Ik heb een MB 300d met een om606 waarbij een gloeibougie er niet uit wil, heb de motor warm laten draaien en nog wil de gloeibougie er niet uit, als ik doordraai zal die ook afbreken en zal waarschijnlijk de kop eraf moeten. Wie heeft hier een oplossing of een truukje voor zodat de gloeibougie niet afbreekt, bestaat hier speciaal gereedschap voor?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi, dit is indedaad een leuk probleem.
Ik heb het opgelost door de gloeibougie er weer met een overvloed aan kruipolie er terug in te draaien en weer er uit te draaien zo ver alshij kon, en dan weer opnieuw, totdat hij eruit was.Het probleem blijkt te zijn dat de schroefdraad van de gloeibougie tot in de voorgloeikamer komt en dan verkoolt.Als er een betere oplossing komt zou ik hem ook graag horen.
Mag ik een goed advies geven, je moet de motor zeker niet laten warm draaien dan breekt hij juist af.
Gewoon kruip olie er in spuiten en dan steeds voorzigtig hen en weer draaien dan gaat hij er wel uit en dan even het schroefdraad opsnijen en dan goed in het zink vet wat je ook voor lamdasondes gebruikt.
het zelfde probleem heb ik opgelost door (met koude motor) de omgeving van de gloeibougie met een lasbrander te verwarmen, te beginnen ongeveer met een denkbeeldige cirkel van 10 cm rondom de bougie langzaam naar de bougie toe, zodat de kop rondom de bougie iets kan uitzetten tov de bougie. alleen als de schroefdraad stuk is, gaat dit verhaal niet op en moet je de bougie waarschijnlijk uitboren.
21 jaar
Even een opmerking je moet het zeker niet te snel willen losdraaien mijn ervaring is dat je zeker wel moet zorgen dat de omgeving van de gloeibougie goed warm is en evt meerdere malen proberen maar niet te snel willen doordraaien als je voelt dat het te zwaar gaat.
Dan kun je beter nog een keer warm maken en als het dan nog mis gaat en de bougie breekt af kun je een gaatje boren en dan proberen de spanning die op de bougie staat te verkleinen door diep genoeg te boren en dan proberen de bougie los te draaien met een linkse tap.
En later kun je de draad dan opknappen met een rechtse tap.
Hier wat mij al eens is gelukt en het klinkt mischien heel vreemt is heel erg voorzichtig met een luchthamer deze maakt dan kleine slaande bewegingen. als je hem gewoon wilt draaien dan gaat hij wringen . het gaat op deze manier bij mij goed
Heb verschillende keren bij een vito cdi motor een gloeikaars uitgeboord. Je neemt een boor van 4,5mm en 25cm lang en een van 7.5mm en 20cm lang. Hak de kop van de gloeikaars eraf en boor de gloeikaars er voor 2derde uit (zorg dat je hem recht uitboort). Neem een oude slagtrekker en las hier een grote lange spaanplaat schroef op. Draai deze in het resterende stuk en sla em eruit.Mocht het schroefdraad te veel zijn beschadigd kun je hiervoor hele mooie helicoil setjes kopen met tappen.Dit is ongeveer 2 uurtjes werk (tel uit je winst)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar