Mercedes-Benz M-Klasse: tik in motor ml 400cdi w163 bj 2002

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 400 cdi

hallo klussers,hier een leuk probleem.
ik wil iets meer info omdat ik er al vele uren in heb zitten:
deze auto kwam binnen met een tik in de motor,deze was het meeste aanwezig in de linker cilinderrij(bestuurderszijde)
klinkt als een klepstotertik maar dan iets ruwer.
heb de bijde klepdeksels gedemonteerd en de klepstoters vervangen(leuk klusje! 32x)
hier was duidelijk te zien dat sommige daarvan scheurtjes vertoonden op de bovenkant dus drukverlies olie.
volgens plaatselijke dealer een vaker voorkomend euvel met deze motoren.
heb ook met een endoscoop in de cilinders gekeken,dit zag er allemaal goed uit.
afijn klepstoters vern. en daarna motor gestart.
tik was verdwenen en liep weer mooi rond.motor heeft bij elkaar ongeveer 1,5 uur stationair gelopen,
heb daarna proefrit gemaakt.
eerst korte stukjes en daarna stuk over snelweg.
nog niks aan de hand,motor daarna stilgezet en na ongeveer een half uur weer gestart.
tik nog steeds weg,motor afgezet om na ongeveer 1 minuut weer te starten en ja hoor:daar was de tik weer!
het geluid is weer precies hetzelfde als daarvoor.
mijn vraag:wat kan hier aan de hand zijn,komt dit meer voor en waardoor, omdat er al veel tijd in zit zie ik het niet zo zitten om weer opnieuw te beginnen.
ik hoor graag van jullie!

gr marcel

marcel6979

Geplaatst door marcel6979 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz M-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Manus van auto's (0) PRO, 15 jaar geleden

Beste Marcel, zit er in deze motor niet net als bij de oudere v8 motoren van die "smeerbruggetjes" in de kop (die de olie transporteren van het oliekanaal naar de nokkenaslagers?) Ik heb het bij oudere motoren wel meegemaakt dat een van deze kanaaltjes gescheurd was en ook bij de modernere aluminium versie dat het kogeltje dat het boorgat van de fabricatie moet afsluiten eruit geschoten was.
Dit resulteerde toen in verlies van de oliedruk naar de klepstoters in een van de koppen.

Ik hoop dat je hier iets aan heb.

marcel6979 (0) PRO, 15 jaar geleden

hey,er liggen wel losse bruggen in waar de klepstoters in gemonteerd zitten ja.
ik kan hier weinig aan zien

Manus van auto's (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik zou deze maar met een vergrootglas inspecteren en vooral weer monteren met nieuwe
O-ringetjes. Spuit het oliekanaal meteen even door met een luchtspuitje, het zal niet, maar er kan een verstopping inzitten.

Sterkte

marcel6979 (0) PRO, 15 jaar geleden

dank je,ik ga het bekijken. je hoort het nog wel hoe het afloopt

marcel6979 (0) PRO, 15 jaar geleden

het heeft even geduurt maar het probleem is opgelost,
klant rijd al weer een tijdje rond en alles gaat goed.
er was door mercedes uit geadviseerd om toch maar de ketting te vervangen ivm teveel rek
alleen was deze 1,5 jaar terug ook al vervangen.
we hebben ook meteen alle geleiders vervangen en daar kwam het euvel naar boven!
1 van de geleiders daar was een stuk van afgebroken en 2 andere waren gescheurd waardoor de ketting zomaar versprong.
ook hebben we toch ook de oliepomp vernieuwd omdat we die ook niet vertrouwden.
bedankt voor de info!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz M-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.