👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Dit model in de S-Klasse van Mercedes Benz is gemaakt in de periode 1986-1991.
Het type-nummer is W126.034.
En het motornummer is M116.965 4,2 liter V8 benzine.
Het ABS systeem werkt helaas niet.
Ik wil deze reparatie graag vanaf het begin goed aanpakken (zodat ik zo min mogelijk hoef te vervangen).
Hoe kan ik het beste beginnen? Waar kan ik het beste eerst even naar kijken? Kan iemand mij daarmee helpen?
Je kunt wel lukraak ergens beginnen, maar dat vind ik geen structurele aanpak.
Ik wil graag het probleem localiseren door vooraf bepaalde dingen uit te kunnen sluiten.
Daarom ben ik onder andere ook op zoek naar een elecktrisch schema van het ABS systeem. Hoe kom je aan zoiets?
Maar goed, alle advies is natuurlijk welkom (van iedereen).
Alle vragen zal ik zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.
Bedankt voor het meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bedankt voor je reactie.
Goede vraag, dit had ik trouwens logischerwijs gisteren al moeten vermelden.
Het ABS lampje brandt uberhaupt niet.
Normaal gesproken als je de sleutel in het contact doet, dan gaan er een rits lampjes branden (en na het starten gaan ze weer uit).
Maar het ABS lampje brandt dus helemaal niet.
Zal de dealer mij zomaar een kopie van het elecktrisch schema van het ABS systeem geven dan?
Er bestaat (voor deze type auto) dus een testtoestel en een testprogramma om de pomp en de sensoren te controleren.
Valt dit onder de categorie speciaal gereedschap? Zou dat ergens te krijgen zijn voor een particulier?
Akkoord.
Ik ga inderdaad eerst eens kijken of het lampje er wel in zit.
Alleen, moet ik dan het hele dashboard verwijderen?
Echt makkelijk is het niet om erbij te komen.
Of moet ik soms van onderaf aan beginnen om het geheel los te krijgen?
Daarna ga ik pas punt 2 en 3 en de rest nakijken.
Bedankt voor het meedenken alvast hoor.
14 jaar
Het heeft even geduurd, maar het is toch gelukt (er was een tijd lang geen plek in de garage, vandaar).
We hebben de klokkenpaneel van achterlangs eruit geduwd.
Er zat inderdaad geen lampje in.
Die hebben we vervangen en het klokkenpaneel weer teruggeplaatst.
Nu gebeurt het volgende:
We draaien de sleutel en zetten het contact aan.
Het ABS lampje gaat branden.
We draaien de sleutel nog verder en de motor start.
Het ABS lampje gaat uit.
Dat is dus normaal gesproken ook de bedoeling.
Maar na een stukje rijden gaat het ABS lampje weer aan.
En dat is normaal gesproken niet de bedoeling.
Zou je kunnen stellen dat het interessant is om geconstateerd te hebben dat het lampje wel uitgaat als de motor gestart is?
Zou je kunnen stellen dat dit gegeven erop wijst dat het probleem bij de sensoren zou moeten zitten (en niet bij de ABS pomp/computer), aangezien het lampje pas weer gaat branden als de wielen gaan draaien (als je dus een stukje gaat rijden)?
Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt?
14 jaar
Dat het lampje uit gaat na de start is een teken dat de sensoren goed zijn/er is een verbinding. Als je gaat rijden en het lampje gaat weer branden kan het zijn dat er geen signaal van een of meerdere wielen komt maar ook wordt er een pomp/druk test gedaan. Daar merk je niets van maar de motor op de unit gaat even draaien en de pomp moet een bepaalde druk kunnen halen. Er is ook bij de oudere types een test die meet hoeveel het pedaal kan worden ingedrukt. Voor jou is denk ik de tweede test van toepassing. Succes.
Wij hebben zonet aan de rechtervoorkant het wiel eraf gehaald en daarna de ABS-sensor gedemonteerd door het moertje los te draaien. Er zit inderdaad vuil in de ruimte waar de sensor in gaat (en er zit ook vuil op de sensor zelf).
Om het geheel goed schoon te maken, en om er daarvoor goed bij te kunnen, hebben we de dop, de borg, en de wiellager verwijderd. Nu zijn we aanbeland bij de remschijf. Die wil er niet af. Er zit wel veel speling, de remschijf zit dus niet muurvast ofzo. Je kunt hem er blijkbaar niet gewoon van de wielnaaf af trekken.
Wellicht dat dat met een drukpers moet?
Heeft iemand hier een handig idee voor?
En is er iemand in de buurt van Den Helder voor wat hulp?
14 jaar
Allereerst: laten we mekaar aanspreken met "je", en niet met "u".
Bedankt voor je reactie.
Wij hebben vanmiddag zelf een soort pers gefabriceerd door het aan mekaar lassen van allerlei attributen van metaal.
Met deze pers hebben we de remschijf losgekregen.
Maar ik moet toegeven dat we dit niet meer op deze manier gaan doen.
De volgende keer gaan we gewoon zoals je het zelf al hebt aangegeven met perslucht de boel schoon blazen.
Maar om het een beetje goed schoon te krijgen, moet je ook remreiniger gebruiken, lijkt mij, doen jullie dat ook?
Ik heb wel een MultiMeter.
Kun je daarmee de sensoren meten op draadbreuk?
Hoe doe je dat eigenlijk?
En wat meet je dan precies?
14 jaar
We zijn nu inmiddels een jaar verder. Aan onze oldtimer hebben we toen niets meer gedaan, omdat er van alles en nog wat tussendoor is gekomen. Nu hebben we de draad weer opgepakt. En we hebben wat metingen gedaan.
Ik heb dat zo nauwkeurig mogelijk op papier gezet. Het is nogal wat tekst geworden, maar ik wilde het nauwkeurig doen, vandaar.
13 jaar
Wij hebben een Mercedes Benz 420SE (bouwjaar 1986) met een 8-cilinder benzine-motor erin (goed voor 208 PK).
PROBLEEM:
We steken de sleutel in het contact, we draaien de sleutel, het contact gaat aan, in het dashboard gaan er allerlei lampjes branden waaronder ook het ABS-lampje (dit is normaal), we draaien de sleutel verder in het contact, auto start, ABS-lampje gaat uit (dit is ook normaal), we gaan langzaam met de auto rijden en als de snelheid tussen de 5 en de 10 km per uur is, dan gaat het ABS-lampje weer aan. En dit is dus niet normaal, want hij moet gewoon uit blijven. Dat is dus het probleem.
Binnenkant van de Remschijven (waar de ABS-sensor naar wijst) zijn nu helemaal schoon, dus zowel bij het linkerwiel als bij het rechterwiel. Deze zijn er helemaal af geweest en zijn nu echt helemaal schoon.
We hebben een nieuwe Accu van Varta (74 Ah en 680 Ampere) in de auto geplaatst (de oude was toch al aan vervanging toe).
Met een Multimeter hebben we de LAADSPANNING gemeten: 13,77 Volt. Dit is dus goed.
We hebben aan de rechterkant van de auto (passagierskant), de stekker van de ABS-sensor losgetrokken. Deze stekker zit onder de motorkap. We hebben met een Multimeter de WEERSTAND (van de ABS-sensor en van de kabel) gemeten door zowel de rode meetpen van de Multimeter (+) als van de zwarte meetpen van de Multimeter (-) in de stekker van de ABS-sensor te steken. Op het scherm van de Multimeter werd een waarde getoond van 1370 OHM. Wij hebben begrepen dat deze waarde ergens tussen de 1100 OHM en de 1400 OHM moet liggen. Dit is dus goed.
We hebben daarna ook aan de linkerkant van de auto (bestuurderskant), de stekker van de ABS-sensor losgetrokken. Deze stekker zit onder de motorkap. We hebben met een Multimeter de WEERSTAND (van de ABS-sensor en van de kabel) gemeten door zowel de rode meetpen van de Multimeter (+) als van de zwarte meetpen van de Multimeter (-) in de stekker van de ABS-sensor te steken. Op het scherm van de Multimeter werd een waarde getoond van 1377 OHM. Wij hebben begrepen dat deze waarde ergens tussen de 1100 OHM en de 1400 OHM moet liggen. Dit is dus ook goed.
Daarna hebben we aan de rechterkant van de auto (passagierskant), aan de binnenkant van de stekker van de ABS-sensor, twee draden bevestigd. Deze draden waren lang genoeg om ze via het rechterportier naar de passagiersstoel te geleiden.
Toen zijn we met de auto gaan rijden. Al rijdend hebben we de draden in contact gebracht met de rode meetpen van de Multimeter (+) en met de zwarte meetpen van de Multimeter (-). We hebben zo de WISSELSPANNING gemeten.
Op het scherm van de Multimeter werd een waarde getoond van 0,4 Volt. Bij een snelheid van 50km per uur.
Daarna hebben we aan de linkerkant van de auto (bestuurderskant), aan de binnenkant van de stekker van de ABS-sensor, dezelfde twee draden bevestigd. Deze draden waren lang genoeg om ze via het rechterportier naar de bestuurdersstoel te geleiden.
Toen zijn we weer met de auto gaan rijden. Al rijdend hebben we de draden in contact gebracht met de rode meetpen van de Multimeter (+) en met de zwarte meetpen van de Multimeter (-). We hebben zo de WISSELSPANNING gemeten.
Op het scherm van de Multimeter werd GEEN waarde getoond (het scherm was dus leeg!!!). Bij een snelheid van 50km per uur. Omdat er GEEN waarde werd getoond, wil dat zegggen dat de ABS-sensor niets (=geen waarde) doorgeeft.
Daarom hebben we deze ABS-sensor (horende bij het linker voorwiel) gedemonteerd.
En deze ABS-sensor gaan we derhalve spoedig vervangen.
VRAAG: Kun je een goed werkende ABS-sensor van een andere Mercedes Benz 420SE (van een iets ouder bouwjaar) ook gebruiken? Op de zijkant zie je dat er een (onderdeel)code staat vermeld op de stekker van de ABS-sensor. Moet deze code exact dezelfde zijn? Of is dat niet perse nodig?
De derde ABS-sensor (bij de Cardan) toonde een WEERSTAND van 717 OHM (deze moet rond de 750 liggen, dus dat is goed).
En bij een snelheid van 50 km per uur toonde deze een WISSELSPANNING van 1,0 Volt.
Bij een afnemende snelheid werd de WISSELSPANNING lager, en bij een toenemende snelheid werd de WISSELSPANNING hoger.
Derhalve nemen we aan dat deze derde ABS-sensor (bij de Cardan) zeer waarschijnlijk wel funtioneerd en derhalve niet verwisseld hoeft te worden.
Willen jullie met ons meedenken AUB?
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/38/image086lh.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/38/...][img]http://img38.imageshack.us/img38/3573/im...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/51/image087s.jpg/][img]http://img51.imageshack.us/img51/3138/im...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/14/image089cz.jpg/][img]http://img14.imageshack.us/img14/2972/im...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Post verplaatst door Moderator
[color=red]Mededeling: PROBLEMCAR.NL vraagt iedereen die een probleem heeft voorgelegd op het forum ook de oplossing hier weer te vermelden. Degene die helpt om een probleem op te lossen hoort graag hoe het is afgelopen!!! Bij het uitblijven / veelvuldig verzuimen van enig feedback bestaat de mogelijkheid dat u de nieuwe vraag retour krijgt....[/color]
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Moderator Problemcar.
Is het wellicht ook nog mogelijk om de titel van deze topic te wijzigen?
Gezien het feit dat het nu (een jaar later) niet meer om het elecktrische schema gaat.
Ik weet niet of dat gebruikelijk is, daarom vraag ik het maar eerst even.
13 jaar
Het is toch hoogst opmerkelijk dat we al rijdend (met een snelheid van 50km per uur) hebben geconstateerd dat er bij de rechter ABS-sensor wel een WISSELSPANNING van 0,4 volt wordt gemeten, en bij de linker ABS-sensor uberhaupt GEEN WISSELSPANNING wordt gemeten? Dat wil toch zegggen dat de ABS-sensor niets (=geen waarde) doorgeeft? Of zie ik iets over het hoofd?
13 jaar
Dat is onze conclusie ook.
De huidige linker ABS-sensor is reeds gedemonteerd.
We zijn op zoek naar een werkende linker ABS-sensor.
Ik heb reeds van meerdere mensen begrepen dat deze ABS-sensoren van de W126 van meerdere bouwjaren hetzelfde zijn.
En ik heb begrepen dat dit bij de W124 ook het geval is.
Wellicht dat er mensen zijn die dit ook kunnen bevestigen.
Maar goed ik heb op aanraden van iemand een test gedaan met de gedemonteerde linker ABS-sensor.
Ik heb de test als volgt uitgevoerd:
- in de stekker van de ABS-sensor, op elke pool 1 pen gezet;
- Multimeter op WISSELSPANNING gezet (er zijn 2 mogelijkheden: 600 en 200, ik heb beide geprobeerd);
- met een schroevendraaier heb ik snel, minder snel, en later ook langzaam heen en weer bewogen tegen het uiteinde van de ABS-sensor.
Het resultaat is dat er op het scherm van mijn Mulitimeter contstant hetzelfde cijfer te zien is: "00.0".
Enkel als ik (per ongeluk) de schroevendraaier in aanraking bracht met het uiteinde van de ABS-sensor (dus metaal op metaal), dan verscheen er in het scherm het cijfer: "00.1".
Betekent dit resultaat dat de ABS-sensor nu ook echt stuk is, en dus onbruikbaar is?
Ik voelde wel dat zodra het uiteinde van de schroevendraaier en het uiteinde van de ABS-sensor heel dicht bij elkaar waren, dat er dan een magnetische aantrekking was. Wil dat misschien iets zeggen?
13 jaar
De kern van die sensor is een magneetstaafje. De tandkrans moet er wel vlak langs lopen.Max 0,5 mm. Groeten.
De betreffende linker ABS sensor die we gedemonteerd hebben, die zou dus heel misschien wel gerepareerd kunnen worden. Dat zou wel mooi zijn.
Alhoewel een andere goed functionerende linker ABS sensor het probleem natuurlijk ook wel zou kunnen oplossen. Maar dat even terzijde.
Vanuit het oogpunt van techniek (wat is er wel en niet mogelijk) is het natuurlijk wel interessant om dat te weten te komen. En omdat het gewoon leuk is om te knutselen.
We hebben dus de zilverkleurig metalen cilinder (de ABS sensor) die vast zit aan een zwart stuk hard plastic (waar de kabel aan bevestigd is) zie de foto bij dit bericht.
Is het nu de bedoeling dat we de zilverkleurig metalen cilinder (de ABS sensor) "losdraaien" van het zwart stuk hard plastic? Kan dat gewoon met een knijptang? Zien we dan de kern van de ABS sensor (het magneetstaafje)?
13 jaar
Er zit een spoel in van ragfijn koperdraad!!!!!!!! Ik zou mijn tijd aan iets nuttigers besteden! Succes.
OK, dan gaan we ons nu richten op het vervangen van de ABS sensor, en niet op het repareren van de oude ABS sensor.
13 jaar
1
Het ABS probleem is verholpen !!!
We hebben er een andere ABS sensor (met exact dezelfde nummers) voor in de plaats gemonteerd. En we zijn er toen mee gaan rijden, en het lampje bleef uit (na het starten van de motor).
Dat is dus goed.
Ik wil graag iedereen even bedanken voor eenieder zijn inbreng bij het oplossen van dit ABS probleem.
Dit onderwerp kan nu wat mij betreft afgesloten worden.
13 jaar
Merc. fan ; mooi dat het is opgelost, Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar