close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 190: tikkende cardanas

Bouwjaar: 1990

Ik heb vorige week het voorste cardanasrubber vervangen.
Sinds die tijd hoor ik een tikkend geluid als ik inhoud op de motor of de auto laat "uitrollen". Bij optrekken en normaal rijden hoor je iets. Ik heb alles nog eens nagelopen, alle bouten zitten goed vast. Ook het schuifstuk heb ik gecontroleerd.
Ik zie ook nergens krassen of slijtsporen.
Het achterste cardanasrubber is ook aan vervanging toe (bij het cardan), dat moet ik nog doen. Iemand een idee wat hier aan de hand is?

Geplaatst door

Pieter9072 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je de sluitringen wel telkens aan de hardyschijf kant zitten? Dus de ene keer aan de moerzijde en vervolgens aan de kopsezijde.

plurkje 0
badge

20 jaar

Ik heb alle moeren aan de kant van de hardyschijf gezet.
Onder elke moer zit een sluitring.
Bij de vervangende hardyschijf zaten 6 bouten en moeren, hiervan heb ik er 3 gebruikt. Voor de andere 3 heb ik de oude inbusbouten gebruikt. Achter de hardyschijf zit nog een schijf op de cardanas, deze heb ik laten zetten, hierdoor kon ik alleen de inbusbouten gebruiken. Moet ik de tweede schijf er afhalen?
Waar dient deze schijf voor, kan ik hem zonder problemen weglaten?

Pieter9072 0

20 jaar

Denk dat je net als wat plurkje zegt je bouten niet op de juiste manier gemonteerd hebt, om en om, als je bouten verkeerd zitten kunnen ze de bovenkant van de bak raken, of zelfs een gat erin slaan

autoxpert790 0
badge

20 jaar

Nee,die demper moet je laten zitten. Maar je moet zorgen dat de sluitringen tegen de hardyschijf aanzitten, dus zit de ene ring aan de moerzijde en de volgende heeft na de hardyschijf noch de flens zitten, dus gaat de ring eerst op de bout voordat je h'm in het gat stopt. Kruip anders onder een willekeurige andere Mercedes (behalve A'tjes)want het principe is overal het zelfde.

plurkje 0
badge

20 jaar

Ik heb de bouten op dezelfde manier gemonteerd als ze bij de oude hardyschijf zaten. Voor alle duidelijkheid, alle moeren zitten aan de kant van de versnellingsbak. Het kan zijn dat ik de sluitringen niet onder de kop heb gedaan bij de inbusbouten, dat moet ik controleren.

Pieter9072 0

20 jaar

Het is gelukt de ringen zaten inderdaad niet goed. De inbusbouten heb ik ook niet meer gebruikt, deze waren te kort.
De zeskantbouten de bij de nieuwe schijf zaten heb ik gebruikt, deze zijn wel wat lastig te monteren. Met een steeksleutel tussen de demper en de hardyschijf de bouten aandraaien.
Bedankt voor de hulp.

Pieter9072 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.