : goedkoper) kunnen zonder lapmiddeltjes te gebruiken of suggesties om het op een andere manier af te handelen , al vermoed ik die onbestaande te zijn ...

Omega 2,5 tds 0

12 jaar

omega
u prijs van xxx€ is zeker niet teveel al in ---gezien de 200dkm en als ge moet demonteren-monteren -honen eventuweel boren met werkuren-set dichtingen enz zult zeker er boven komen---occassie blok is het goedkoopste in dit geval .uw diagnose goed gezien.
suc6

willy9 0
badge

12 jaar

Blijkbaar toch teveel voor de eigenaar , hij heeft de sportcoupé zoals ie nu loopt (nog erg vrolijk tikkend dus) te koop gezet ! Alsof er werkelijk iemand is die zoiets wil ...

Aan de waarde van de andere onderdelen om een schadewagen te herstellen misschien !

Enfin , probleem opgelost ! (voor mij althans )

Omega 2,5 tds 0

12 jaar

Bedankt voor u antwoord dat de eigenaar niet verder wil repareren.

Highway 720
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz CL 420 of stel zelf een nieuwe vraag.