close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz A-Klasse: Verkeerde Brandstof

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1693 cm3

Mijn wagen: mercedes a-klasse,automatische versnellingsbak, bj:1999.

Mijn probleem is het volgende:

Mijn vader heeft 2 dagen geleden vermoedelijk 18 liter benzine getankt ipv diesel. Daarvoor zat er nog ongeveerd 10 liter diesel in de wagen. Hiermee heeft ie 15 km gereden zonder enig probleem.

Een dagje erna startte de wagen nog, maar er kwam heel veel witte uitlaatgas eruit. Toen had mijn vader pas door dat ie benzine heeft getankt ipv diesel. Dan heeft ie zelf geprobeerd om de wagen leeg te tanken maar zonder succes. Hierop heeft hij tot het tankstation gereden dat ongeveer 2 km ver is. Daar heeft hij de wagen volgetankt met diesel (dus nog 26 liter diesel bij). Hierna marcheerde de wagen zonder problemen en zonder witte uitlaatgas!

Nadien heeft ie nog ongeveer 200 km gereden waarbij 2 keer het EPC (uit het duitse manual letterlijk vertaald: dieselmotor elektronisch gestoord) lichtje brandde en de auto stilviel. Meteen na het stilvallen startte de wagen opnieuw bij de eerste start zonder problemen. Vandaag heeft ie 50 km gereden zonder porblemen.

Een kennis adviseerde ons om brandstoftank via een eronder gelegen ding los te maken en de tank leeg te maken en vervolgens dieselfilter te vervangen. Nu, ik weet niet of de brandstoftank van de a-klasse van zoiets voorzien is en of het wel verstandig is om dat zelf te doen!

Voila, hierboven heb ik mijn probleem in details uitgelegd.

Als er iemand mij iets kan aanraden om een toekomstige probleem te voorkomen, zal ik dankbaar zijn!

Geplaatst door

nisibia (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

even een keer uitlezen kijken wat de fout codes zeggen

Als de smering door brandstof verdunning niet goed is geweest dan heb je kans op schade in het hogedruksysteem. ik zou de storingscode`s even laten uitlezen om te zien wat het probleem is, als tip kan je op de tank diesel 2 liter olie bijmengen voor een extra smering van het hogedruk gedeelte, ( zoals mengsmering)
baad het niet dan schaad het zeker niet, als er schade is aan het dieselsysteem moet wel de tanlk onder de auto vandaan omdat de brandstof voor de hogedrukpomp gefilterd wordt en de schade is dan na de pomp, en de slijpseldeeltjes gaan met de retourbrandstof weer naar de tank, daardoor is de mogenlijkheid er dat de brandstofpomp deze weer opzuigt, de deltjes die kleiner zijn de het filter eruit filterd komen dan weer in de pomp en dan heb je na een tijd weer een pomp of verstuiver defect.

succes Marcel.

spanbandje 0
badge

16 jaar

In eerste instantie, mijn dank aan spanbandje en citroenmonteurtje!


Wel, we hebben 2 dagen geleden al het brandstof (mengsel van diesel en benzine) eruit gehaald. De filter en de olie hebben we ook vernieuwd. Nu werkt de wagen terug normaal. Daarvoor werkte de wagen nog maar we waren erg ongerust dat er toch iets kapot ging gaan!


We hebben wel geluk gehad dat de dieselpomp niet kapot ging. Ik raad iedereen aan om bij het tanken extra op te letten.

nisibia 0

16 jaar

"Ik raad iedereen aan om bij het tanken extra op te letten."

zullen we doen,
bedankt voor de feedback en weer een probleem minder.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.