Beste Forumleden,
Ik heb sinds een halve week een nieuwe koppelomvormer en een nieuw brein in mijn versnellingsbak (E320cdi uit 2003). Problemen met koelvloeistof in de olie zijn opgelost (nieuwe radiator) en hij rijdt perfect als je lekker doortrekt en normaal rijdt. Sta je echter in de file of rij je langzaam voor een stoplicht dan lijkt het wel of de versnellingsbak niet goed kan kiezen tussen de versnellingen. Hij gooit hem te snel in de volgende versnelling hetgeen met een licht scchokje gaat. Wie o wie kan me helpen, ik ben inmiddels radeloos en snap er niets meer van. Het brein stuurt de koppelomvormer toch aan en het lijkt wel of hij de lock-up er gewoon te snel in gooit. Het is een nieuwe originele koppelomvormer en een splinternieuw brein van mercedes (paar dagen oud). Mijn garage geeft aan dat ze hem aan de computer gaan hangen om te kijken of ze de schakelmomenten nog kunnen aanpassen.
Is er iemand die weet wat dit vervelende schakelen bij langzaamrijden kan verklaren???
Alvast veel dank,
Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoeft niet per definitie in de bak te zitten een slechte luchtmassameter of een motortemperatuursensor die verkeerde waardes meet dit kan komen dat die aangetast is door de olie in de koelvloeistof meet die verkeerd gaat je automaat ook raar doen
Goedendag Frank,
ik adviseer om diagnose te stellen met de kast eraan te rijden en kijken naar waardens zoals EGR klep,Luchtmassameter,en schakel de lock up tijdens rijden is uit hoe reageerd de de trilling dan??/
Goedemiddag,
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga morgen naar de garage en dan gaat hij aan de computer. Ik zal zeker vragen of ze ook naar de waardes van de EGR klep en de luchtmassameter kijken.
Groet,
Frank
15 jaar
Hebben ze de adaptie waardes van de bak ook gereset na vervanging van koppelomvormer en brein?
Idd luchtmassameter geeft deze problemen ook.
succes
adaptiewaarden zaten toch in het oude brein ??????
Groeten Marcel
Beste,
De adaptiewaarden zijn ook gereset. Als hij twijfelt bij het schakelen bij lage snelheden zit hij soms al in de derde versnelling bij 30 km per uur. Op zich kan de auto dat prima trekken en het is ook niet zo dat het heel schokkemd is maar het lijkt mij gewoon dat hij pas later naar de derde versnelling moet schakelen. Zit er geen sensor dat hij bij een bepaalde snelheid pas naar de derde versnelling schakelt?
Groet,
Frank
15 jaar
Nee, die sensor zite er niet. Een automaat schakelt naar diverse variabelen, de stand van het gaspedaal, het geleverde motorvermogen, de actuele snelheid, stand keuzeschakelaar, zijn allemaal factoren die meespelen om een schakelmoment te bepalen. Dat doet het brein. Er is dus niet zeg maar een vastgesteld patroon dat je kunt zeggen, bij 25 moet hij overschakelen naar 2. Indien je op dat moment bergop zou rijden, heb je een zwaardere belasting van de motor, het gaspedaal verder ingetrapt en zal hij pas later overschakelen.
Ik denk dat jouw brein OF verkeerd ingeleerd is, OF het is een kwestie van wennen, omdat je ( lang) met een versleten koppelomvormer hebt gereden. Ik kan het zponder proefrit vanuit de bank thuis niet beoordelen.
Groeten Marcel
Marcel,
Bedankt voor je reactie, het is inderdaad wellicht een kwestie van wennen. Hij gaat volgens mij steeds beter rijden en ik weet ook niet hoe lang het duurt voor het brein zichzelf mijn rijstijl heeft aangeleerd (ik rij altijd redelijk traag en rustig).
Groet,
Frank
15 jaar
is er een oliespoeling van het geheel gebeurt zodat al de oude olie met koelmiddel is verwijderd ongeveer heb u dan +/- 14liters nodig adaptiewaarden resetten en terug inleren +/-10km
Hij is 3 maal volledig gespoeld en de oude olie is eruit gehaald. Ik krijg wel het gevoel dat het steeds iets verbeterd.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar