Lezers,
Ben het gepiep van mijn multiriem meer dan zat......en wil hem gaan vervangen !!
In dit geval komt het gepiep zeker van de riem zelf want wanneer ik wat silikonenspray alleen op de riem spuit is gelijk het gepiep weg....
Dus kan ik denk ik de lagers ed. uitsluiten...
Op zich lijkt me de vervanging erg simpel......
- Kunststofkap voor de ven,en de ven zelf demonteren en dan heb je alle ruimte !!
Nu is mijn vraag is het dan nog een kwestie van de oude riem eraf en de nieuwe erop of is dat erg simpel geformuleerd?
Deze riem zit er nu 2,5 jaar op......is dit gebruikelijk dat deze dan begint te piepen of heeft dat te maken met een ander euvel....??
Wie maakt me wijzer in de wereld van de multiriem?
Alvast bedankt !!
Grtz. John
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vaak rubber in de gaffel waar spanrol over loopt defect waardoor spanrol niet meer in lijn van de riem loopt.
Heb hetzelfde probleem gehad.
Mogelijk zit er speling op de aandrukrol, maar eerder op de bevestiging waarop de aandrukrol
pivoteerd,daar zit een tweedelige kogellager in.
Dus de riem ontspannen en eens proberen met de
hand of daar geen vooruit achteruit speling op zit.
Riem stilletjes laten liggen,gaat nog jaren mee.
Mensen....
Inmiddels de rien vervangen....en absoluut geen spelling geconstateerd op de spanrol....deze liep trouwens ontzettend soepel !!
Nu ik de 2 "riemen" met elkaar vergelijk (de oude was immitatie en de nieuwe orginal) lijkt het of het vlak van de riem die langs de spanrol "loopt" bij de orginele een veel stroever oppervlak heeft en voelt het rubber veel soepeler aan dan de oude !!
Weet best dat je gebruik en nieuw niet 1 op 1 kunt vergelijken......maar ik hou het erop dat het aan het "type" riem ligt !!
Dus na montage van de orginele nieuwe riem geen gepiep meer.....
De tijd gaat het hem leren of het zo blijft !!
Voor de belangstellende de kosten...een kleine 25 Euro !!!
Het is me het zeker waard !!!
Bedankt voor de reactie's !!!
Grtz. John
18 jaar
Je krijgt geen speling op de spanrol maar op de gaffel waar de spanrol aan bevestigd is.
Kijk eens even met de motorkap open waar je riem over de bovenste rol loopt bovenaan, hij loopt over dat volgens jou perfecte wieletje, maar kijk even of die looprol ook daadwerkelijk recht staat en als je bovenop je mutiriem kijk moet de rol er echt precies recht onder staan, ik snap zowiezo niet waarom je niet kompleet vervangt als het al 2,5 jaar gewerkt heeft, want een niewe riem piept eerst niet op een slechte rol maar dat komt zeer snel weer dan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 230 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar