Mercedes-Benz 230: airco niet aangesloten

Bouwjaar: 1981, Brandstof: Benzine, Motorcode: 230

Heb zojuist een 230 coupe gekocht waarvan de airco niet werkt.Bij nader onderzoek(je) bleek dus dat de airco helemaal niet aangedreven word doordat de riem ontbreekt van de airco-pomp.
Heeft er iemand een idee waarom dit gedaan is?
De auto komt uit duitsland misschien een keuringstechnisch verhaal misschien....wie heeft er suggesties?
Alvast bedankt!

gr,
jouke de wit

classicman

Geplaatst door classicman (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 230? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Waarschijnlijk is de airco defect geraakt in het verleden.
Je moet er niet zo maar een nieuwe riem om leggen, maar eerst goed uitzoeken waar het defect zit. Als het systeem leeg is en de compressor toch gaat draaien, loopt hij in de soep en zo'n ding is vrij duur.

Succes,
Paul

classicman (0), 17 jaar geleden

bedankt voor je reactie.
Zal ik de airco dus eigenlijk eerst moeten laten afvullen/bijvullen om te zien waar het probleem zit?

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Eerst de airco laten testen bij een airco specialist, deze kan je vertellen wat er aan mankeert, gezien de afkoppeling en leeftijd zal ie zo wie zo (bijna) leeg zijn van koelvloeistof.
Daarom zal ie niet stilgelegd zijn, waarschijnlijk compressor kapot o.i.d.

Cor

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik sluit me aan bij Cor.
Ik denk ook dat de riem eraf is gehaald omdat de compressor kapot is.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

Bij de reguliere airco boer kan men dus niets voor je doen!

quote

een bedrijf in airco's kan zeker wel wat voor jou betekenen, en ook wel wat voor jou doen..
alleen sommigen zijn hier niet van op de hoogte, en dat blijkt hier maar weer.

paul,

AircoLess (0) PRO, 17 jaar geleden

ik denk pomp defect cq. vastgelopen en het vullen van een r 12 systeem kan gewoon met een ander koudemiddel. r134a is niet het enige koudemiddel op de nederlandse markt!

AircoLess (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja, mits natuurlijk het filterdroger element meevervangen is en de installatie lekvrij is. Wel moet ik zeggen dat de koelcapaciteit van een systeem gevuld met bv R416a minder is dan met bv R12, maar het is een goed alternatief voor retrofitten en goede resutaten zijn zeker te behalen (afhankelijk van de staat van het systeem natuurlijk).

Hans4040 (370) PRO, 17 jaar geleden

Laat u nooit overtuigen om uw systeem om te zetten van R12 naar R134 koelmiddel. De koelmiddelen kunnen elkaar absoluut niet verdragen. Elk restspoortje in uw systeem kan grote gevolgen hebben voor uw pomp en het is bijna uitgesloten om al deze sporen uit uw systeem te verwijderen.

Voor het R12 systeem bestaat een vervangend middel n.l. R413A. Dit vervangende middel is milieu vriendelijk en wettelijk toegestaan.

Bron: http://www.edsclassic.nl/

mvg,
Hans.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Een airco bedrijf mag alleen nog maar het milieu vriendelijke spul afvullen toch.
Als je wat anders wil kun je toch alleen nog retrofitten, zoniet dan kom je toch terecht bij allemaal van die doe het zelf setjes.
Een stek bedrijf gaat echt geen R12 meer afvullen.
En of het nou verkrijgbaar is of niet, het mag gewoon niet meer gebruikt worden.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Nee dat kan idd niet primera. Maar retrofitten kan wel. In tegenstelling tot wat hans zegt heb ik nog nooit problemen ondervonden met het op r134a zetten van oude r12 systemen. Tot nog toe vele systemen omgebouwd of tijdelijk omgebouwd en afgevuld met de "normale" 134a.
Dat is tot op heden nog niet fout gegaan, ook niet na een langere periode. Maar ja, ik ga wel es vaker mijn eigen gang.......

.......hoor de wildste verhalen over wat kan en mag, echter, problemen heb ik er niet mee gehad.

Sytze

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 230 of stel zelf een nieuwe vraag.