Ben sinds kort in het bezit (via ander merk dealer) van een W203 200Kompressor sedan uit 2002. KM-stand 50.000. Heb advies nodig omtrent het volgende:
Het schakelen is geen pretje, van de 1 naar de 2 heb ik de indruk dat die niet synchroniseert. Alleen als je schakelt bij zo'n 4000 toeren gaat het redelijk (wie doet dat) , maar bij rustig rijden voel je duidelijk de tanden over elkaar heen lopen. Bij buitenlandse reviews lees ik dat er mbt de 2e versnelling wel meer problemen zijn. Is dit inderdaad een bekend euvel, danwel in hoeverre is dit een eigenschap (wat ik me in deze klasse niet kan voorstellen)? Is daar een oplossing voor? enz.
Bij de achterbrug zit overal roest en zelfs op enkele delen van de verzinkte (neem ik aan) draagbalken. De auto is absoluut dealer onderhouden. Weet iemand in hoeverre Mercedes aansprakelijk is mij hierin tegemoet te komen?
Graag reacties van professionele partijen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de roest is inderdaad iets wat helaas wel voorkomt is niet gegalvaniseerd overigens. maar mits dealer onderhouden heeft mb lange garantie tegen roest van binnen uit een bezoek aan de dealer kan je hier uitsluitsel over geven.
de bak problemen is iets wat zeer sporadisch maar wel voorkomt. de bak zal dan uit elkaar moeten ik hoop voor je dat je garantie heeft bij die garage waar je deze kocht.
Ik vraag me ook af of de km stand inderdaad zo laag is.
Is 12.500 KM per jaar.
Kan wel.
De dealer heeft overigens ,in het periodiek onderhoud ,ook de anti roest behandeling ( het controleren en zonodig bijwerken hiervan )
Dat hebben ze dus verzuimd, blijkbaar.
mvg,
Hans.
[quote=nic]de roest is inderdaad iets wat helaas wel voorkomt is niet gegalvaniseerd overigens. maar mits dealer onderhouden heeft mb lange garantie tegen roest van binnen uit een bezoek aan de dealer kan je hier uitsluitsel over geven.
de bak problemen is iets wat zeer sporadisch maar wel voorkomt. de bak zal dan uit elkaar moeten ik hoop voor je dat je garantie heeft bij die garage waar je deze kocht.
Ik vraag me ook af of de km stand inderdaad zo laag is.[/quote]
Hallo Nic,
Bedankt voor je antwoord. Ben naar de Mercedes dealer geweest. Het probleem van de roest is gefotograffeerd en wordt bij de fabrikant ter beoordeling aangeboden. Een en ander zou een maandje duren. Ik zal dat even moeten afwachten.
Het probleem van de bak heb ik ook aangekaart. Ik heb vandaag veel gereden en na zo'n 60-70 km gaat het schakelen wat beter. Maar zeker als die koud is, zitten automobilisten achter me te toeteren of passeren me met opgestoken vinger: ik kom niet snel genoeg weg omdat ik niet vlot genoeg de 2e gang vind, of helemaal stil moet staan wil die in de 1. Volgens hun (Mercedes dealer dus) is het een euvel van de 6-bak, waar niets aan te doen is. Ze hebben de ervaring dat reparaties aan de bak op dit punt soms de kwaal verergert en willen en kunnen geen enkele garantie vooraf doen.
Ik begrijp uit jouw woorden dat er toch een gerichte oplossing is hiervoor. Wellicht dat je zelfs een verwijzing voor me hebt naar een specifieke modificatie of reparatie-instructie. Daar zou ik iets mee kunnen bereiken. In ieder geval wil ik dit nog graag tijdens mijn garantie periode verholpen zien en niet zelf later met de kosten opgescheept zitten. Mogelijk dat ander professionele partijen hierop ook nog een mening kunnen geven, waarvoor ik zeer erkentelijk zou zijn.
De km stand lijkt mij betrouwbaar, ik heb hem bij een zeer gerenommeerde garage gekocht. Ik weet niet of dit achteraf nog verifieerbaar is?
Groet
17 jaar
je kunt de KM stand laten controleren door een garage die aangesloten is bij NAP.
Wel even alle autopapieren en een geldige legitimatie meenemen.
mvg,
Hans.
voor probleem van schakelen, tandwiel van eerste en tweede vervangen ,synchromesh van 1e en 2de vervangen,schakelmof van 1e en 2de vervangen.
en natuurlijk de schakelstang opnieuw afregelen.
dan zou dit probleem verholpen zijn ,ik heb er zo al meerdere versnellingsbakken opengehad.
veel succes.
De bezochte dealer heeft wel een beetje gelijk deze bakken kunen nogal hakkerig zijn maar wat wel voorkomt is dat de vorige eigenaar veel zijn hand op de pook heeft gehad tijdens rijden dit drukt de nodige speling uit de schakel bok en zorgt ervoor dat er extra slijtage optreed dit merk je in 1 en 2 het meeste. Ik heb ze wel gehad dat de kunstof glijvlakken wat op de schakel vorken gevulcaniseerd zit volledig weggebroken was deze sprongen ook uit zijn versnelling en gingen er ook moeizaam in. Wat wel belangrijk is dat eerst wordt gekeken of de olie niet in slechte conditie is dit kan een ervaren monteur zo zien en ruiken en dat de koppeling goed vrij komt. maar dat al dit type bakken slecht schakelen is onzin. als je echt moeite heeft om hem in 1 (wel in stilstand ) en 2 te krijgen is er iets niet goed. zoals IZZI ook verteld deze delen vervangen en dan zal je aanmerkelijk beter schakelen.
Heren, zover bedankt. Verdere suggesties altijd welkom. Het kan enige tijd duren, want ik denk ook dat ze eerst met nieuwe olie gaan proberen, maar ik houd jullie op de hoogte. Ik was benieuwd naar de opmerking van Nic: volgens mij zit er vol synthetische olie in zo'n bak. Hoe kun je dat zien en ruiken?
Groet
17 jaar
Vervolg vraag: heb van de garage aangeboden gekregen dat de schakelstang vervangen moet worden. Volgens hun zou het om een modificatie gaan en was op dit moment nog in onderzoek of ook van Mercedes het bijbehorende kniescharnier ( hoop dat ik het goed onthouden heb) vervangen moet worden. Ik zou de auto 3 dagen moeten missen.
Kan iemand van jullie dit verhaal plaatsen cq bevestigen. Zou namelijk graag willen weten onder welk modificatienummer deze werkzaamheden bij Mercedes bekend zijn. Misschien dat ik er dan wat specificatie op internet van kan vinden. Tevens vroeg ik me af of die 3 dagen-termijn wellicht komt door onbekendheid met de werkzaamheden dan om een reële termijn.
Daarnaast vraag ik me af of dit wel een goede oplossing biedt. Ik kan me voorstellen dat dit eerder iets bijdraagt aan het secuur schakelen dan iets anders. Bij het schakelen van de 1 naar de 2 voel je dat er in dat er in de bak tandwielen over elkaar glijden. De ene keer veel te gemakkelijk en met een klap, de andere keer heel moeilijk. Of de schakelstang daar verantwoordelijk voor kan zijn, betwijfel ik, maar ik verneem graag.
Groet en alvast bedankt.
17 jaar
er is een tips document over dit probleem er zit in bepaalde typen bakken 300cc olie te veel, als je deze hoeveelheid er uit haald dan zakt het pijl ongeveer 10 mm onder de vulplug daardoor is er minder wrijving door een te hoog olie peil ,bij latere type`s is de vulstop aangepast.
bak nr`s 716.600 t/m 716.639 inhoud nieuw 1,2 liter olie
bak nr`s 716.640 t/m 716.679 inhoud nieuw 1.5 liter olie
geldig voor de volgende type`s 163.170.203.202.208.210.
hallo Spanbandje,
Dat is interessant, dat zou wel een zeer makkelijke oplossing zijn. Maar de gegevens zijn me niet duidelijk.
Mijn bak = 716.628 en heb dus een W203. Je geeft hiervoor aan 1,2 liter olie nieuw. Wat bedoel je nu. Is dit voor mijn bak de hoeveelheid af fabriek? Moet daar dan nog eens 0,3 vanaf zodat er resteert 0,9?
Graag nog even een verduidelijking.
Alvast bedankt voor de moeite
17 jaar
Spanbandje heeft gelijk je moet er gewoon 300cc uithalen dat is 10 mm onder de vulopening.
Wat ik begrepen heb blijft er 1,2 liter over.
Mvg.Charles.
17 jaar
iK heb het document er even bij gepakt de inhoud die ik opgeef is de nieuwe inhoud dus waar de 300cc al af is
succes, ik zou dit eerst even proberen, laat me even weten of het invloed heeft, want ik heb zelf ook een 203 waar ik laatst de bak gevuld heb tot de vulopening, maar nog geen tijd heb gehad om het pijl weer te laten zakken,
Groetjes Marcel.
Ok Spanbandje,
Als je zo vriendelijk wilt zijn mij even het registratienummer van dat officiële dokument van Mercedes te geven, dan heb ik iets concreets om naar te verwijzen. Normaliter zou ik dit klusje zelf doen, maar vanwege de garantie laat ik dat de garage even doen. Dan zorg ik ervoor dat je de uitslag krijgt. Dat zal in de laatste week van januari zijn.
Groet.
17 jaar
het doc nummer is GI26.00-P-003344 koptext 1.-2. Gang schwer schaltbar
succes Marcel.
Hallo Spanbandje,
Het heeft wat langer geduurd dan gedacht. Als eerste is de juiste hoeveelheid olie aangebracht, maar dat had geen effect. Daarna is de hele bak gereviseerd bij Mercedes. Klinkt raar, maar dat heeft ook totaal geen effect gehad, althans wat het schakelen betreft van de 1 naar de 2. Dat blijft even klote als het was. Je voelt gewoon de tanden over elkaar gaan. Alle andere schakelproblemen zijn verholpen door de revisie, maar dit grote probleem is er vooralsnog gewoon aanwezig. Het enige dat helpt is opschakelen met vertraging, dwz dat ik met de hand niet gelijk naar de 2 trek, maar als het ware een ommetje maak via de vrij, net zoals dat 50 jaar geleden ging met ongesynchroniseerde bakken. Kijk, Mercedes laat nostalgie herleven! Elke Fiat Panda is nu weliswaar sneller vertrokken bij het stoplicht, maar daarvoor kun je hem later weer inhalen, dankzij de 163 pk's.
17 jaar
Handy man Ook ik heb[had] dit [probleem]maar schakelen via de vrij dus in 2 keer doe ik altijd al met iedere auto ook de volgende versn.trouwens! daar de dealer er geen oplossing voor had heb ik Teflon op de bak gedaan en met mijn genoemde manier v schakelen merk ik het niet eens meer Zoals met meer dingen kan het ook in je hoofd gaan zitten Dus gewoon schakelen en rijden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar