close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz S-Klasse: w116 ontstekingsprobleem

Bouwjaar: 1974, Brandstof: Benzine, Motorcode: M110

Hallo,

ik heb een mercedes W116 280SE uit 1974 waar ik sinds een tijd een ontstekingsprobleem mee heb.

Het is als volgt: ik krijg vanuit de bobine wel een vonk (bobine kabel rechstreeks bij het blok houden) maar krijg geen vonk op de bougies. Nu is de vonk die ik vanuit de bobine kabel krijg ook erg zwak, ik kan de kabel namelijk gewoon vasthouden en krijg enkel vonk wanneer ik hem zeer dicht (paar mm) bij het blok houd.

Het volgende heb ik al geprobeerd:

-Bobine 3x vervangen (ook een uit een draaiende mercedes, en weer terug geplaatst dus het ligt niet aan de bobine)
-Ontsteking gewisseld (incl rotor, verdeelkap)
-Nieuwe bougiekabels
-Nieuwe bougies
-Voorschakelweerstanden doorgemeten

Dit alles heeft niet geholpen, het probleem zit hem volgens mij dus voor de bobine (electrisch probleem?) aangezien ik van daaruit een zwakke vonk krijg.

Heeft iemand advies hoe ik de oorzaak kan constateren en/of hoe ik het eventueel kan testen/ doormeten?

Bedankt

Geplaatst door

w116 Benz (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

En de condensator nagekeken?

Heb je de verdeler zelf ook gewisseld of enkel de rotor en de verdeelkap?

grtz

igl307 0

16 jaar

Bij het begin beginnen hoeveel spanning staat er op de draad ven de bobine 15 aansluiting als de draad op de bobine zit aangesloten, en als deze los genomen is.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

[quote=igl307]En de condensator nagekeken?

Heb je de verdeler zelf ook gewisseld of enkel de rotor en de verdeelkap?

grtz[/quote]
Had de complete ontsteking verwisseld, deze had geen condensator er tussen en is werkend uit de andere auto gehaald.

@Hans

ik ga het morgen of overmorgen even doormeten, auto staat helaas niet bij mij voor de deur namelijk.

w116 Benz 0

16 jaar

[quote=Hans4037]Bij het begin beginnen hoeveel spanning staat er op de draad ven de bobine 15 aansluiting als de draad op de bobine zit aangesloten, en als deze los genomen is.

Hans[/quote]
De spanning met de draad van de 15 aansluiting af is ~11.96 Volt en wanneer ik de draad aansluit is het ~5 volt. (met het contact aan)

w116 Benz 0

16 jaar

Dat is veel te laag,heb je toevallig ook gemeten tijdens starten. Probeer maar even of de motor aanslaat als je een noodvoeding trekt vanaf de accu. Haal dan wel de eigen plusdraad los van de bobine.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Sorry voor de wat late reactie, ben last minute een weekje op vakantie geweest.

Ik had dit volgens mij al geprobeerd maar misschien heb ik het toen verkeerd gedaan (plusdraad laten zitten dacht ik), ik ga het maandag even alsnog een keer proberen en laat even weten wat de uitslag is.

w116 Benz 0

16 jaar

Ik heb het gisteren al kunnen proberen. Ook met een directe noodvoeding start de auto niet.

w116 Benz 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.