auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz Sprinter: timing VE brandstofpomp

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2900

Ik heb een sprinter met een 2.9 5 cilinder van 1995 en daarvan was van een stuk vd tussenflens die tussen de brandstofpomp en de behuizing vd distributie
zit afgebroken waardoor hij olie begon te lekken. Dus op de sloop een andere gehaald en die erop gezet, maar nou start hij niet en vermoed ik dat
de timing niet meer klopt. Volgens het revisiebedrijf die dik 5 jaar geleden een nieuwe VE pomp heeft gemonteerd, moet ik de krukas en nokkenas
op tdc zetten en de pomp dan vanzelf goed staat en zo gehouden word door de inwendige nokkenring.
Dus zo gezegd zo gedaan, en de tussenflens vervangen. Daar zit dus een lager en asje in waar aan een kant het tandwiel vd distributie op zit
en aan de andere kant de pomp die dvm een vertande ring de pomp aan de vertanding op het asje verbind.
Maar dan komt het, want ik had alles dus gemonteerd, maar ik kon dus niet bepalen of ik het distributietandwiel wel goed heb gemonteerd
want daar staan geen merktekens op en heeft die een hele fijne vertanding, dus zal ik wel één tandje verkeerd zitten, want de motor wil nu gewoon
net even niet aanslaan. Dus weer alles los gehaald en het tandwiel een tandje op het asje verdraaid, maar nu ook geen teken van leven.
Nou heb ik ook even gekeken of het asje vd pomp toch niet een beetje kan verdraaien, en dat is dus wel het geval, dus is er soms
een manier om die precies op tijd te zetten en dan te blokkeren, zodat die niet meer kan verdraaien als ik de boel weer terug monteer?

Het is precies dezelfde pomp als op de foto, dus als iemand weet hoe ik die dan op tijd kan zetten en kan blokkeren.
Ik heb wel een werkplaatshandboek, maar daar word dus een heel andere type pomp in besproken, en waar wel dus
een blokkeer inrichting op zit, maar hoe dat bij deze pomp zit verteld het boek niet.

Het is een OM602 motor

[img]https://www.pfjones.co.uk/images/detaile...[/img]

Geplaatst door

peter sprinter (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zorg dat de timing tss nokkenas en krukas goed staat , dit kan zonder pomp, het kettingwiel van de pomp draait gewoon los mee. Zet de motor op 12° voor OT , neem dan de brandstofpomp , je kan het tandwiel verdraaien met een sleutel, er staat één merkteken op één tand. dit teken moet je op de eerst cilinder zetten (uitgang van de pomp die naar de eerste injector loopt), en als je voor de pomp staat naar rechts draaien tot je weerstand voelt. Dan staat de pomp goed,vervolgens inschuiven. Best nieuwe O-ring monteren. Anders mag je ze mss nog eens afnemen wegens olie verlies.

PeterK011 50

6 jaar

Ik zit inderdaad te klooien met dat kettingtandwiel, maar diens stand is dus niet relevant als de pomp er af ligt.
Ik had dus de tussenfles eerst moeten monteren en dan het kettingtandwiel er op, kettingspanner aanspannen en
de motor op tijd zetten en dan pas de pomp er op schuiven. Dat ene tandje dat dan op tandwieltje op de pomp mist, is dan de indicator
en die dan op de eerste cilinder moet staan. Zeg ik het goed?
Verder heb ik een werkplaatsboek, en daarin staat dat ik de krukas juist 15 graden ná OT moet zetten,
en jij zegt 12 graden vóór OT. Ik moet er dan wel bij zeggen dat in het boek een mechanische pomp word beschreven,
dus wellicht dat dan afwijkt, en ik toch die 12 graden vóór moet aanhouden?
Verder begrijp ik dat er in de pomp een nokkenring zit die dus in dit geval van een 5 cilinder, telkens 72 graden verspringt,
en als je aan het asje wilt draaien, dan gaat dat zwaar totdat hij ineens vanzelf verspringt naar de volgende cilinder.
Dus begrijp ik dat goed? Ik kan aardig sleutelen en hele auto's opknappen, restaureren en motoren reviseren,
maar ik heb de ballen verstand van carburateurs, versnellingsbakken en dieselpompen.
Als ik dit klusje dan ook geklaard krijg, gaat de bus naar het revisiebedrijf, want die mogen dan de fijnafstelling
met een klokje doen, want die heb ik niet en ook geen ervaring mee, dus dat besteed ik dan maar wijselijk even
uit, want ik weet dat een verkeerde timing bij een diesel de hele motor kan verwoesten.

Idd , je begrijpt het goed : de stand van het kettingwiel speelt geen rol : zolang de timing krukas en nokkenas goed staat. Om de pomp uit te bouwen hoef je zelfs de kettingspanner niet te lossen. Dit is enkel zo bij de 2.9 dieselmotor. andere motoren hebben een andere pomp : een lijnpomp zonder tussenflens. (behalve 220diesel is ook rotatief maar zonder tussenflens) en idd , andere pompen staan 14,5° na OT. bij deze motor 12° VOOR OT zetten en pomp op eerste cilinder zetten je hebt zo wat speling op die positie en draaien met de klok mee tot je weerstand voelt dan inschuiven. En dan de pomp vastzetten.

PeterK011 50

6 jaar

Thanks Peter, ik ben echt blij dat jij gereageerd hebt, want ik zou anders echt die 15 graden na OT in het boek aangehouden
hebben, en dan wellicht nog dagen kunnen gaan zoeken waarom hij niet gewoon wil lopen, want 15 graden na of 12 graden
voor is nogal een megaverschil waardoor hij nooit gestart zou hebben.
En weet jij ook de procedure van hoe de fijn afstelling moet met zo'n klokje?
Ik snap wel dat achter op de pomp waar de leidingen er op geschroefd zitten, in het midden een boutje zit dat er uit moet
en daar een verloopje in moet waar dan de meetklok met een lange pen in moet, maar dan?

Nog even 1 heel belangrijke vraag, want ik vergeet te vertellen dat deze motor uit een W210 komt, dus
exact dezelfe motor, alleen wel met een andere brandstofpomp en verstuivers die minder druk leveren dan
van een sprinterversie.

212D & 312D & 412D & Sprinter 2.9 TD 02/1995 -> 04/2000 A.980 & A.986 (122pk)

W210 E290 turbodiesel 03/1996 -> 07/1999 A.982 (129pk)

Dus de onderste versie zit in mijn sprinter. Ik heb dus dingen als de carterpan, olieaanzuigbuis, inlaat en uitlaatspruitstukken
overgezet, en zo rijd ik alweer een jaar of 6 rond. Een motor uit een w210 kon niet zeiden ze bij de mercedes garage.
Nou hij rijd dus al jaren perfect met deze motor, en ook de computer vd sprinter heeft er geen problemen mee.
Verder wist ik ook nooit dat er ook een versie was met een mechanische pomp, en als ik dat had geweten
dan had ik zo'n pomp er op gezet, want dan was ik ook meteen van die rot computermeuk afgeweest,
want bij elke scheet gaat de motor in noodloop, en kun je weer naar zo'n gast met een laptopje om hem
uit te laten lezen en resetten. Maar goed, dat ga ik niet meer veranderen, want deze pomp heb ik een jaar of
5 nieuw gekocht en laten inbouwen, en dat was een dure grap van 2000 euro, en wil ik de bus over goed een jaartje
weg doen en dan een 318 (V6) kopen, want na 17 jaar ben ik dan wel een keer aan een andere bus toe.

Opgelost, en met dank aan PeterK011.

Er staat een filmpje op you tube hoe deze ve pomp af te stellen , ik kan het wel proberen uit te leggen , maar het filmpje is heel duidelijk , zoeken op VE pump timing .

[quote=kaleido 1]Er staat een filmpje op you tube hoe deze ve pomp af te stellen , ik kan het wel proberen uit te leggen , maar het filmpje is heel duidelijk , zoeken op VE pump timing .[/quote]

Ik heb niet zo'n klokje, en voor die ene keer wil ik dan ook liever niet over de 100 euro gaan uitgeven, dus besteed ik
het wel even uit voor een paar tientjes, want het is 15 minuten werk zag ik wel op het filmpje.
Verder heb ik nog een ander probleem, en dat is al langer bezig en wel dat de boel niet op druk blijft staan
want na een aantal uren stilstaan, heeft hij weer moeite met aanslaan. Ik heb dan ook nog een one way valve
vlak voor het brandstoffilter geplaatst in de hoop het zo tegen te gaan, maar dat helpt niks.
Verstuivers zijn 3/4 jaar geleden nog afgeperst en nog goed bevonden, en de gloeistiften zijn ook nog
redelijk nieuw, dus daar ligt het niet aan. De pomp zelf is nog maar 5 jaar oud. Heb jij enig idee waar ik het dan moet zoeken?

Kan ook in de retour zitten , systeem afpersen , nergens geen vettigheid te bekennen ?

[quote=kaleido 1]Kan ook in de retour zitten , systeem afpersen , nergens geen vettigheid te bekennen ?[/quote]

Nee, hij lekt toch nergens diesel. Wel zuigt hij wat valse lucht aan van voor de brandstoffilter, maar dat doet hij
al jaren, en dat is nooit een probleem geweest.

Valse lucht in elke vorm is een oorzaak , kan zijn dat het nu net te veel is.

Opgelost?

Hans4040 1435
badge vip badge

6 jaar

Ik ga na oud en nieuw daarmee aan de slag en laat je wel weten hoe het afloopt. Fijne jaarwisseling alvast.

Het is al een eind opgelost, maar nog niet helemaal. Ik heb ook de dieselfilter vervangen, en het rubber dat in het midden zit was wel
kapot. Wellicht te hard aangedraaid. Nu heb ik een nieuwe, maar die heeft niet zo'n rubber ring in het midden, dus daar moet ik
nog eens naar kijken.

het probleem met de valse lucht is nog niet opgelost, maar daarvoor heb ik een nieuw topic geopend,
want er doet zich alweer een nieuw probleem voor, maar qua timing is het wel opgelost, dus bij deze geef ik even aan
dat het probleem waar dit topic over gaat alvast opgelost is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.