Mercedes-Benz 310: sprinter 310 rookt ineens

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 602 980 2874

Sinds twee dagen opeens veel roken uit de uitlaat.
vermogen lijkt hetzelfde.
Bij loshalen drukslang van turbo veel vette rook, vermoeden kapotte turbo.
deze reeds vervangen (tweedehands) roken niet verholpen.
carterdeksel ventilatie geeft rook en olie op.
opgevangen in fles buiten turbo om, roken niet is niet verholpen.
alle slangen grondig schoongemaakt, niet geholpen.
Rijden zonder inlaat luchtslang dus zonder turbodruk moter blijft erg roken.
4000 km geleden nieuwe kop en distributie ketting en pakkingen vernieuwd.
Rookte niet meer en liep perfect op klein tikkend geluid na.
Bij om beurten loshalen inspuiters gelijk loopgeluid verslechtering, dus lijken alle cilinders te werken.
wat kan het zijn waardoor er olie word geconsumeerd.

hansdd

Geplaatst door hansdd (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

kaleido 1 (1755) PRO, 10 jaar geleden

Wat is de kleur van de rook ?

hansdd (0), 10 jaar geleden

Volgens ons is de rook verbranding van olie want dat consumeerd hij nu.
Als ik een kleur moet zeggen zou ik naar wit blauw gaan?

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Hans haal het spruitstuk los en laat de motor draaien . Als de rook van de voorste cilinder komt is de koppakking doorgeslagen .
Mooie klus .

Succes.

hansdd (0), 10 jaar geleden

Kom net terug van de garage.
We hebben het kleppendeksel verwijderd niets te zien.
We hebben compressie gemeten 4e cilinder 18bar de andere 30bar.
volgens mijn monteur zuiger of zuigerveren kapot bij 4e cilinder.
Ik heb nog vraagtekens.
Ook over de investering.
Opnieuw zoveel geld uitgeven of het geinvesteerde weggooien.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Misschien de zuiger verbrandt. Misschien is een ander blok een optie . Anders het blok demonteren en de zuiger(s)bekijken.
Is het blok van een camper ? Je hebt er nu de tijd voor .?!

Succes.

hansdd (0), 10 jaar geleden

Het mijn kantoor werkplaats en transportmiddel.
Ik heb een klusbedrijf en rij al 8 jaren met deze bus.
Heb in het voorjaar al voor ruim 3500 euro de kop laten vernieuwen omdat de oude gescheurt was.
Ook de distributieketting en alle andere logische onderdelen vernieuwt
Ik ben op pad geweest voor een ruilmotor of revisie.
De laatste is met een grote marge rond de 2500-3000 euro.
Een ruilmotor is een gevaarlijke optie,omdat je geen historie van de motor kent.
Hij rijd nu nog dus kan ik tussen door nog wat verdienen.
Als ik ga slopen dan moet ik ook een optie gekozen hebben.
Ik vind het erg moeilijk.

hansdd (0), 10 jaar geleden

Misschien heeft de koprevisie van het voorjaar er mee te maken.
Mijn garage had een fout gemaakt en de bruggen van de nokkenas niet vast gemaakt.
Drie weken later is de motor na een klap omder de moterkap vandaan naar de garage terug gesleept en daar bleek de nokkenas te zijn gebroken.
De moter had hierbij ook minstens een kromme klep die is vervangen.
Dit is voor garantie gemaakt en heb daarna 4000 km gereden.
Volgens mijn garage heeft hij een nieuwe koppakking gebruikt en licht het dus niet aan de kop en kleppen.
Div. specialisten denken echter dat het toch de koppakking is of klepseals die lekken.
Hoe moet ik hier mee omgaan naar mijn garage waar ik ook al 8 jaar kom?

hansdd (0), 10 jaar geleden

Misschien heeft de koprevisie van het voorjaar er mee te maken.
Mijn garage had een fout gemaakt en de bruggen van de nokkenas niet vast gemaakt.
Drie weken later is de motor na een klap omder de moterkap vandaan naar de garage terug gesleept en daar bleek de nokkenas te zijn gebroken.
De moter had hierbij ook minstens een kromme klep die is vervangen.
Dit is voor garantie gemaakt en heb daarna 4000 km gereden.
Volgens mijn garage heeft hij een nieuwe koppakking gebruikt en licht het dus niet aan de kop en kleppen.
Div. specialisten denken echter dat het toch de koppakking is of klepseals die lekken.
Hoe moet ik hier mee omgaan naar mijn garage waar ik ook al 8 jaar kom?

kaleido 1 (1755) PRO, 10 jaar geleden

Als de klep genoeg schade heeft aangericht aan de zuiger en deze is iets uitgezet , dan kan deze als , als hij warm wordt gaan klemmen in de cilinder en daardoor kan er een zogenaamde vreter ontstaan.
Als de klep krom was in de cilinder waar nu de compressie lager is , zou dat een oorzaak kunnen zijn , maar je moet natuurlijk wel eerst weten wat er echt mis is.
Kop eraf en kijken.
Een krom geslagen klep , laat vaak een afdruk achter op de kop van de zuiger , mocht er op de cilinderwand een streep zitten terhoogte van de afdruk van de klep , verklaart dit de situatie.
Dit blijft natuurlijk een idee , kop zal er toch eerst af moeten als ik alle ideeen zo lees.
Gewoon voorleggen en laat de gevonden oorzaak spreken.

hansdd (0), 10 jaar geleden

Inmiddels kop er af,kop ziet er goed uit.
3e cilinder oliebad en beschadigde wand.
alle zuigers eruitgehaald 4e cilinder had een gebroken zuigerveer.
#e cilinder ontbrak deel veren.
Ga ze allemaal vervangen incl 3e cilinder zuiger, 3e cilinder opgeschuurd schade valt erg mee.
Goede hoop op afloop.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Hans ; haal even voor het nieuwe inlopen een hoonsteen langs de cilinderwand .

Wel goed de cilinders spoelen met water en zeep om steenresten weg te nemen. !!!!

Succes.

kaleido 1 (1755) PRO, 10 jaar geleden

Ik zou zeker een hoonsteen door alle cilinders halen , en de derde cilinder extra aandacht geven , want een beschadiging wegschuren kan niet , levert minimaal een ovale cilinder op.
Met een meetklok meten of de cilinder nog rond is , anders doe je al het werk voor niets.
Gaat anders gegarandeerd weer mis of je zit met een olieboot.

hansdd (0), 10 jaar geleden

Dat hebben we allemaal gedaan de schade aan de cilinder viel erg mee.
Met afhalen van de distibutie ketting moesten wij de schakel doorzagen.
de ketting was ook recentelijk vernieuwd, dus hoeven we allen een schakel te hebben.
Helaas is met het handmatig draaien van de motor ( niet goed opgelet) de ketiing van de dieselpomp gelopen.
Hoe kunnen we simpel de pomp weer op tijd zetten.

hansdd (0), 10 jaar geleden

Weinig reactie van jullie.
Bus loopt weer klinkt erg mooi maar rookt wel.
Volgens garage is dit inlopen van de nieuwe zuigerveren op de oude cilinders.
kan iemand dat beamen?

kaleido 1 (1755) PRO, 10 jaar geleden

Als ze de reparatie op de juiste wijze uitgevoerd hebben , hoeft de auto niet te roken , wat is trouwens de kleur van de rook ?

hansdd (0), 10 jaar geleden

De kleur wit en de reuk is duidelijk olie, maar voral bij het starten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.