Mercedes-Benz E-Klasse: Verdamper lpg?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: LPG, Motorcode: M111.960

Beste,

Betreft E220 coupé W124 met Bigas SGISN systeem. (+/- 130.000 km reeds op LPG)

Heb sedert een half jaar een probleem op LPG. Motor draait lichtjes vierkant en bij optrekken houdt hij soms wat in. In hogere toeren lijkt alles ok.
Op benzine draait motor perfect.

Reeds vervangen: bougiekabels + bougies + LPG-computer + LPG-injectorrail. Geeft allemaal geen enkel verschil.
Vandaag naar mijn LPG-installateur geweest, hij kon niet onmiddellijk iets vinden.

Enige wat ik merk is een koelvloeistofverlies aan de verdamper. De temperatuur van de verdamper op bedrijfstemperatuur is 60°C+
Volgens installateur kan het probleem niet aan de verdamper liggen.

Iemand een andere mening toegedaan?
Bedankt!

Sieggy

Geplaatst door Sieggy (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Staan de nieuwe bougies goed afgesteld ? bij voorkeur iets krapper zetten dan standaard.
Ga ervan uit dat de nieuwe bougies die nu zijn gemonteerd geschikt zijn voor LPG ?

Gr. paul

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

verdamper inwendig vervuild waardoor niet goed regeld
gr

Sieggy (0), 11 jaar geleden

Had voorheen zowel met gasbougies als met originele bougies geprobeerd. Telkens geen verschil te merken.
Ondertussen is verdamper vernieuwd. Het was verbeterd, maar lang nog niet optimaal.

Jammergenoeg heeft nu de fiche die op de luchtmassameter zit een kortsluiting veroorzaakt (inwendige kabels versteend?) met als gevolg klein brandje en weer 'n hoop werk erbij :-(

Sieggy (0), 11 jaar geleden

Kabels van luchtmassameter werden hersteld. Rijdt weer prima op benzine.

Op LPG nog altijd zelfde probleem. De LPG-computer werd recent nog optimaal afgesteld door LPG-installateur, maar het (lichte) schokken blijft.
Bij stationair draaien, hoor je iedere 1 à 2 seconden een kleine "plof" in de uitlaat.

Nog even herhalen wat reeds vervangen werd:
- bougies
- bougiekabels
- verdamper
- lpg-injectorrail
- lpg-computer

Ben bijna door mijn ideeën heen. Zou het kunnen dat de motor een klein drukverlies heeft waardoor hij wel nog perfect draait op benzine maar minder goed op LPG?

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

als hij op benzine goed draaid en rijdt moet u het in de lpg afstelling zoeken ---
gr

Sieggy (0), 10 jaar geleden

Beste willy,

Ondertussen hebben drie lpg-installateurs de wagen al bekeken en bovenstaande zeiden ze ook in eerste instantie. Na een compressietest bleek dat de 4e cilinder +/- 9 kg geeft, t.o.v. 12 kg voor de andere cilinders.
Alle drie zeggen ze nu dat mijn wagen de vloeibare benzine "beter" kan opnemen dan de gasvormige LPG. Waarschijnlijk door het compressieverlies.
Volgende week volgt er een lektest om het lek te lokaliseren.

Nog wat voorgeschiedenis: ik heb +/- 10.000 km gereden op LPG met een kapotte benzinedrukregelaar, waardoor de motor terzelfdertijd LPG en benzine kreeg. De benzine stroomde voornamelijk naar de 4e cilinder via het inlaatspruitstuk.
De wagen heeft dus al die tijd een veel te rijk mengsel gekregen. (Geraakte niet meer door autokeuring. Opmerking van die medewerker: "Wat komt daar allemaal uit die uitlaat?")

Bestaat de kans dat er zich roet gevormd heeft aan de 4e cilinder waardoor er nu compressieverlies is?
En zo ja, bestaan er reinigingsproducten of moet het kleppendeksel afgenomen worden?

Alvast bedankt voor uw reacties!

henkhobbyist (0), 10 jaar geleden

ik denk in geslagen klepzitting

Sieggy (0), 10 jaar geleden

De lektest werd uitgevoerd en alle 4 de cilinders zaten in de groene zone. Dus OK. De compressietest gaf dus een slecht resultaat op de 4e cilinder. Vreemd toch?

Ondertussen werden ook de 2 bobijnen vervangen en de benzinecomputer.

Allemaal zonder resultaat, het ploffen blijft in de uitlaat op LPG. Er zal dus waarschijnlijk niets anders opzitten dan de kop eraf te halen en de klepzittingen te bekijken.
Heb er nochtans weinig "zin" in aangezien de lektest OK is...

Sieggy (0), 9 jaar geleden

Ik laat nog even weten dat het probleem is opgelost.

Er was niets aan de hand met de motor.

Ik heb op goed geluk de firmware van de LPG-installatie opnieuw ingeladen en de wagen rijdt weer perfect op LPG...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.