Mercedes-Benz 408: problemen versnellingsbak 408 mercedes bm 177001

Bouwjaar: 1975, Brandstof: Diesel, Motorcode: om 616

ik heb een probleem met de versnellings bak en koppeling

op een gegeven moment tijdens het rijden zat er geen druk meer op mijn pedaal
het is een mechanische koppeling met druk lager

als de motor aan stond kon ik em in geen enkelem versnelling krijgen
als ik de motor afzette het pedaal ingedrukt houde en dan in eerste vernelling zette de motor weer aan deed en zonder het pedaal te lossen begon em te rijden

nu ben ikn vandaag heel de dag bezig geweest om te proberen de versnellings bak onder de bus vandaan te ktrijgen
maar hij lijkt ergens vast te zitten
ik krijg heb 10 cm uit de motor geschoven maar niet verder

heeft iemand een idee wat er mis kan zijn en hoe ik toch de versnellings bak eronder uit kan krijgen
in ieder geval bedankt
groeten sabine

oja het is bm nummer 177001
van de versnellings bak as enz.
het is een 4 bak

trailerpirate

Geplaatst door trailerpirate (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 408? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Denk dat het toplager is vastgelopen op de prise-as. Je zal toch "gepast geweld" moeten gebruiken om de bak er uit te krijgen.

trailerpirate (0), 14 jaar geleden

bedoel je de druk lager die voor de hefboom zit
of het lager dat in de motor zit
in ieder geval bedankt

joma124 (0) PRO, 14 jaar geleden

het lager wat in het vliegwiel gemonteerd zit klemt op de prise-as

trailerpirate (0), 14 jaar geleden

is er een andere manier om dat lager los te krijgen
we hebben zelfs met span band proberen de veeeersnellins bak eruit te trekken mar er komt geen beweging in
we zijn nu al twee dagen bezig dat ding er van onder te krijgen zelfs met geweld
iemand een idee of iets laat ajb weten
bedankt grrroeten sabine

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Maak het koppelingshuis ook los zodat je bij de drukgroep komt, schroef deze ook los en probeer dan de hele zwik in 1x eruit te pakken...

mvg,
Hans.

joma124 (0) PRO, 14 jaar geleden

probeer eens de koppeling te bedienen misschien springt het gebeuren los
het kan ook zijn dat de koppelings plaat op de prise as vast zit

joma124 (0) PRO, 14 jaar geleden

pas wel op dat je koppelings cilinder niet uit elkaar klapt

Roger10 (0), 14 jaar geleden

Als je de versnellingsbak 10cm kan opschuiven,dan kan je toch de drukgroep losdraaien en alles gelijk losnemen en dan kan je de kapotte priselager nadien verwijderen,dit heb ik al meer gedaan bij deze motoren

trailerpirate (0), 14 jaar geleden

hey

ik heb de arm en het druk lager los kunnen krijgen
nog steeds geen verdere beweging
in de bak te krijgen

hebben ook van voor de motor aan gedraaid en em in verschillende versnelling gezet
maar dat helpt ook niets

de versnellings bak en het koppelings huis zijn los van elkaar
hebben met spanbanden rond de versnellings bak en de achter as hem geprobeerd met die druk eruit te trekken maar dat lukt ook niet

er is niks meer los te schroeven waar we bij kunnen
ik snap echt totaal niet hoe ie zo vast kan zitten

want als we de motor aandraaien en in versnelling zetten draait de achter as wel
iemand nog ideeen

trailerpirate (0), 14 jaar geleden

we krijgen em zelfs niet meer terug naar binnen
op een gegeven moment blokkert ie totaal zowel als we hem naar achter trekken maar ook als we hem naar voren duwen

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Kan je misschien foto`s maken en hier plaatsen?

joma124 (0) PRO, 14 jaar geleden

ben je vergeten de aandrijf as te demonteren hoe kan anders de achteras draaien ????????

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Nou....dat zou wel een stunt zijn....

trailerpirate (0), 14 jaar geleden

nee dat ben ik zeker niet vergeten hahahaha
maar het stuk waardat je normaal de as aan elkaar maakt draait

trailerpirate (0), 14 jaar geleden

ok hier de fotos maar er valt weinig op te zien
URL=http://img685.imageshack.us/i/img2304o.j...][img]http://img685.imageshack.us/img685/2994/...[/img][/url]

trailerpirate (0), 14 jaar geleden

zoals ik dus al zij er is niet veel te zien
hij blijft op een punt steken je kan em zo wat heen en weer schudden naar voor en naar achter maa hij blijft ergens achter steken
zelfs met spannig erop te zetten is er geen beweging in te krijgen
moest iemand nog ideen hebben

garage van horne3459 (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je hem 10 cm kunt terugschuiven naar achteren,kan je ook wd40 of andere kruipolie op de priseas spuiten (dit is de getande as waar de koppellingsplaat over schuift,ik denk dat er roest op de priseas zit.
probeer bak rechtstandig naar achteren te schuiven,iets schuin en hij schuift niet verder

trailerpirate (0), 14 jaar geleden

ik heb net nog een keer geprobeerd em in versnelling te zetten en de motor van voor aan de cardan aan te draaien
alles draait gewoon normaal
hij is een 5 cm eruit en hangt met spanbanden aan de achter as vast op de goeie hoogte neem ik aan anders zouden de assen niet kunnen draaien
daarom snap ik niet achter wat ie vast kan zitten
ik ga t nog is proberen maar iedere keer als we em terug naar binnen proberen schuiven ook blokeert er iets
ik ben aan het denken het koppelingshuis er af te slijpen maar weet niet of dat zo goed idee gaat zijn
ik moet dan sowieso een ander koppelings huis vinden

garage van horne3459 (0) PRO, 14 jaar geleden

dus naar binnen duwen gaat ook niet meer helemaal?
ik zou de spanband naar de achteras erafhalen,en de bak ondersteunen met een krik,dan kun je er ook een beetje met wiebelen,hij kan er alleen helemaal rechtstandig uit.
als de bak ook maar een heel klein beetje scheef hangt,draait alles wel maar klemt hij ook.

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Volgens mij heb je de bak in tweeën gehaald?

Roger10 (0), 14 jaar geleden

Hoe ik het zie als je koppelingshuis van het vliegwielhuis losdraait dan moet je aan de bouten van de drukgroep komen en als je die losdraait dan komt de drukgroep+koppelingsschijf los ,en kan alles naar achter, zeker weten

joma124 (0) PRO, 14 jaar geleden

zoals ik kan zien ben je inderdaad de bak uit elkaar aan het draaien
normaal gesproken haal je het gedeelte los wat tegen de motor aan zit
maar als dat ook niet gaat weet ik het ook niet meer toch grof geweld gaan gebruiken

trailerpirate (0), 14 jaar geleden

nee ben de bak niet in tweeen aan het draaien
ik heb natuurlijk eerst zoals gewoonlijk de bak + koppelingshuis los gemaakt aan de motor
daarna heb ik die twee van elkaar los gemaakt om aan de pinnen te kunnen komen van de druk arm en het lager om die ook los te kunnen maken
het koppelings huis zit nu totaal los met 1 bout heb ik die dan weer tegen de motor gezet om de afstand te kunnen aan geven van hoe ver die eruit is
ik heb de versnellingsbak er al vaker van onder gehaald en nooit is ie blijven steken
normaal maak je alles los draai je em een klein beetje en valt ie er zal ik maar zeggen uit

deze keer alles het zelfde gedaan maar na die 5 cm dat ie er uit is blijft ie ergens achter hangen
en ja als ik em probeer weer naar binnen te doen blokkert ie ook dus hij gaat er niet meer in of uit

ja hebben hem ook al ondersteunt met krik
heb ook al geweld proberen gebruiken
kan het koppelingshuis niet ver genoeg naar achter krijgen om bij de bouten te komen van de koppelings plaat

joma124 (0) PRO, 14 jaar geleden

hallo


sorry dan weet ik het ook niet meer
hij zit vast op het toplager met de prise as of de prise as zit vast op de koppelingsplaat
succes er mee

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Toplager is defect geraakt en vast gevreten (gelast) op de priseas.
Toplager pas gewoonweg niet door je koppelingsplaat heen.
Je kan er wel nog meer kracht op zetten maar grote kans dat er meer onderdelen sneuvelen.

Je zult dus toch die drukgroep los moeten halen.
1 Je slijpt het koppelingshuis er omweg.

2 Ikzelf zou eens proberen een luikje te maken in het huis, dan het vliegwiel verdraaien, om iedere bout te lossen
Een Chirurgische incisie zal ik maar zeggen:)
Oiram

trailerpirate (0), 14 jaar geleden

de oplossing

met e flex heb ik het koppelings huis een groot genoeg gat geflexed
de koppelings plaat kunnen los maken
detop lager zat op de prise as gelast en die er uit eindelijk ook af gekregen
het koppelingshuis weer bij elkaar lassen
nieuwe koppelings plaat en lager aan he zoeken
en dan broem broem hopelijk weer de weg op

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Zeg maar zo ongeveer wat bij antwoord #6 staat.....

bedankt voor de feedback en succes verder.

mvg,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 408 of stel zelf een nieuwe vraag.