Mercedes-Benz W210: pomptiming bosch ve pomp

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: e290td

kan iemand mij vertellen hoe ik een brandstofpomp monteer en afstel met een klokje. de oude pomp was lek namelijk. ik heb de oude pomp erafgehaald met de krukas op 12 graden voor bdp. las ook dat ik het tandwiel vd pomp met het nokje naar de 1e cyl moet zetten en dan iets naar recht draaien tot er weerstand is. klopt dit verders? er is zeer weinig te vinden hierover, bij diesel buchli staat wel iets maar niet welk punt ik aan moet houden. ik heb nog niet eerder met een klok gewerkt dus zou niet weten wat voorspanning is? ook staat er stel nu de pomp af op de voorgeschreven plunjerlift.

wat ik er dus uit begrijp is dus dat ik de pomp met de uitsparing in het tandwiel naar de 1e cyl uitgang van de pomp moet zetten en dan naar rechts draaien tot de weerstand voelbaar is. dan pomp monteren met de motor op 12 graden voor bdp. maar dan hoe verder moet ik als de klok gemonteerd is het pomphuis zelf verstellen of het deel wat nog aan het blok zit met die stelbout erin. ik heb de pomp afgetekend met het afstelhuisje. als ik die hetzelfde terug monteer waar te stellen.

autoservice brabant

Geplaatst door autoservice brabant (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je mij het chassisnr stuurt zal ik ff in het WIS kijken voor je.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Al gevonden....
1e afbeelding is over de basisafstelling van de pomp
In de 2e en 3e afbeelding staat het de- en monteren alsook de afstelling van de motor beschreven. Na montage moet je misschien ook nog een fijn-afstelling doorvoeren mbt de originele tester. Dit is alleen als de motor wat moeilijk aanslaat of rookt.

autoservice brabant (0), 11 jaar geleden

ja ok zoiets heb ik ook al in me autodata staan maar het gaat om het afstellen met de klok. in jouw tekening punt 15 en 16 verwijzen ze ernaar. heb je daar wat gegevens van.

autoservice brabant (0), 11 jaar geleden

heb de pomp erop zitten, zou willen weten wat de naald vd meetklok aan moet geven en op welke stand, is dat dan op die 12 graden voor bdp of op bdp zelf. kan het nergens vinden op internet



ok de klok geeft 55 aan op bdp welke waarde moet dat nu zijn voor deze pomp


ben er achter gekomen dat dat ergens op de pomp moet staan een ingeslagen nummer. maar staan veel nummers ingeslagen welke is de goede.


pomp er weer af gehaald alle nummers bekeken maar geen nummer te bekennen met een komma derin dus zal wel anders werken bij deze pomp.


kwam dit tegen op een ander forum en dat ging om een opel zou het voor alle ve pompen hetzelfde zijn dan.

Statisch inspuittijdstip 0.78 - 0.85mm

Dit voor een Bosch VE pomp.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Volgens is het monteren met de pomp op de grondinstelling, na het monteren is het fijnafstellen met de mercedes-diagnosecomp. Ik zal vanavond wel kijken in het wis.

autoservice brabant (0), 11 jaar geleden

ah das niet zo mooi dan vraag me af waarom er dan een stelschroef op zit. heb de pomp op 0,82 gezet en nu is het meter op 0 en vanaf 12 graden voor zie je de meter oplopen naar 82 op bdp. van te voren was dat niet toen ging die pas bij 10 of 9 graden vanaf dat punt de meter omhoog. had het spul al weer opgebouwd dus morgen dan maar weer demonteren en oude setting gebruiken.

autoservice brabant (0), 11 jaar geleden

[quote=Jarno5187]Volgens is het monteren met de pomp op de grondinstelling, na het monteren is het fijnafstellen met de mercedes-diagnosecomp. Ik zal vanavond wel kijken in het wis.[/quote]
bedoel je dat ik de uitleeskast eraan moet hangen en dan via de stelschroef het juiste punt instellen. zo ja welke waarde moet die dan aangeven. spul opgebouwd en starte direct na goed ontluchten. vindt hem alleen stationair wat te langzaam lopen. hoop nog wat te horen van je. de pomp is iig lekvrij nu. revisiesetjes was maar 10 euro ex btw voor alle rubbers en ringen en is goed zat zelf te doen, dieselbedrijf hier in de buurt vroeg 340 ex voor onderste rubber van het huis te vervangen.

oja volgens mij heb ik deze pomp http://www.appropedia.org/Bosch_VP_37

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Het was er gister niet meer van gekomen, maar nu heb ik voor je kunnen kijken. Het is idd afstellen met de diagnosecomputer, maar als de motor mooi loopt en niet nagelt moet het goed zijn. Bij twijfel kan je beter iemand opzoeken die het kan uitlezen voor je. Als bijlage de tekst uit het WIS:

autoservice brabant (0), 10 jaar geleden

loopt goed heb er niks meer aan gedaan verders alleen bovendeksel iets verschoven op de oude stand.

boom (0) PRO, 7 jaar geleden

krukas inderdaad 12 graden voor bdp pomp op 11 uur zetten.
pomp monteren.
meetklok monteren .
bij bdp moet meter op 0.9 staan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.