Mercedes-Benz Vito: vito 120cdi schokt tijdens wegrijden (automaat)

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: BM.642

Hallo, ik heb een vito 120cdi(V6) in wpl staan met volgende probleem .
Voetuig schokt bij wegrijden in warme conditie.
Voertuig uitgelezen geen storingen in cdi stuurapparaat.
Uitgevoerde wzh:-Luchtmassa meter gewisseld geen resultaat.
-Motorregeleenheid en automaatbak regeleenheid softwareflash doorgevoerd.
-uitlaatgasstelmotor(AGRklep)gedemonteerd geen defect aan motor te zien en aansturing is goed.
-lockup automaat en div kleppen gecontroleerd en vergeleken met ander voertuig.
-indien we een stekker aan luchttemperatuursensor of luchtmassameter losnemen (bewust storing inbrengen)
is storing weg maar heeft dan geen vermogen meer maar schokken is weg .

WAT KAN DIT ZIJN KOMT DIT PROBLEEM OOK VOOR IN PERSONEN WAGENS MET OOK DEZE V6 MOTOR
Met vriendelijke groet,
Maarten123

maarten123

Geplaatst door maarten123 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

Bril (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoi Maarten

volgens mij moet je als je een andere luchtmassa meter in de auto plaatst deze inleren en dan werkt deze pas goed.

Gr Dirk

maarten123 (0) PRO, 16 jaar geleden

hoi dirk we hebben een vermoeden dat het probleem toch in de agr klep zit(inwendig ) stroef lopen of zoiets want luchtmassa hebben we al vervangen in opnieuw ingelezen maar geen resultaat.....

spanbandje (0) PRO, 16 jaar geleden

wij hebben wel eens een vito gehad met schokkende problemen, toen zat het probleem in de banden, verschillende banden daardoor dacht de asr dat er een wiel slipte
, het was wel een grensgevalletje want de storing was er maar af en toe. misschien heb je er iets aan
succes Marcedl.

amg55 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo Maarten,

Dat schokken, is dit enkel in de aanzet vanuit stilstand, of is dit reproduceerbaar bij hernemen vanuit één of meerdere versnellingen waarbij je effectief de toerenteller op het ritme van de schokken zit fluctueren?

Of is het eerder een trilling dat voelbaar is door gans het voertuig bij het aanzetten vanuit stilstand en dat dan opeens ophoudt vanzodra ongeveer de 60 km/h overschreden wordt?

Met vriendelijke groet,
Thomas.

maarten123 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoi Thomas het probleem doet zich voor van uit stilstand optrekken en tussen een toerengebied van 1000 en 2000 rpm indien volgas weggetrokken wordt is er niets aan de hand dit doet hij allen bij rustig wegrijden........

stermonteur (0) PRO, 16 jaar geleden

Een auto van 2007,is dit niet een probleem voor de MB dealer(garantie)

amg55 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo Maarten,

Dan zou ik toch eens met de STARDIAGNOSE op pad gaan en in de ISTWERTES controleren wanneer de KUB aangestuurd wordt. Vanzodra de KUB gesloten wordt en de trilling is voelbaar dan gaat dat toch richting koppelomvormer. De reden waarom je deze trilling niet voelt bij het aanzetten bij vollast, dat komt omdat de aansturing van KUB dan wordt uitgesteld om zo iets meer slip te creëren in de koppelomvormer. Zo ontstaat er een koppelvergroting, maar enkel en alleen wanneer de stator in de koppelomvormer z'n werk doet natuurlijk.
Ik weet niet of het mogelijk is bij de Vito-Viano automaten, maar normaal gezien kun je bij deze 5-traps automaten in de diagnoseroutine de KUB tijdelijk uitschakelen. Indien je bij uitgeschakelde KUB niets meer van deze trilling gewaar wordt, dan heb je de dader.

Met vriendelijke groet,
Thomas.

vwfan (5) PRO, 16 jaar geleden

wij hebben ook eeen vito staan metdit probleem bij rustig wegrijden hoorje stootsgewijs een klep bediend worden en dan schokt de auto. mercedes is met dit probleem bezig en zit hem waarschijnlijk in de software.

Jarno1111 (0) PRO, 16 jaar geleden

De kub is niet aan te sturen bij de bedrijfswagens.
Je kan proberen de adaptiewaardes in het EGS te resetten. Hierdoor wil het probleem ook wel eens weg zijn en blijven. Na het resetten een lange proefrit met daarin provinciale weg, stadsverkeer en een stukje snelweg . Is het proberen waard toch?

maarten123 (0) PRO, 16 jaar geleden

Het probleem zit hem in de AGR klep probleem bij mb nederland voorgelegd en deze zijn bezig met afd.ontwikkeling MB, voorlopig ff afwachten hebben klep inwendig schoon gemaakt en probleem is dan stukken minder(klep klemt op asje).

maarten123 (0) PRO, 16 jaar geleden

Agrklep vervangen en O2 sensor in uitlaat reinigen dan is probleem op gelost

vwfan (5) PRO, 16 jaar geleden

agr klep en o2 sensor zijn tijdelijke oplossingen. probleem ligt dieper want de agr klep raakt vervuild en werkt dan niet meer goed. dus na vervanging komt het probleem terug. hebben pas bij een auto agr klep en o2 sensor vv toen goed probleem oet zich nu weer voor

Chris 120 cdi (0), 16 jaar geleden

Hallo Maarten,

Is dit probleem inmiddels verholpen want ik heb hier ook last van met mijn nieuwe 120 cdi van 1 maand oud..
Een ander probleem is het trillen(niet in het stuur) van de auto vanaf 80 kilometer per uur is dit bekend?
Er is al het een en ander vervangen....

Wie heeft tips?

Groet,
Chris

maarten123 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo chris er wordt een nieuwe software uitgebracht rond eind januari dus komt er aan en wat betreft de klacht trillen is dit probleem te voelen tijdens krachtig wegtrekken????
zo ja dan komt het warschijnlijk door de aandrijfas .
Klacht bij dealer aangeven en dan zullen ze hoogst waarschijnlijk wel een "geval" aanmaken en evt iemand van MB mee laten rijden om te laten controleren of klacht binnen de perken valt...........

Chris 120 cdi (0), 16 jaar geleden

Beste Maarten,
Ik hoop inderdaad dat er nieuwe software uitkomt, want inmiddels hoor ik vele geruchten over de nieuwste vito/viano V6.....
Trillen is inderdaad bij krachtig wegtrekken en aandrijfas plus van alles is al vervangen. Automaat doet ook erg vreemd.
Heb er een zwaar hoofd in!
Zie forum Tros-radar maar eens over vito V6

Jammer dat ze dat bij Mercedes niet goed oppakken.

spanbandje (0) PRO, 16 jaar geleden

er is een aantal motoren bij de v6 serie waarvan de nokkenassen kapot gaan en de lagers dit zou ook het probleem kunnen zijn dit valt onder de garantie!!!!!!
succes Marcel.

Chris 120 cdi (0), 16 jaar geleden

Hoi Marcel,

Nou de nokkenassen doen het nog prima gelukkig zal blij zijn als ze er met de updates uitkomen want het is gewoon zonde van dit prachtige product! Ik kom net terug uit Parijs en als je op snelweg zit heb je genoeg powerrr om de audi's en de bmw's het flink lastig te maken:)
jammer dat als je weer in een gebied rijdt met rotonde's en file dat de bak zo vervelend doet.....

nou afwachten maar want de importeur heeft het licht nog niet gezien die heeft liever dat mensen klagen op internet.

Bedankt voor je tips!

vwfan (5) PRO, 16 jaar geleden

Hoi Chris, het is niet zo dat mercedes niet met het probleem bezig is maar ze kunnen niet van de ene op de andere dag een oplossing hebben hier gaat tijd overheen.

Chris 120 cdi (0), 16 jaar geleden

Hoi Martijn,

Bedankt voor je reactie, ik begrijp dat Mercedes er mee bezig is maar wat zou jij doen als een al 14000 kilometer met een auto hebt gereden in 5 maanden tijd zonder enige oplossing? we praten hier wel over een product van 50.000 euro!
Ben benieuwd hoe jij zou reageren als het je eigen auto is?? Rustig blijven wachten, nee ik denk dat je er net als ik best heel erg vervelend over zou worden zeker als je elke dag in je auto zit.

vwfan (5) PRO, 16 jaar geleden

Hoi Cris ik ben het volledig met je eens dat je heel boos en verdrietig word als het probleem niet word opgelost.
maar er is hoop er is vanuit mercedes een terugroepactie om de software van de motor te updaten en in sommige gevallen de krukassensor en soms de uitlaatgasrecirculatieklep en co2 sensor te vervangen. dus hopen dat dan het probleem de wereld uit is.

Chris 120 cdi (0), 15 jaar geleden

Beste Martijn,

Nu na verschillende reparaties vertoond de auto nog steeds dezelfde klachten, was overigens wel verholpen (hadden iets gedaan aan de koppelontvormer via automaat specialist)maar is weer helemaal terug....
Ik ben klaar met de auto en wil er vanaf! Ik hoop dat ik eruit kom met de dealer maar voor mij geen vito v6 automaat meer.
Nieuw gekocht en niets dan ellende ik heb geen Mercedes vito V6 gekocht zodat er constant op getest kan worden.
Totale tijd in de garage voor reparaties tot nu toe 1 maand en 3 weken. auto is nog geen jaar oud.


succes verder.

vwfan (5) PRO, 15 jaar geleden

Hoi Cris,
jammer dat je geen plezier hebt van de auto want hat zijn fijne auto's om mee te rijden vind ik. over het algemeen gaat het aardig goed met de auto's en vertonen ze weinig problemen.
misschien ehs vervangen deze zit in de bak deze gaat wel eens kapot. ik zou dit eens aankaarten bij de dealer. mischien eens naar een andere dealer als deze het niet kan oplossen.

succes.

Chris 120 cdi (0), 15 jaar geleden

Hoi Martijn,

Alles wat mogelijk is hebben ze gedaan aan deze auto zelfs een versnellingsbak specialist heeft zich ermee bezig gehouden. EN dat ging 1 maand goed nu is de auto weer als gelijk.......een ramp.
En wat ik in de wandelgangen hoor en lees hebben ze juist veel problemen met de vito V6.
Ben het met je eens dat het een heerlijke motor is maar niet in deze bus.

Of heb ik gewoon veel pech?
We zullen het zien want de oplossing is nabij. Importeur is ermee bezig voor de tweede keer.

vwfan (5) PRO, 15 jaar geleden

Hoi Chris,
het zijn geen probleemloze auto's maar bij ons worden er gigantisch veel v6en verkocht en als ik dan het aantal zie met problemen valt het 100% mee en eigenlijk altijd als er een probleem is opgelost komt hij niet meer terug, dus jaof je pech hebt mschien wel ik weet het nietniet feit is dat je er wel goed ziek van bent van zo'n auto. succes en ik hoop dat er nu eindelijk een blijvende oplossing voor je probleem komt.

mischa643 (0) PRO, 15 jaar geleden

hoi cris
trillen van de auto kan worden veroorzaakt worden door je banden waar een te hooge hogte slag in zit.
hebben ze bij de dealer al je adaptiwarde terug gezet. heb al een paar auto's gehad waar dit bij gewerkt heeft.

Chris 120 cdi (0), 15 jaar geleden

Hoi,
Het probleem ligt zeker niet bij de banden want die zijn al meteen vervangen.
Auto inmiddels OOK!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.