goedendag, mijn naam is Johan
voor mijn werk rij ik in een MB vito 112 cdi rond, deze wagen heeft nu al een tijd lang problemen met de motor, metname het vermogen wat niet meer is wat het moet zijn.
even terug in de historie:
in 2006 kwamen de eerste problemen, met starten, motor wilde niet aanslaan of met veel starten, garage bedrijf heeft toen aantal O ringen van brandstof systeem vervangen, motor startte toen weer goed.
vorig jaar bij het ijs krabben van voorruit liep er diesel zowat over mijn voeten heen bij draaiende motor, de mercedes heeft toen de HD pomp vervangen welke lek bleek te zijn. wagen reed daarna weer keurig.
eind afgelopen jaar/begin dit jaar nam motor vermogen/trekkracht een stuk af, was hard sissend geluid te horen, verder ook ineens noodloop als het toerental boven de 3000 tpm kwam.
uit eindelijk bij de MB dealer voor deze klachten, na lang zoeken en uitlezen etc. bleek dat oa de MAPP sensor kapot was, een vacuumklepje en de turbodruk sensor, en na lang zoeken bleek de slang bij de intercooler een scheur van 8 cm had, na deze reparaties ging de vito er weer als een idioot vandoor, tot wielspin in de derde versnelling (ok het was nat op de weg).
maar helaas de laatste tijd is toch het vermogen weer minder, motor wil best vermogen leveren, pas als het gas helemaal ingetrapt wordt dan wil ie best kracht leveren. verder had ik vandaag toch weer dat de motor ineens duidelijk vermogen minderde, na een stop en opnieuw starten was dit weer over.
ik weet een hele hoop van techniek etc. maar bar weinig van de MB CDI motor.
wat ik zoal lezend ben tegen gekomen zouden er een aantal oorzaken kunnen zijn
-lmm meter (indien aanwezig)
-egr klep
-turbodruk regeling/wastegate regeling
-mapp sensor
-turbodruk zender
nou ben ik benieuwd wat ik zelf eens kan doen/controleren, wat kunnen jullie mij voor advies geven?
alvast bedankt, mvg Johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wastegate/EGR/turboklep schoongemaakt? Die kan wel verstopt zitten als je boven de 50000 km per jaar rijdt.
Verder op diagnose nog iets verdachts gezien?
Wat watertempratuur loopt de motor bij warm?
Ben je ook volledig vol geladen met goederen?
Sissende problemen kunnen ook gloeibougies zijn maar dat is bij jouw het probleem niet.
mvg
bus is inderdaad wel zwaar beladen, zit veel gereedschap en materialen in, alleen leek de sterke 112 cdi er niet veel moeite mee te hebben.
motor komt al lang niet meer op bedrijfstemperatuur, aldus de meter, staat ruim onder het midden
verder nog niks schoon gemaakt, de 24ste gaat er een nieuwe koppeling in en schokbrekers voor, dus dan wil ik alvast bij de garage aankomen met een aantal dingen om na te kijken.
MB dealer zit er wel naast maar dan komt er weer een enorme rekening van en dat ben ik even beetje zat.
15 jaar
Misschien ook tijd voor de thermostaat want een volle vermogen leverende motor krijgt het pas rond 80~86 C
Zonder al de spullen voel je het verschil/reactie in de gaspedaal wel dan?
tja, ik begreep dat ze toch de hele motor en sub chassis laten zakken om die koppeling en schokbrekers te vervangen.
wellicht ook meteen alle stekkerverbindingen contoleren en die kleppen schoon te maken etc.
als zo'n blok op de grond staat is dat ook een stuk makkelijker lijkt me
en het verschil weet ik niet, kan niet zomaar even alles uitladen, maar ik weet zeker dat het daar niet aan ligt.
15 jaar
Ik hoop dat ze wel alles eraf monteren i.p.v. de versnellingsbak alleen.
Hoeveel rijdt u per jaar ermee?
weet niet, ze zullen wel weten wat ze doen lijkt me. alleen bij storingen aan zo'n cdi systeem wordt het te moeilijk.
wordt eigenlijk altijd gelijk door gestuurd naar de naast gelegen mb dealer.
maar morge weer es kijken, wie weet blaas ik de motor, koppeling en bak wel op, en is het klaar met dat ding, begint nogal gaar te worden na al die kilometers (140000), remschijven komen er ook weer aan etc.
ik rij ongeveer 30000 per jaar ermee, voornamelijk kortere stukken, snelweg kom ik relatief weinig op.
tussen werk en thuis zit gemiddeld zo'n 20 km
15 jaar
140000 km en al best veel problemen gehad. Vaak lage snelheids/korte ritten kan problemen veroorzaken met diesels
eigenlijk jarenlang geen problemen gehad met deze wagen, deed het altijd feilloos, behalve de laatste 2 jaar beginnen de reparatiekosten wel aardig op te lopen.
15 jaar
vandaag nog wat meer problemen gekregen..
tijdens rijden viel ineens de turbodruk weg, net zoals eergister dat ook al even gebeurde, paar keer opnieuw starten maar geen resultaat, bus niet meer vooruit te branden, en van kwaad tot erger ging de motor ook nog eens in noodloop, dus begrenst tot 3000 toeren.
toch maar naar de MB dealer gereden waar de computer uitgelezen is, hoop storingen, maar de hoofd schuldige is dat de Laaddruk regeling in ieder geval storing geeft..
vrijdag afspraak voor reparatie dus ik post hier wel de bevindingen als het ding het weer doet.
15 jaar
slang gescheurd --regelventiel defekt -- verstropping naar regelventiel turbodruk aansluiting inlaatspruitstuk
probleem is door de MB dealer gerepareerd.
de vacuumklep van de waste gate besturing bleek defekt waardoor die vol open bleef staan en de turbine niet meer aangejaagd werd.
voorlopig doettie het weer..
15 jaar
Hallo
heb zelf ook problemen gehad met de waiste gate ( wat de EGR is als ik me niet vergis). De motor hield op de snelweg plots in en zakte in toerental en bij gas geven maar weinig respons. Motor uit en terug aan en geen probleem meer. Ik heb een automaat en als ik aan lichten stond en trapte hem plank, dan moesten de andere bestuurders 5 min wachten totdat de zwarte rook was opgeklaard. Had op internet gelezen over de EGR-klep en dit leek er sterk op. Heb toen deze losgeschroefd en deze was dus aardig aangekoekt evenals het komplete inlaatgedeelte. Heb dit toen gereinigd en dat scheelde enorm. Op internet raadden ze toen aan de egr af te koppelen. Heb dit toen gedaan door een stopje in de vacuumleiding ervan te stoppen en sindsdien geen enkele problemen meer.
mvg
15 jaar
Hallo
Ik heb ook een Mercedes vito v220 van 2002 en heeft een zoemend dan wel sissend geluid bij optrekken op de snel weg als ik de kickdown in wil drukken zakt hij terug en verliest hij vaart
Vol gas gaat hij ook niet harder dan 120
En zo op de weg Haalt hij de pks niet
Wie kan me helpen
Gr ritchie077
5 jaar
Darm van turbo of intercooler controleren op scheuren , indien scheur heb je druk verlies en dus ook sissende geluiden
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar