Hallo Liefhebbers,
Onlangs heb ik een 300E uit 1986 gekocht. Mede omdat ik toch gezwicht ben voor een 14% bijtellings Müsli Megane, en toch graag iets leuks heb om net te doen of ik kan sleutelen.
Ik zal kort vertellen wat het probleem is.
Toen ik de auto kocht liep hij niet best stationair. De auto heeft een jaar of 4 stilgestaan dus erg vreemd is het dan niet.
Na het starten sloeg de auto af, en haperde behoorlijk, naarmate de motor warmer werd ging de auto beter lopen. Ik dacht dat het te maken zou hebben met de ontsteking in combinatie met oude benzine.
Thuis aangekomen de meeste oude benzine uit de tank gehaald, en vervangen voor verse peut. Helaas ging de motor er steeds slechter door lopen, gisteren heb ik de auto naar de garage gereden, dit ging redelijk al sloeg de auto regelmatig af.
Vanmorgen wilde de auto helemaal niet meer starten en heb ik met de monteur gezocht naar de oorzaak. Probleem is dat de druk bij de ingang van de "slangenkop" goed is maar er bij de injectoren geen brandstof uit komt. Met starten loopt de auto heel even, wat te maken kan hebben met de koudestart toevoer. (Minder dan 0,5 seconden)
De brandstof pomp werkt zeker. Ook de ontsteking lijkt normaal te werken. Helaas is een slangenkop niet erg goedkoop, dus op voorhand kopen zonder (bijna) zeker te weten of het met vervanging verholpen is vind ik een tikje riskant.
Hopelijk kunnen jullie helpen! (Of heeft één van jullie zo'n ding beschikbaar ter overname)
Mvg,
Jasper van H
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jasper,
Zit de luchtklep niet vast door het lange stilstaan?
Helaas, de luchtklep werkt zoals zou moeten en lekt ook niet...
12 jaar
Jammer,zou wel makkelijk geweest zijn.. ;)
Als je zeker weet dat de brandstof op de spinnenkop aankomt,maar niet doorgaat naar de injectoren,zou je eens de spinnenkop kunnen demonteren. Hierin zit de regelplunjer tenslotte...
Ik heb de leiding naar de spinnenkop een tikje los gedraaid, de brandstof komt er dan direct uit gelopen. Maar bij de injector komt er geen brandstof uit als ik probeer te starten.
Ik heb vanochtend even gevraagd of het mogelijk is de spinnenkop te demonteren, maar dat werd mij afgeraden i.v.m. losse onderdelen. Kan het zo zijn dat deze regelplunjer vaster komt te zitten naarmate ik er mee ben gaan rijden?
12 jaar
zou mijninziens best kunnen. na 4 jaar stilstaan durf ik niet te zeggen hoe die kop er van binnen uitziet... Mogelijk een andere plaatsen om te testen?
Testen is geen slecht idee natuurlijk. Ikzelf ben een beetje bang dat de rubber ringetjes en afdichtingen zijn uitgedroogd en daardoor snel ik kwaliteit achteruit gegaan zijn.
Probleem is alleen dat ik niet ergens zo'n ding in een lade heb liggen. Ik kan er een kopen via een sloperij, ze willen er 225,- voor hebben. Dat lijkt me vrij fors..
12 jaar
Uit elkaar halen werd altijd afgeraden ,maar met wat reiniger en ook bij de verstuivers moet er toch leven in komen . Is verder de pompdruk goed? Moet meer dan 7 bar zijn . De regeldruk is 3 bar.
Verder zit er aan de onderkant van dat spinnenkophuis een rubber deksel met een ontluchtingslang er in gedrukt .
Die slang wil er bij terugslag wel eens uitploffen .Terugdrukken is voldoende . Niet die verbinding gaan "verbeteren" .
Bij back-fire wil de windvaan doorbuigen zie die uitvoering als een beveiliging .
Er is een schema van die injectie op het net te vinden !
succes.
1
gr
Vooral bij het starten (door spanningsval) is dat een grens. Pompen maken nieuw 10 bar.
Je kunt die verstuivers zo uit de inlaat trekken om te zien wat ze doen ! Geef de dikke O ringen wel wat smering om vernielen tegen te gaan. Bij die test kan je ook even op de windvaan drukken om te zien of de verstuivers dan wel doorlater met een mooi sproeibeeld.
We horen wel waar het schip strandt. Groeten.
1
gr
Kan iemand mij vertellen waar ik de regelplunjer precies kan vinden?
Ik heb zojuist bij de auto gekeken en op internet naar afbeeldingen gezocht, maar ik kan hem niet vinden. (Of herkennen)
Ben erg benieuwd of het hiermee te herstellen is..
12 jaar
Tekening er bij gehaald? Plunjer zit onder de middelste leiding in die spinkop. Als de brandstof onder druk staat kan je dat voelen aan de luchtmeetplaat bij het indrukken er van. Als er een vrije slag in zit is dat wel een teken dat er iets niet goed gaat . Jij schrijft dat er geen brandstof uit de verdtuivers komt, dan staat die plunjer dus niet ingedrukt .
Maak je eigen hoe het systeem werkt ..................praat wat makkelijker .
Succes.
Beetje jammer:
Brandstofpomp relais maakt geen goed contact..
Goede nieuws:
Loopt weer als een zonnetje!
Bedankt voor het meedenken!
11 jaar
Jasper in de aanhef bleek de pomp ZEKER te werken! . De druk meten, dan weet je veel meer . De afgeregelde druk is 3 bar en in de koudloop voor de verrijking nog meer .
Met een compressiemeter of een bandendruk meter is dit na te gaan .
Leuk dat er nu weer leven in zit.
Prettige dagen gewenst .
Hallo Punt,
Ik was er ook van overtuigd dat de brandstofpomp werkte, hij sloeg tenslotte aan en was duidelijk te horen. Helaas was hij ook weer snel buiten werking bleek.
Gelukkig heeft dit forum wél geholpen met het vinden van de oplossing! (Ik ben ook geen auto monteur. Heb geen technische achtergrond, maar vind het wel leuk om te sleutelen.)
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 Oldtimer of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar