Mercedes-Benz E-Klasse: w123 230e

Bouwjaar: 1984, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2300

Mijn 230e van het 123 type met k-jetronic injectie start wel goed maar loopt erg slecht als ie koud is, op temperatuur loopt ie als een zonnetje, heb de verdelerkap de rotor de bougies en de temperatuurvoeler voor de koude start al vervangen maar heeft niets geholpen, co percentage is aan de hoge kant. wie weet raad?

kortboyer

Geplaatst door kortboyer , lid sinds 10 jaar geleden

22 Reacties

Punt PRO, 10 jaar geleden

Stel de motor warm af op 0,5 - 1 % CO en kijk dan wat hij koud voor waarde heeft. Draait de rotorbus van de ontsteking wel soepel (viltje onder rotor een paar druppels olie ) .? Startsproeier moet alleen werken als de startmotor draait en een paar sec. meer als het extreem koud is. Trek om dat te controleren de stekker er af na het starten. Succes.

kortboyer, 10 jaar geleden

startsproeier?? waar moet ik die zoeken? alvast bedankt voor je reactie

Punt PRO, 10 jaar geleden

Je moet er ook als hobiist ook wat studie aan weiden. Die sproeier zit op het spruitstuk. Er loopt zo'n zelfde slang als naar de verstuivers naar toe en een electrische aansluiting. Als je op wikepedia jouw benzine systeem in tikt. Dan heb je zo een schema.Groeten.

kortboyer, 10 jaar geleden

ben er nog steeds me bezig, breng hem morgen naar de garage kom er niet meer uit. groeten Boudewijn

kortboyer, 10 jaar geleden

oh, moderator sorry, maar het is een complex probleem en weinig nieuws te melden, er is tot nu toe nog geen oplossing, later meer. gr boudewijn

primera p11, 10 jaar geleden

eerlijk gezegd komt een garage daar ook niet uit.
Werken vaak allemaal jonge gasten,zijn gewend om met een laptop een auto te repareren.
Je zult toch vaak bij specialisten en/of oudere monteurs terecht moeten die nog aan dit systeem gesleuteld hebben.
Het is niet het makkelijkste systeem en je moet er kennis van hebben om er aan te sleutelen.

kortboyer, 10 jaar geleden

dit is een garage met taxidienst, zal toch wel wat zijn blijven hangen? Hoop ik tenminste hebben altijd mercedes gereden en nu nog, dus we wachten ff af. gr. Boudewijn

Punt PRO, 10 jaar geleden

We willen wel weten welk injectie-systeem er op die motor zit. Ook zit er een relais met zekering achter de accu (bij sommige) welke deze klacht veroorzaken. Een foto van de motor wil voor ons wel helpen. Succes.

kortboyer, 10 jaar geleden

Er zit een k-jetronic van bosch op maar of er een relais met zekering achter de accu zit is mij nog niet opgevallen, het is een mb 123 230e van 1984, zal een foto plaatsen als ik in de gelegenheid ben. gr boudewijn

Punt PRO, 10 jaar geleden

Boudewijn dan weet ik het zeker wat betreft dat relais met zekering 10 Amp . Er zit een doorzichtig plastic dekseltje op. Zekeringen gaan vaak stuk door ouderdom ,probeer dan ook om aan een kopere uitvoering te komen i.v.m. oxideren. Dit relais is voor de stationaire loop. Is dit alles toch voor elkaar laat dan het CO gehalte meten koud en warm. Groeten.

kortboyer, 10 jaar geleden

he punt bedankt voor de info, zit dat relais echt achter de accu of er in de buurt? zal dat eens bekijken, co moet zowiso afgesteld worden staat te hoog maar de stelschroef reageert alleen als je iets druk op de sleutel geeft, is dit normaal. gr boudewijn

Punt PRO, 10 jaar geleden

Ik begin wel te twijfelen of in '84 de KE jetronic er al was. Al was merc. wel een van de eerste die voorop liepen wat emissie-eisen betreft. Daarom is een fotóotje plaatsen van de benzineverdeler wel handig. Met het duwen op je inbus 3 verander je al het mengsel ,dat is duidelijk aan het lopen van de motor te horen. Als het een KE jetr. is wordt het toerental steeds weer bijgesteld voor zover mogelijk. Succes.

maarten4874 PRO, 10 jaar geleden

boudewijn,
heb je met de tips die je op het mercedes forum gekregen hebt ook al iets gedaan??

kortboyer, 10 jaar geleden

ja zeker maarten maar het is voor een zelf opgeleide sleutelaar een niet al te makkelijk probleem, de inspuiting zit nogal complex in elkaar vandaar dat ik zoveel mogelijk informatie wil hebben, maar misschien ben jij goed op de hoogte met het k-jetronic systeem van een 123 230e mercedes, ik laat me graag informeren!Als er hoop gloort dan deel ik dat met jullie Gr. Boudewijn

kortboyer, 10 jaar geleden

Heey Punt allereerst bedankt dat je zoveel aandacht voor mijn probleem hebt, maar er zit toch echt een k-jetronic van bosch op mijn auto, als ik in de gelegenheid ben maak ik wat fotos en zet ze er op zodat je zelf zien kunt om wat voor systeem het gaat. gr. Boudewijn

kortboyer, 10 jaar geleden

Beste Punt je bedoelt toch dat het toerental handmatig moet worden bijgesteld als je de co veranderd, of heb ik het niet goed begrepen en regelt dat zichzelf(nee toch) gr Boudewijn

Punt PRO, 10 jaar geleden

Bij het eerste type injectie is (bijna ) alles handmatig af te stellen. B.V. toerental met een hele grote schroefkop. bij De KE!! neemt de electronica dat over maar de basisinstelling met dat inbus 3 is nog wel bij te stellen. Op het verdeelhuis zit wat electronica opgeschroefd en is het benzinedrukregelblok niet meer aanwezig. Groeten.

kortboyer, 10 jaar geleden

He punt, die van mij heeft die grote afstelschroef dus we hebben het over het eerste type. De k-jetronic en niet de ke-jetronic, ga ermee aan de slag je leest het wel hier. gr Boudewijn

kortboyer, 10 jaar geleden

Breng morgen de mb weg om het co af te laten stellen, ben erg druk met werk dit moment dus het duurt allemaal wat langer dan me lief is, maar ja zonder werk ook geen mb. gr Boudewijn

kortboyer, 10 jaar geleden

Heej Mensen het probleem is opgelost, het was een combinatie van kleinigheden zoals een vacuumlekje, speling op de gasstangetjes waardoor er een schakelaar niet goed werkte, en het hoge co gehalte. Dingen die te verwachten zijn bij een auto van 27 jaar oud en dagelijks gebruikt wordt. Auto loopt weer als een zonnetje. Topic kan gesloten worden, bedankt voor alle goede adviezen en raad.Gr. Boudewijn

Punt PRO, 10 jaar geleden

Goed dat je iemand vond die thuis is in die verouderde techniek. Veel plezier.

kortboyer, 10 jaar geleden

Ja zeker gelukkig wel ze zijn er nog wel, Punt jij ook hartelijk bedankt voor je input. Gr. Boudewijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.