hallo,
ik zou heel graag een radio aan willen sluiten, daar zitten gewoon zo'n universele
stekker op volgens mij, alleen nu weet ik niet wat wat is in de auto zelf.
er zijn allemaal kleuren bedrading, maar ik heb geen idee welke waarvoor is.
wie zou mij mischien kunnen helpen. ik heb zelf geen beschikking over een voltmeter dus
ik hoop dat iemand me zo kan helpen.
op de foto zie je de volgende draden.
van links naar rechts;
1 dubbele draad rood/ wit
1 enkele bruine draad(helemaal tot in het dashboard afgeknipt. je ziet hem nog maar net.
1 enkele rode draad(met een groene streep over de hele draad.)(zwart omhuld)
1 enkele blauwe draad (zwart omhuld)
1 enkele draad( groen zwart)
1 dikke rode enkele draad
1 dubble zwart witte draad
1 dubbele witte/ grijs) draad.
[url=http://img193.imageshack.us/i/2702201127...][img]http://img193.imageshack.us/img193/5852/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
alvast bedankt. gr sven
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In 1975 waren de auto's niet bedraad voor radio's. Dat moest toen allemaal zelf gedaan worden. Ook naar de luidsprekers. Want ook die zaten er niet in.
Je zult dus zelf even moeten uitzoeken welke draad waar voor is.
Normaliter is bruin een massadraad en rood een ( constante) stroomdraad. Dit kun je met een voltmeter of spanningzoeker wel uitvinden. Rood/wit zou een stroomdraad achter contact kunnen zijn.
De groen/zwarte en zwart/witte draad zullen de draden voor de spaekers zijn.
En anders even naar een garage om het te laten uitzoeken. Kost minder dan later een verbrande kabelboom te moeten vervangen.
Rood/wit zou een stroomdraad achter contact kunnen zijn.
wat bedoel je hiermee?
en bedankt voor de verdere info! gr sven
13 jaar
De huidige radio's hebben 2 stroomdraden nodig: 1 om het zendergeheugen vast te houden ( constant stroom ) en de 2e is nodig om het toestel te laten spelen.
Bij de modernere auto's zit een accesoirestand op het contactslot zodat de radio blijft spelen zolang je de sleutel er niet uit haalt. Trek je de sleutel er wel uit, schakelt de radio ook uit. Dat is dan de 2e stroomdraad ofwel de "schakeldraad" cq. "draad achter contact".
De vraag is echter of in deze auto ook al een accesoirestand aanwezig is op het contactslot. Zou best kunnen van niet maar dat die rood/witte toch achter contact zit om te zorgen dat de radio toch uit gaat als de sleutel er uit wordt gehaald. Zuiver om te voorkomen dat niet vergeten wordt de radio uit te doen en de accu leeg loopt na enkele dagen stilstand.
oke bedankt. en nu heb ik ook dat als de enkele zwart groene draad en de dikke enkele rode elkaar raken, komen er vonken en
knapt de zekering eruit van de verlichting voor en achter boven in het dak. mischien dat deze info een beetje verder helpt? alvast bedankt gr sven
13 jaar
en als ik nu toch een volt meter aanschaf , weet iemand ook hoeveel stroom van de draden af moet komen? want dan kan ik het nakijken met de voltmeter en concluderen welke draad waarvoor is. gr sven
13 jaar
Uiteraard 12 volt natuurlijk. De één constant en de ander als je de sleutel omdraait in het contactslot. En massa geen spanning.
Een beetje multimeter heeft ook een ohmmeter. Daarmee kun je de massadraad mee opzoeken. Vermoedelijk de bruine dus.
Zo'n multimeter koop je in elke doe het zelfzaak voor 2 tientjes.
Eh Sven, .........
Ik zou toch even iemand met kennis hiernaar laten kijken. Een opmerking dat van 2 draden vonken afkomen, getuigt hier niet van.
Het is ook niet verstandig om zelf een Multimeter aan te schaffen als je nog niet weet wat je daarmee kunt doen.
Bovendien is het goedkoper om even in de garage te laten kijken, die hebben binnen 5 minuten jouw de functies van alle draden benoemd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar