Mijn vader heeft een mercedes 250D met een vreemd elektrisch probleem.
Een aantal maanden terug hebben we de zekeringhouder vervangen omdat deze wat slechte contacten had. Een aantal weken later merkten we dat er toch wat rare dingen gebeuren met de ruitenwisser en de radio maar we weten niet zeker of dit voor het vervangen van de zekeringhouder ook het geval was.
De ruitenwisser en de radio kunnen altijd worden ingeschakeld, ook als de sleutel niet in het contact zit. Als je de auto dus parkeert en op slot doet en je laat de ruitenwisser aan dan blijft deze vrolijk doorgaan. Als de auto een paar dagen stil heeft gestaan start deze ook wat moeilijker, vermoedelijk omdat iets toch langzaamaan de accu leeg trekt (ook als de ruitenwisser en radio uit staan).
Als ik de spanning op de zekeringen A, 1 en 2 meet dan meet ik altijd 12V, volgens het schema hoort dit alleen in de standen ACCU, START en RUN. Het wordt nog vreemder.
Als ik de accu loskoppel en vervolgens weer aan sluit, en ik laat alle deuren dicht, dan lijkt alles normaal. Doe ik vervolgens de bestuurders deur open dan hoor ik een relais klikken en staat er weer 12V op de genoemde zekeringen. Doe ik vervolgens de deur dicht dan blijft de 12V aanwezig. Ik moet dan weer de accu loskoppelen om de spanning er af te krijgen.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb helaas geen schema over de lichtschakelaars van de deuren en hoe dit geschakeld zit. Hier zal ik het toch moeten zoeken lijkt me.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
u zult in de comfortschakeling kring het probleem moeten uitzoeken mij inzicht----
gr
Bedankt voor uw reactie, ik zal de diode gaan doormeten en ben benieuwd wat hier uitkomt.
Edit:
Ik heb eerst een poging gedaan om de comfort diode of het comfort relais te vinden. De diode zou op locatie I moeten zitten in het relais compartiment achter de zekeringen, hier is geen diode te vinden. Na 1990 zou deze vervangen zijn door het comfort relais die op locatie F moet zitten. Hier zit echter geen relais.
Volgens het kenteken is de auto van 1992 en dan zou er dus een relais in moeten zitten.
K5 (power seat relais) is wel gemonteerd maar onze auto heeft geen elektrisch verplaatsbare stoelen! Ik begin het spoor bijster te raken...
11 jaar
het comfortrelais zit onder de achterste zit kant chauffeur--heeft deze een elektrische schuifdak en elektrische ramen voor-- gr
optie- vraag aan een monteur van een dealer om het elektrische schema even van uw chassi nr te kopiëren-een fooi doet wonderen .
Willy,
Bedankt voor je reactie. Inmiddels ben ik er achter dat men het comfort relais heeft geplaatst op positie A in de zekeringen kast in plaat van positie F. Deze auto heeft een elektrisch schuifdak maar geen elektrische ramen. De diode is niet geplaatst, dit klopt volgens mij ook omdat er dus wel een relais inzit. Als het goed is heb ik redleijk kloppende schema's voorhanden, zal dit nogmaals controleren.
11 jaar
Het probleem lijkt te zijn verholpen. Zekering A, 1 en 2 waren intern met elkaar verbonden. Zodra de accu aangesloten werd, stond op deze 3 zekeringen dus spanning. Zekeringhouder A hoort echter pas spanning te krijgen als het comfort relais inschakelt.
Ik had een zekeringhouder over, hier heb ik de bedrading van zekeringhouder A opgezet en nu lijkt alles te werken.
Blijkbaar waren de oude en nieuwe zekering box toch niet 1 op 1 uitwisselbaar ondanks dat de verkoper mij verzekerde dat dit wel zo was.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 250 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar