Hallo, ik vraag me af of iemand onderstaand verschijnsel herkent :
S'morgens start ik, gloei netjes voor en de auto start prima.
Ik zet de lampen aan en omdat de ruit nat is zet ik ook even de ruitenwisser aan, deze wisser komt nu zeer langzaam in beweging en stopt zelfs even midden op de ruit, het lijkt alsof er niet voldoende spanning is.
Ik ga rijden en twee straten verder hoor ik aan de blower dat hij iets harder gaat draaien, blijkbaar kwam toen de spanning op een hoger niveau. De ruitenwisser werkte toen ook weer prima.
De volgende dag eens een universeelmeter in de auto gelegd en meegemeten, en mijn vermoeden klopt, pas een dikke minuut na het starten bereikt de boordspanning de laadspanning van 14,3 volt, daarvoor blijft hij rond de 12 hangen. Later op de dag met nog eens met een warme motor getest en toen kwam direct na het starten de spanning op 14,3 volt.
Vermoedelijk was dit verschijnsel er altijd al maar viel het me niet op.
Zou die vertraging bij een koude start soort beveiliging van het elektrisch circuit of accu zijn ?
De dynamo met geintregreerde spanningsregelaar is in april vervangen door een nieuwe dus ik ga er even vanuit dat die OK is (ik heb nog garantie op de dynamo).
Weet iemand iets meer over dit onderwerp ? Het interesseert me hoe dit nou zit.
Op de werkstatt cd staat bij het hoofdstuk "laadspanning testen" een opmerking over dat je twee minuten na het starten moet wachten voordat je gaat meten, zou toeval kunnen zijn maar het lijkt erop dat dit dus zo hoort.
Zie pdf file voor uitdraai uit de werkstatt cd over dit onderwerp.
http://www.triadot.com/mb/dynamo_testen....
Bedankt vast voor eventuele reacties.
W124 Kombi 300 Diesel jan-1994 automaat.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zou het niet zijn dat de batterij aan de slechte kant is ,of stroomverlies ,waardoor als je smorgens start de de batterij eerst teveel laadstroom vraagd ,want je meet enkel de laadspanning ,maar niet de laadstroom die de alternator geeft .
misschien een amperetang gebruiken en stroomverlies eens meten
[quote=izzi]zou het niet zijn dat de batterij aan de slechte kant is ,of stroomverlies ,waardoor als je smorgens start de de batterij eerst teveel laadstroom vraagd ,want je meet enkel de laadspanning ,maar niet de laadstroom die de alternator geeft .
misschien een amperetang gebruiken en stroomverlies eens meten[/quote]
Ja, dat is ook een goede theorie, helaas heb ik geen stroomtang om de laadstroom te meten. Ik heb nog gezocht naar een produktiedatum van de accu, vaak staat dat er ergens op maar kon dat niet vinden. Dus ik weet niet hoe oud de accu is. Ik heb geen klachten over het starten maar nog geen winter meegemaakt met deze auto.
Er zit wel zo'n indicator op de accu en die is groen maar wat dat exact zegt over de conditie van de accu weet ik niet.
16 jaar
Ik heb ooit een gelijkaardig probleem gehad (met een W124 van '93), men heeft toen de rotor van de ruitenwisser gesmeerd en het was opgelost. Het kan wel zijn dat die ruitenwisser altijd te traag ging, en dus niet alleen bij koude start.
16 jaar
dat van de spanning kan wel kloppen, de gloeipluggen kunnen onder bepaalde condities ( koude start en lage luchttemperatuur) nog nagloeien om de uitstoot van de wagen te beperken, en iets vlugger de bedrijfstemperatuur te bereiken.
Daarom ga ik ook mee met PC, dat de echte oorzaak gezocht moet worden in de ruitenwissermotor, deze is waarschijnlijk een eind versleten, en heeft aan 12 volt niet meer genoeg om rond te komen. Dus smeren of vervangen is mijn advies.
Groeten Marcel
[quote=hellbat]dat van de spanning kan wel kloppen, de gloeipluggen kunnen onder bepaalde condities ( koude start en lage luchttemperatuur) nog nagloeien om de uitstoot van de wagen te beperken, en iets vlugger de bedrijfstemperatuur te bereiken.
Daarom ga ik ook mee met PC, dat de echte oorzaak gezocht moet worden in de ruitenwissermotor, deze is waarschijnlijk een eind versleten, en heeft aan 12 volt niet meer genoeg om rond te komen. Dus smeren of vervangen is mijn advies.
Groeten Marcel[/quote]
Ik denk dat je gelijk hebt. Vanmorgen nog een testje gedaan :
Een koude start en direct na de start de besturingssteker van de voorgloeieenheid losgenomen, toen zag ik direct de spanning oplopen naar 14,2 volt. Dus de gloeipluggen worden inderdaad nog geruime tijd aangestuurd na een koude start.
16 jaar
na het starten even wat gas geven niet volgas natuurlijk dan wordt je spanningsregelaar actief
16 jaar
[quote=robby10030]na het starten even wat gas geven niet volgas natuurlijk dan wordt je spanningsregelaar actief[/quote]
Helaas, dat werkt niet, ik heb al eens gemeten tijdend het rijden, dus gewoon starten en gaan rijden, toen kwam een paar straten verder de regelaar pas in.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar