Hallo,
ik blijf last houden van een slechte koude start. Hoe langer hij stilstaat hoe slechter hij start. Als ik de auto een week niet heb gebruikt krijg ik hem helemaal niet meer aan de gang. Ik heb reeds vernieuwd: de verdeelkap, de rotor, de bougiekabels, de bougies, de O-ring, de nokkenaskeerring. Alles origineel. Toch blijft er vocht onder de verdeelkap komen. Ik heb bij oudere posts gekeken, maar nog steeds geen oplossing gevonden.
Gr. Roel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Roel, wat voor type auto is het en welke motor zit er exact in?? Groeten Johnny
Hey Johnny,
w124, oud model 300 12 klepper motor 103 1992.
Gr. Roel
Hallo Roel,
zit er achter de rotor en tussen de voorbouw wel een bakelieten ronde schijf? deze voorkomt namelijk condensvorming.
Groeten Johnny
Hoi Johnny,
ja alles is compleet en zit goed in elkaar. De O ring die daar omheen zit heb ik ook vervangen, de oude was hard.
Gr. Roel
Nog iemand een idee??
Als er nog een zwarte beschermkap om de verdelerkap zit, deze verwijderen, wordt dan vaak een stuk beter.
Is de carterventilatie goed open zou kunnen dat hierdoor de verdeelkap vochtig word,meestal is de aanslag dan wel wat vettig.
Hans
Heeft iemand nog een idee? Want als ik de auto elke dag gebruik gaat het nogal, maar als ie een paar dagen stil heeft gestaan, mag de kap er weer vanaf. Ik vind dit nogal lastig:-). Verdeelkap is aan de binnenkant behoorlijk geoxideerd op de contacten, maar op zich wel droog. Rotor is vochtig.
Gr. Roel
Niemand?
Hoi Roel, misschien een ideetje die ook bij jou werkt. Voor het condens zou ik het zwarte kapje erop laten en de grijze afdekkap erop zetten. Verder bij mij, ook een 300CE 12 klepper, startte hij bij warm slecht en bij koud na aantal malen of hij verzoop en de nieuwe verdeelkap oxydeerde heel snel, na lang zoeken kwam ik er achter dat de bobine de boosdoener was. Als de motor startte liep hij prima de hele dag door alleen tijdens koudestart begint de ellende. De bobine diverse malen getest bleek prima tot er iemand op het idee kwam om hem in te vriezen en toen zag je een verschil in opmeten, deze toen vervangen en de auto start nu koud of nog kouder -10 hij start gelijk in één keer, startte nog nooit zo goed. Kijk als je de bobine wilt opmeten met een multimeter dan moet de primaire circuit, dus T1 en T15 tussen de 0,6 en 0,8 Ohm zijn, minder dan 1 Ohm en de secundaire, dus T15 en rotorkabel uitgang tussen de 8 en 13 kOhm zijn, bij mij was de bobine ingevroren secundair tussen de 30 en 35 kOhm. Maak ook de massakabel die bij de schroefaansluiting van de bobine zit schoon, deze zijn massa van de EZL, suc6.
Hallo RoelV,
Is je probleem inmiddels opgelost? heb precies hetzelfde met m'n W124 500E, bij dagelijks gebruik moet ik 2 tot 3 keer per jaar om nieuwe verderlerkappen en rotors! ( 500E heeft er namelijk 2).
Het ergste is als de auto een week of twee stil heeft gestaan, hij start dan nog wel vlot, maar reageert erg traag op het gas en rijdt erg sloom, na een paar kilometer begint ie te stotteren, als je dan de verdelerkappen eraf haalt, zijn deze helemaal ingebrand en zitten onder de oxidatie.
Heb verderlerkappen van zowel Bosch als Beru geprobeerd, maar zelfde resultaat.
Ben erg benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft, is niet alleen erg lastig maar ook niet goedkoop, 2 kappen + rotors zit je rond de 300 euro!
Hopelijk heeft iemand hier een oplossing voor,
Mvg Sieds
14 jaar
Roel ik zie dat dit probleem ook vorig jaar ook al speelde. Er zijn kappen die aan de binnenkant lijken te zijn bespoten met blanke lak waar het vocht niet aan hecht. Als je de kap reinigt wordt het alleen maar slechter ,zit de koolstift nog op zijn plaats. Wat Hans 4037 al opperde ,zorg voor een goede carterdamp af zuiging.; want het lijkt mij ook sterk dat het allemaal van buiten komt. Succes.
Hallo Roel.
De bougies iets strakker afstellen op 0.75.
Krijg je minder warmte ontwikkeling in de verdeelkap.
Daar door ook minder kans op condens.
Werkte vroeger wel bij lancia v6.
Groeten Teun.
....mijn Benz is inmiddels al lang de deur uit, maar bedankt voor de tip!....
Als de assen van de ontstekingen hetzelfde zijn als bij de 190 m102 motor kan het liggen aan de binnenste afdichtingen van de as.
Eerst komt alleen de carterdamp naar de verdeelkap en later, na meer slijtage komt ook de motorolie er doorheen.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar