Mercedes-Benz 190D: remmen

Bouwjaar: 1990

Hallo, wanneer ik traag rijd en rem hoor ik soms een pruttelend geluid en voel ik gelijkertijd een lichte vibratie in de rempedaal. Het geluid zelf kan ik moeilijk omschrijven. Het is alleszinds geen ijzer dat kraakt. Wanneer ik ongeveer 100km/h rijd en rem, trilt het stuur. Ik heb de remschijven vooraan nog maar pas afgedraaid. Het probleeem blijft. wanneer ik de wagen wil starten licht het ABS-controlelampje nooit op op het dashbord. Ik denk niet dat er lucht in de remleidingen zit, aangezien de remmen niet sponzig aanvoelen. Wie weet raad?
Dank bij voorbaat

sam190

Geplaatst door sam190 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 190? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

aupers (0) PRO, 20 jaar geleden

Het 'gepruttel' bij het remmen bij lage snelheid komt voor vieze, slechte ABS sensoren of door stekkers met een slechte verbinding.

Enige oplossing is vervangen van de desbetreffende sensor maar je kan er ook mee doorrijden, het kan geen kwaad. Zolang het ABS lampje tenminste niet gaat branden (dan werkt ABS niet)

Ik heb zelf heel wat 190ers en W124ers gereden en bijna elk exemplaar had dit probleem.

Groeten,

Paul

sam190 (0), 20 jaar geleden

Vriendelijk bedankt voor de tip. Zou dat normaal zijn dat het controlelampje van het ABS-systeem op het dashbord niet brandt wanneer ik de wagen wil starten. Dat van de batterij en zo branden dan wel. Ik rijd nog maar 1 jaar met deze wagen en heb het nooit anders geweten.

aupers (0) PRO, 20 jaar geleden

Bij mijn 200D W124 brandt het lampje heel even bij contact aanzetten. Dat is normaal. Brandt hij helemaal niet moet je even het lampje testen door even de zekering van het abs relais te verwijderen (zit achter de accu). Lampje moet nu constant branden. Indien niet lampje stuk.

Succes,

Paul

sam190 (0), 20 jaar geleden

Ik heb de zekering van het ABS-relais eens uitgetrokken, het lampje brandde niet. Dan maar het instrumentenbord gedemonteerd.
Toppunt was dat er geen lampje meer inzat. Voorlopig heb ik er het lampje van de ruitensproeiervloeistof ingestoken. Het ABS-lampje brandt wanneer ik aan de sleutel draai, wanneer ik de wagen start dooft het. Ik denk dat dat normaal zal zijn.

Bedankt Paul.

aupers (0) PRO, 20 jaar geleden

Graag gedaan. Blijft het lampje uit tijdens het rijden? Als hij gaat branden maak eerst even de sensoren en stekkers schoon.

sam190 (0), 20 jaar geleden

De komende dagen zal ik er eens op letten en desnoods bijsturen. Je hebt blijkbaar veel ervaring met dit type wagen. Als je wil, zin en tijd hebt kun je me misschien nog met iets helpen. Ik heb daarnet namelijk nog 2 andere berichten geplaatst. 1 i.v.m. de cardanas en 1 i.v.m. een teruggedraaide kilometerteller. Nogmaals dank, Sam.

aupers (0) PRO, 20 jaar geleden

Ik heb heel wat MB's bekeken en ik heb ze liever met 300000 km op de teller wat klopt dan met 150000 km. Over het algemeen zie je het wel aan de auto, stoelbekleding, pedaalrubbers, slijtage veiligheidsriemen, knipperlichtschakelaar, stuur etc. Ook met rijden merk je het goed. Een 190 met origineel 150000 km rijdt anders als 1 met 300000 km. Een 190D met 150000 km is uiterst zeldzaam.

Is je achteras hoorbaar ?(janken?) Is ook een goede indicatie voor kilometers. Deze begin je rond de 300000 km te horen. Bij mijn 200D is de as ook rond die stand vervangen, met deze as is hij muisstil alleen de gearing is niet helemaal goed, de teller wijkt 20% af en de motor draait meer toeren. Geeft voor mij niets, ik rijd nooit sneller dan 120 op de teller.

Even off topic: ik zie dat je in Wetteren woont, als je Guy de Belie kent (woont/woonde op de Serskampstraat) doe hem dan de groeten.

Succes,

Paul

sam190 (0), 20 jaar geleden

Ik weet waarom het lampje er niet meer inzat. Als je 5 minuten aan het rijden bent, begint het lampje te branden. Dit tot je de wagen terug stillegt. Ik heb de 3 sensoren en de contacten gekuist, het probleem blijft. Ook de spanningen gemeten met een multimeter. Bij het linker voorwiel krijg ik ongeveer 1V bij 60t/min. Het rechter voorwiel is iets slechter. Ik zal maar prijs vragen voor sensoren.

Sam.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.