close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz Sprinter: speling en knakken op de aandrijflijn 312 sprinter

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.9

ik heb onlangs een nieuwe koppeling, drukgroep, druk en toplager en dat peperdure 2 massa vliegwiel vervangen, en een gebruikte versnellingsbak bij mijn sprinter gemonteerd, en als ik op de snelweg zit, en het gas langzaam loslaat, dus op het moment dat de op en aflopende krachten tegen elkaar wegvallen, de aandrijflijn trilt. Als ik het gas abrupt los laat dan krijgt de aandrijflijn een snuk.
Als ik dan stil sta en achteruit wil rijden, hoor ik een knakgeluid, en dan ook als ik van z'n achteruit weer vooruit wil rijden. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Geplaatst door

peter sprinter (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Peter loop alle kruiskoppelingen en verbindingen na van de aandrijfas. Een defecte kruiskoppeling geeft een geluid alsof iemand met een sleutel tegen die buis slaat . Ook het schuifstuk is berucht. Los halen en een vulling aandrijfasvet er in. Daarna de moer met filten ring wat strakker zetten. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

[quote=Punt]Peter loop alle kruiskoppelingen en verbindingen na van de aandrijfas. Een defecte kruiskoppeling geeft een geluid alsof iemand met een sleutel tegen die buis slaat . Ook het schuifstuk is berucht. Los halen en een vulling aandrijfasvet er in. Daarna de moer met filten ring wat strakker zetten. Succes.[/quote]
Vreemd, want voor de reparatie deed ie dat allemaal niet, maar ik zal het schuifstuk en kruiskoppelingen even nakijken.
En waar zit die moer met filten ring? want zoiets ben ik niet tegengekomen. Ik heb dan ook alleen de aandrijfas aan de bak kant los gehad.

Als je een as uit EEN stuk hebt? Er zijn er ook met een steunlager. Heb je alles zelf gedaan of laten doen? Als je zelf denkt dat de bak de oorzaak is ga er dan mee terug. Groeten.

Punt 50
badge

14 jaar

[quote=Punt]Als je een as uit EEN stuk hebt? Er zijn er ook met een steunlager. Heb je alles zelf gedaan of laten doen? Als je zelf denkt dat de bak de oorzaak is ga er dan mee terug. Groeten.[/quote]
ik heb alles zelf gedaan, en denk ik dat het aan de bak ligt, want de rest wat ik vervangen heb is nieuw.
De bak was dan ook een weggevertje van maar 150 euro, dus een gokje. Ik ga dan ook eerst de aandrijfas nakijken
en desnoods m'n ouwe bak er onderhangen. Die schakeld wel, alleen heeft hij versleten syncromesringen op de 3e versnelling
want hij kraakt als je te vlug van z'n 2 naar 3 of 4 terug naar 3 wilt schakelen.

Dat geluid bij voorruit/achteruit manoeuvreren is een bekend iets bij een Sprinter. Dit komt door de spiebanen op de flenzen. Dit is op te lossen door wat loctite oid op de flens te doen op het moment dat je de aandrijfas monteert. Heb je het voorste gedeelte van de aandrijfas van het achterste deel los gehad? Zoja, staan de kruiskoppelingen wel goed in lijn?

Met een beetje goede wil repareer je de oude bak eerst ( ring + veer +spietjes ) en dan pas weer wisselen . Heb je die techniek ook eigen gemaakt. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

[quote=Punt]Met een beetje goede wil repareer je de oude bak eerst ( ring + veer +spietjes ) en dan pas weer wisselen . Heb je die techniek ook eigen gemaakt. Succes.[/quote]
Hoi punt, wat bedoelde je nou met die vilt ring en dat ''as uit een stuk''? Verder heb ik nog nooit een versnellingsbak open gehad, en heb ik begrepen dat er wellicht speciaal gereedschap voor nodig is, en dat heb ik niet, en ben ik bang dat als ik de bak open haal, er van alles uit donderd, en ik het dan nooit meer ik elkaar krijg,
maar als jij weet hoe zo'n sprinterbak een beetje in elkaar steekt, dan wil ik dat best eens proberen. Btw, leveren motorenrevisiebedrijven dan ook losse
onderdelen voor zo'n bak?

[quote=Jarno5187]Dat geluid bij voorruit/achteruit manoeuvreren is een bekend iets bij een Sprinter. Dit komt door de spiebanen op de flenzen. Dit is op te lossen door wat loctite oid op de flens te doen op het moment dat je de aandrijfas monteert. Heb je het voorste gedeelte van de aandrijfas van het achterste deel los gehad? Zoja, staan de kruiskoppelingen wel goed in lijn?[/quote]
Ik heb alleen de kruiskoppeling aan de bak los gehad. Die kruiskoppeling zit dan vast aan de aandrijfas, en zit er aan de bak alleen maar een vast deel dat niet kan schanieren, dus maakt het niks uit hoe ik de kruiskoppeling daar weer opzet. Verder vindt ik het vreemd dat hij nu ineens dat geluid maakt, terwijl dat voor de reparatie niet het geval was.

Rustig maar, ik vroeg alleen of je de aandrijfas uit elkaar had gehad. Een veel voorkomende fout is dat als de aandrijfas wordt opgedeeld dat deze verkeerd weer in elkaar wordt gezet, maar dat is in dit geval niet aan de orde.

Dit type versnellingsbak is niet zo heel erg ingewikkeld, maar als je het nog nooit open hebt gehad moet je er niet aan beginnen. Je moet niet alleen kunnen sleutelen, maar ook de technische kennis hebben om te weten waar je naar kijkt en hoe je de verschillende onderdelen moet beoordelen.
Losse onderdelen zijn ook via de dealer te bestellen trouwens.

Als het probleem vooraf niet aanwezig was dan zou ik contact opnemen met het bedrijf dat de versnellingsbak geleverd heeft. Misschien is er een mogelijkheid dat je hem kunt omwisselen.

[quote=Jarno5187]Rustig maar, ik vroeg alleen of je de aandrijfas uit elkaar had gehad. Een veel voorkomende fout is dat als de aandrijfas wordt opgedeeld dat deze verkeerd weer in elkaar wordt gezet, maar dat is in dit geval niet aan de orde.

Dit type versnellingsbak is niet zo heel erg ingewikkeld, maar als je het nog nooit open hebt gehad moet je er niet aan beginnen. Je moet niet alleen kunnen sleutelen, maar ook de technische kennis hebben om te weten waar je naar kijkt en hoe je de verschillende onderdelen moet beoordelen.
Losse onderdelen zijn ook via de dealer te bestellen trouwens.

Als het probleem vooraf niet aanwezig was dan zou ik contact opnemen met het bedrijf dat de versnellingsbak geleverd heeft. Misschien is er een mogelijkheid dat je hem kunt omwisselen.[/quote]
hoi jarno, ik ben de rust zelve hoor, maar ik snap wel dat je het geschrevene op veel manieren kunt oppakken, en het af en toe anders overkomt dan de schrijver bedoeld. Ik ben blij met alle adviezen, dus ook blij dat je mij wilt helpen.
Btw, de bak is een gebruikte voor een meeneemprijsje van slechts 150 euro, dus terugbrengen naar die kampert zit er niet in.

Peter er zit toch wel olie in de bak. Ik weet van hieraf niet hoe jouw kennis is van de bakken-techniek maar je kunt het altijd proberen .Probeer aan een beschrijving te komen en laat de kilo hamer in je kast liggen. Een luchtsleutel voor de aandrijfasmoer is aan te bevelen ,vanwege de borging die daar voor zit. Misschien zit bij jouw "nieuwe"bak die moer wel los!die de flens vasthoudt! groetjes.

Punt 50
badge

14 jaar

[quote=Punt]Peter er zit toch wel olie in de bak. Ik weet van hieraf niet hoe jouw kennis is van de bakken-techniek maar je kunt het altijd proberen .Probeer aan een beschrijving te komen en laat de kilo hamer in je kast liggen. Een luchtsleutel voor de aandrijfasmoer is aan te bevelen ,vanwege de borging die daar voor zit. Misschien zit bij jouw "nieuwe"bak die moer wel los!die de flens vasthoudt! groetjes.[/quote]
Ik heb ook de olie ververst en de keerring van de as van de koppelingskant vervangen. De andere keerring van de uitgaande as nog niet,
dus zal ik daar meteen eens naar kijken.

btw, ik heb een aantal keren een motor gereviseerd, o.a. diverse golf gti blokjes tot 3x een nisssan patrolblok en een 6 cillinder van een
mercedes 913 vrachtwagen, dus sleutelen kan ik wel, maar zoals ik al eerder zei, een bak heb ik nog nooit open gehad, en weet ik niet
of je zomaar een paar nieuwe syncromesringen in een ouwe bak kunt zetten, zonder dat de overige tandwielen geslepen, gepolijst,
of whatever it takes om een bak te reviseren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.