Goedenavond,
ik ben een beetje ten einde raad, vandaar deze post...
Ik ben de 'trotse' eigenaar van een MB V230 TD Ambiente uit 1999 met slechts 110.000 km op de teller. Niet echt veel, zou dus nog een tijdje mee moeten kunnen, nietwaar...?
Afgelopen week hoorde ik tijdens het rijden een raar geluid bij de motor, motor slaat af. Bij het opnieuw starten moet ik vol gas geven maar de motor komt niet op toeren.
Wel een rookgordijn (grijze rook, géén witte rook...), een zwarte roetplek op het wegdek en een ontzettende dieselstank...
Ik dacht aan de koppakking, maar ik heb geen druk uit de olievuldop en geen druk in het koelsysteem. Alles normaal. Een collega adviseert de verstuivers te checken en, inderdaad, deze zijn, volgens het revisiebedrijf, aan revisie toe. Jullie begrijpen mijn vreugde; dus gelijk maar laten doen.
Helaas is het probleem, na het plaatsen van de nieuwe verstuivers, niet geweken.
Ik ben niet in de gelegenheid om compressie te meten. Verder staat de auto thuis, is een automaat en kan dus niet naar de garage gesleept worden...
Iemand een suggestie en/ of oplossing...?
Alles is welkom...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waarschijnlijk koppakking kapot oliedrukkanaal verliest druk richting eerste cilinder,eerste cilinder verbrandt dus olie = typisch probleem voor vito 110D / viano 230 turbodiesel
eventueel kan ook de turbo kapot zijn,maar deze is een beetje moeilijk bereikbaar,indien mogelijk controleer je of het schoepenwiel niet afgebroken is of te veel speling heeft.
mvg
Alvast bedankt Peter,
sorry voor het late reageren, helaas nog veel meer aan m'n kop dan alleen een MB... :)
Ik denk bij een olielek aan blauwe rook, niet aan grijze rook. Maandag gaan we het schoepenwiel van de turbo controleren.
Wat mij wel opgevallen is, is dat er niet veel druk uit de laatste verstuiver komt. Volgens mij moet er toch een behoorlijke nevel uit de verstuiver komen, of niet...? Zou het een brandstofprobleem kunnen zijn...?
Als ik remmenreiniger in de luchttoevoer spuit, start 'ie wel meteen. Daarna stopt hij er weer mee.
Ik houd je op de hoogte.
mvrgr
11 jaar
Hallo Peter
Even een kleine update voor het proleem met de MB V230 TD.
Compressie is opgemeten, volgens de technicus is de koppakking NIET stuk en is de compressie goed.
Schoepenwiel van de turbo is ook goed.
Het enige wat er, volgens mij, overblijft is de dieselpomp. heb alleen geen idee hoe ik die kan testen. Iemand een tip....?
11 jaar
Demonteren en laten testen bij een revisiebedrijf
Gr.
11 jaar
goedendag iedreen,
ik ben vergeten een update te geven voor het probleem met de V230 TD. Sorry daarvoor.
Het probleem is opgelost; dieselpomp is gedemonteerd en getest bij Hannink in Enschede. Absolute aanrader !!
Eigenaar zegt dat met deze pomp nooit problemen zijn, maar dat het probleem in de toevoerleiding zit. voor d zekerheid toch maar even laten testen. Bij deze uitvoering is een startonderbreker in de vorm van een klep in de toevoerleiding gebruikt en is geplaatst op de brandstofpomp. Klep is verwijderd en pomp is teruggeplaatst, motor start meteen...
Let op: de klep moet wel aangesloten worden op het elektrisch systeem omdat er anders foutmeldingen gegeven worden.
Veel werk, alle koelers teruggeplaatst, airco opnieuw afgevuld, motorolie vervangen, olie voor de automaat vervangen, koelwater idem.
Grill teruggezet, koplampen weer aangesloten.
Misschien toch beter bij een MB dealer laten uitlezen, had waarschijnlijk een hoop uren gescheeld...
'k Hoop dat het iets kan bijdragen aan het forum; bedankt voor het meedenken.
Groeten.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz V-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar