close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz Sprinter: Startmotor draait niet

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 311 cdi (903)

Kan iemand mij helpen bij mijn probleem. Als ik wil starten draait de startmotor niet om de motor te starten. Het relais aan de zijkant van de bestuurderszit tik enkel. Als ik dit doormeet krijg ik op drie van de vier polen 12V (pool 85 en 86 met contact op, op pool 87 als ik de sleutel doordraai naar starten). Op pool 30 komt geen 12v, de draad naar de startmotor. Bij de startmotor heb ik ook hier geen 12v (dunne draad). Als ik als noodoplossing de twee contacten van de startmotor door middel van een schroevendraaier verbind, kan ik wel starten als het contact op staat. Mijn eerste gedachte was dat het relais onder de zit dan defect moest zijn, maar ondertussen vervangen met een nieuw en de fout blijft nog steeds. Mijn mening is dat mijn noodoplossing met de schroevendraaier geen blijvertje kan zijn en ik op tijd de startmotor hiermee beschadig, of niet? Kan mij iemand zeggen waar ik de fout nog kan gaan zoeken of zou het een oplossing kunnen zijn de dunne draad van de startmotor te vervangen met een directe 12v draad met drukschakelaar? Graag een blijvende oplossing alstublief.

Geplaatst door

donkie (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

85 en 86 zijn de plus en de min van het spoeltje van het relais 2 plussen kan dus niet of niet goed gemeten.
Met het relais er uit moet of 85 of 86 aan massa liggen , en bij het inschakelen van contact de draad die niet aan massa ligt 12v worden.
Normaal is 30 de aanvoerende plus , dus staat altijd 12v , op het moment dat het relais gemaakt wordt gaat er 12v naar 87 , mits het relais goed aangestuurt wordt.
Als je een brug zet tussen 30 en 87 wat doet hij dan ?

Hallo Kaleido1, nogmaals geprobeerd een nu start hij weer. Toch maar eens doorgemeten en kwam tot het volgende zonder relais: 85=3,6V, 86=12,2V, 87=0,0V 30=0V bij contact aan. Bij contact in start positie blijven de waarde enkel pool 87= 11,7V.. Met relais erin verandert enkel pool 85 en is dan 12,2V, verder geen verandering. Een brug leggen tussen 30 en 87 bracht niets omdat de startmotor het nu wel weer deed. Heeft hij meerdere keren dat hij het doet en dan niet meer. Direct alles weer doorgemeten en de waarden blijven hetzelfde enkel kreeg pool 30 nu ook 11,7V. Relais al eens vervangen omdat ik dacht dat dit de oorzaak was, maar nieuw relais geeft zelfde fout.

donkie 0

9 jaar

Zoek de massa's van de ECU eens op .

Heb zo'n geval al eens mee gemaakt . Ook de startmotor krijgt een signaal vanuit de ECU .

Ook die kunstgreep gemaakt door de startmotor buiten alles om aan te sturen tot ik de zekeringkast wat los zag hangen.

Achter de bevestiging zag ik een massadraad van de ECU . Alles begon met inhouden van de motor en als laatste ook niet meer starten en ook was verbinding met de ECU niet meer mogelijk.

Ik hoop op succes.

Punt 50
badge

9 jaar

Goedeavond Sprinter kenners,

Ik ben opzoek naar iemand die mij kan vertellen of ern Sprinter 312 uit 2000 de fabrieks voirbereiding heeft voir een cruise control.

vitocdi112 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.