Mercedes-Benz 200: remschijven voorzijde verwisselen

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2-liter

Hallo,

Na het maken van een noodstop is een gedeelte van mijn remschijf aan de linkervoorzijde afgebroken. Hoe dat kan ??
Dus dat wordt nieuwe remschijven plaatsen.
Ik heb even gekeken maar heeft iemand een korte beschrijving ?
Ik neem aan dat eerst de flens verwijderd moet worden.
Ik heb de dop waar de moer van het wiellager achter zit verwijderd en kom dan bij de geborgde moer.
Moet ik deze verwijderen ? En kan ik daarna de flens met wiellager gewoon verwijderen ? Om daarna aan de remschijf te kunnen komen ??
Graag even advies voor ik eraan begin en misschien tegen onverwachte zaken aanloop.
Alvast bedankt.

Hans

hans van gestel

Geplaatst door hans van gestel (60) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Je verhaal klopt helemaal. Remschijf zit vast aan wiellagerflens. Voordien eerst de remtang verwijderen.

hans van gestel (60), 11 jaar geleden

Hallo moderator,

alvast bedankt voor je reactie.
Hoe zit de flens aan de remschijf vast ?
Ik zag tevens dat er een soort plat veer door/bij de borgmoer zat en ik dacht een imbus-boutje.
Kan ik die gewoon verwijderen en dan de borgmoer losdraaien ? en daarna de flens verwijderen ?
Er hoeft dus niets geperst te worden ?
Bij het monteren zal het belangrijk zijn hoe vast je de moer draait i.v.m. het wiellager.
Heb je daar een advies voor zodat hij niet te vast of te los zit ?
Alvast bedankt voor je reactie.

Hans

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

imbusboutje iets lossen. Volgt zich vanzelf. Bij montage later de moer handmatig aandraaien totdat deze merkbaar aanligt en dan +/- 1/4 slag terug. Dan imbus weer vastzetten.
Schijf zit aan de binnenzijde vast met 4 of 5 imbusbouten. Zie je vanzelf als je de naaf er af pakt. Schijf kan iets vastgeroest zitten op de naaf. Flinke hamer pakken dan met een flinke klos hout er tussen..................Wel zorgen dat je de boel weer schoon in elkaar zet.

hans van gestel (60), 11 jaar geleden

ik ga er mee aan de slag en het zal zichzelf wel wijzen.
Ik was alleen bang dat er iets geperst moest worden.
Bedankt en ik laat nog wel even weten of het gelukt is.

hans van gestel (60), 11 jaar geleden

Hallo moderator,

Het ging eigenlijk best gemakkelijk.
Alleen de remschijf van de flens loskrijgen was even een probleempje. Ik kreeg de imbusbouten niet los. Uiteindelijk na veel gedoe toch gelukt zonder dat er een afgebroken is.
Nogmaals bedankt voor de info.

Groeten,
Hans

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Oké.

Hans4040 (330) PRO, 11 jaar geleden

[b]Door moderator verplaatst[/b]


Hallo,


vandaag met advies van moderator mijn remschijven vervangen van mijn mercedes 200 (w123) uit 1982.
Nu zag ik dat aan de rechterkant een van de cylindertjes die tegen de remblokken duwen wat olie lekt.
Nu wil ik een revisiesetje bestellen voor de remklauw maar ik heb begrepen dat er twee soorten remklauwen gebruikt worden (ATE en ....??).
Waar kan ik op de remklauw zien van welk merk hij is ? Ik heb hem helemaal nagekeken maar kan niet vinden waar het merk staat.

Groeten,
Hans

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Dan haal eerst de betreffende zuiger er maar eens uit.
Als deze lekkage vertoont, is dat meestal een teken dat de zuiger ingevreten is door roest, vaak de chroomlaag gedeeltelijk is afbladderd en putvorming heeft.
Dan helpt een revisieset niet meer.
Merk staat meestal wel ergens op de remtang vermeld.

hans van gestel (60), 11 jaar geleden

Nog bedankt voor alle informatie.
Ik heb toch maar geen revisieset gebruikt maar een nieuwe remklauw geplaatst.
Alles werkt weer prima nu.
Nog bedankt.
Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.