Mercedes-Benz Sprinter 2011: P226300 turbodruk variatie

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: OM651, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 95

Goedendag,

Ik krijg sinds een aantal weken code P226300 boost pressure deviates from specified value met mijn 313 cdi OM651? sprinter.

Dit gebeurt telkens bij snelheden 100-110km/u . En voornamelijk wanneer de auto moet accelereren. Als ik <100 op CC rijdt dan komt dit haast niet voor of weinig accelereer. Motorlampje gaat knipperen en je merkt dat de auto weinig (turbo) power heeft.

Vorige trip ~800km , ongeveer 3 a 4 keer voorgekomen.
Daarna naar de garage gegaan. Zij hebben de twee magneetkleppen vervangen door orgineel mercedes.

Ik merkte hierin wat verschil, voorheen bij het accelereren merkte je dat bij een bepaald toerental de turbo o.i.d. een beetje deed "flutteren". Nu is de boost rustig en constant (na het vervangen van bovenstaand onderdeel). Er is een probeem opgelost, maar dat is niet degene waarvoor ik kwam.

Toen ik naar huis reed ~10km, bij 100-110km gebeurde het weer. Dit is heel repeteerbaar.

Ik heb een aftermarket Icarsoft MB V2 obd uitleesapparaat en heb bij stationair de volgende waarden uitgelezen:
Air mass per stroke 25.26mg
Ambient temperature [sam] 28 deg c
Air intake temperature 44.02 deg c
Boot air temperature 40.52 deg c
engine speed 760rpm
Atmosperic pressure 1.02 bar
Intake manifold pressure 1.0 bar
boost pressure 1.0 bar
Exhaust back pressure 1.06 bar
Boost pressure downstream-
-of low pressure turbocharger 1.01 bar
Boost pressure control flap 5.14%
Charge pressure pos. wastegate 95%
Exhaust temp upstream of DFP 153 deg c
Lambda value 7.72
Pressure differential DPF 0.01 bar
Exhaust back pressure 1.06 bar
Current km reading 165k km

De garage waar ik ga die werken veel aan sprinters, maar ik krijg wel het gevoel dat zij blind onderdelen vervangen zonder deze te testen. En dat ligt niet lekker bij mij als ingenieur.

Ik heb helaas geen MB star en ik kan met mijn apparaat verder geen sub-code uitlezen. Gezien de obd code neem ik aan dat het verstandig is om waarden te loggen, en kijken of daar iets in te zien is wanneer het probleem plaatsvind. Gezien dit te maken heeft met een verschil tussen verwachte en ingestelde waarde van de turbodruk, lijkt mij de volgende stap om uit te vinden of de turbodruk to hoog of te laag is vs. ingestelde waarde.

Iemand verder nog tips? zag op AMT forum iets dergelijks, maar omdat ik geen professional ben, kan ik het topic verder niet lezen. https://www.amtgarageforum.nl/mercedes-b...

sprinterman

Geplaatst door sprinterman (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Als de betrokken foutcode aanwezig is, heb je dan de Freeze Frame data uitgelezen?
Daar kun je misschien conclusies uit trekken wanneer het gebeurt en of de druk te hoog of te laag is.

sprinterman (0), 2 jaar geleden

Goedendag, ik denk niet dat mijn icarsoft MB V2 freeze frame data uitlezen. ik denk dat ik moet gaan loggen en handmatig kijken hoe en wat.

sprinterman (0), 2 jaar geleden

Ik ga even onderzoeken of die van mij dat kan. Anders retourneer ik hem en koop ik een die het wel kan.

check

Beste antwoord, geplaatst door Jan227 (5) PRO, 2 jaar geleden

Hallo, waarschijnlijk heeft deze Sprinter een bi-turbo eenheid. Controleer het laadlucht systeem op lekkages en het vacuumsysteem op juiste werking. De vervangen drukomvormers waren beide van de turbo ? Egr heeft er namelijk ook eentje. Groet Jan227

Groet Jan227

sprinterman (0), 2 jaar geleden

afgelopen zaterdag hele rit naar Rotterdam gehad, probeerde het fenomeen te triggeren maar is niet gelukt. Lijkt vooralsnog opgelost. Had code al verwijderd dus kon geen freeze frame meer zien. Ik merk wel dat de motor het veel betere doet met de nieuwe magneetkleppen van de turbo (drukomvormers?) je hoort de turbo echt lucht "blazen" wanneer ie werkt, dat was voorheen niet. Nu zou dat blazen ook een lek kunnen zijn... maar dan zou ie een code gooien lijkt mij zo. Om het systeem te druktesten, kom je daar relatief gemakkelijk bij? heb dat ooit bij mijn mitsubishi evo gedaan, maar dat was allemaal wat toegankelijker.

Lijkt ook veel constanter vermogen te hebben en zuiniger te rijden (1:10 -> 1:13).
Ik heb nu overigens ook toegang tot xentry, dus mucht het nog eens gebeuren dan kan ik het volledig uitlezen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.