Hallo allemaal,
Ik heb een Mercedes MB100 met een OM616 motor en zit met een hardnekkig probleem waar ik zelf niet uit kom.
Probleem:
• Er komt veel rook uit de uitlaat, vooral bij hogere toeren (2000–3000 rpm).
• Het lijkt te gaan om onverbrande diesel.
Wat ik al gedaan heb:
• De verstuivers zijn getest en opnieuw afgesteld (nu op 120 bar).
• Luchtfilter gecontroleerd → is in orde.
• Timing van de motor gecontroleerd → staat goed.
Wat ik nog niet heb gedaan:
• Compressie meten → ik heb geen compressietester.
Opvallende bevinding:
Ik heb twee foto’s toegevoegd van de voorkamers. Daarbij viel me op dat:
• Twee van de vier voorkamers aan de binnenzijde zwaar zwart/roetig zijn.
• De andere twee voorkamers juist schoon ogen en een normale verbranding laten zien.
Dit verschil lijkt me belangrijk voor de foutdiagnose en ik vraag me af of dit kan wijzen op een specifiek probleem (bijvoorbeeld compressieverlies, slechte inspuiting of een lokale oorzaak).
Mijn vragen:
• Waar zou deze rookontwikkeling het meest waarschijnlijk vandaan kunnen komen?
• Kan dit alsnog aan de verstuivers liggen, of eerder aan compressie, klepstilkeringen of brandstofpompinstelling?
• Zijn er bekende issues met de MB100/OM616 die dit gedrag veroorzaken?
Alle tips, ideeën en ervaringen zijn welkom 🙏
Alvast bedankt,
Maarten
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz MB 100 of stel zelf een nieuwe vraag.
Klepspeling!?
10 uur