close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 230: [W124] Inhouden Mercedes 230TE

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2300

Beste Mercedes liefhebbers,


Even een heel verhaal:

Het probleem is dat bij vrij wel iedere rit de auto verschrikkelijk inhoud,
bij teveel gas geven gaat ie dan stotteren/stoten, en valt terug in het aantal toeren. Bij heel gedoseerd gas geven, kan ik de auto nog rijdend houden, als ik tijdens het inhouden de automaat in z'n neutraal zet, lopen de toeren zonder gas te geven op naar zo'n 3000rpm. Na gemiddeld zo'n 30 sec reageert de auto weer als normaal, en kan ik gewoon accelereren. Soms is het zo erg dat de auto tijdens het inhouden helemaal stilvalt, als ik daarna de auto probeer te starten, slaat deze niet aan, dit lukt pas weer na zo'n 5min gewacht te hebben.

Wat inmiddels al vervangen is:

Brandstof filter,
Accu,
Bougies,
Rotor+verdelerkap,
Lambdasonde,
Bobine,
Computer,
Tempratuursensor,
LMM,

Iemand enig idee, wat die probleem veroorzaakt ? Dit probleem is binnen een paar maanden tijd steeds erger geworden, het begon bij zo'n 2x per week, maar nu is het iedere rit.

Alvast bedankt,
Nick

Geplaatst door

Nick122 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

meet eens de compressie. check ook voor eventueele aanzuiging valse lucht. Is brandstofverbruik nog normaal.

320 0

17 jaar

vervang de bougiekabelsen de doppen.

mart-vervoort 0
badge

17 jaar

Helemaal vergeten erbij te zetten, maar de bougies incl. kabels zijn ook vernieuwd.
Brandstof verbruik is sinds het inhouden hoger als normaal.

Nick122 0

17 jaar

Waarschijnlijk krijgt hij teveel benzine waardoor hij verzuipt.
Koude start verstuiver blijft hangen?
Deze wordt aangestuurd door de koelvloeistof temperatuursensor.
Als deze sensor denkt dat de motor koud is , blijft de koude startverstuiver brandstof geven en verzuipt de motor.
Koelvloeistof temperatuursensor even meten, de waardes moeten zijn:
100˚ C 0,315 Kohm
70˚ C 0,5 Kohm
38˚ C 1,45 Kohm
20˚ C 2,95 Kohm
-4˚ C 6,5 Kohm
-7˚ C 7,3 Kohm
-18˚ C >15 Kohm

meten met een universeelmeter in de stand Kohm.

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

17 jaar

[quote=Hans4040]Waarschijnlijk krijgt hij teveel benzine waardoor hij verzuipt.
Koude start verstuiver blijft hangen?
Deze wordt aangestuurd door de koelvloeistof temperatuursensor.
Als deze sensor denkt dat de motor koud is , blijft de koude startverstuiver brandstof geven en verzuipt de motor.
Koelvloeistof temperatuursensor even meten, de waardes moeten zijn:
100˚ C 0,315 Kohm
70˚ C 0,5 Kohm
38˚ C 1,45 Kohm
20˚ C 2,95 Kohm
-4˚ C 6,5 Kohm
-7˚ C 7,3 Kohm
-18˚ C >15 Kohm

meten met een universeelmeter in de stand Kohm.

mvg,
Hans.[/quote]
Hallo Hans,

Tempratuursensor is vervangen, maar nu twijfel ik of ik wel de goede heb vervangen. Degene die ik vervangen heb bevind zich vooraan op de cilinderkop en is bruin van kleur, waarop 2 stekkers zitten. 1 stekker met de 2draadjes eraan, en 1 stekker met 1 draadje. Ik weet zowiezo dat 1 stekker dient voor de tempratuurmeter in het dashboard, zou die andere stekker dan dienen voor het inspuiten van de 5e injector >? of heb ik de verkeerde sensor vervangen?

Alvast bedankt,
Nick

Nick122 0

17 jaar

welkeinjectiesysteem heb je? ik heb een 230 met K- jetronic gehad. zelfde probleem zelfs distributieketting vervangen. ik heb toen de auto verkocht voor export vanwege verbouwing etc.; kennis heeft mij aangeraden het ontstekingsmodule te vervangen;dit zou vooral warm problemen kunnen geven. Misschien dat je hier iets mee kunt.

320 0

17 jaar

Mijn 230 komt uit 92 dus volgens mij ook K-jetronic. Tijdens het inhouden zie ik ook wat zwarte walmen uit de uitlaat komen. Het gekke is, toen een paar maanden geleden het probleem zich voordeed, was het hooguit 2x per week. Langzamerhand werd het steeds erger, en nu is het iedere rit na zo'n 5 min dat de auto echt begint in te houden, met een klein beetje gas geven is de auto opzich nog wel rijdend te houden, al verlies ik wel wat snelheid, ga ik juist meer gas geven dan word het alleen maar erger, en begint de auto echt te stoten. Als ik tijdens het inhouden moet remmen bv voor een stoplicht, wil het heel soms zelfs voorkomen dat de auto helemaal afslaat, dan duurt het meestal zo'n 5min voordat de motor pas weer wil aanslaan.

Ondertussen is er al zoveel vervangen, dat mijn dealer het ook niet meer weet.

Gr,
Nick

Nick122 0

17 jaar

achter de accu zit een zwarte kap. daarachter zit een relais met een zekering. wissel die eens uit. ik dacht dat dit relais de koud-start aan stuurt.
probeer de onstekingsmodule ook eens uit te wisselen.
zwarte walmen duiden op een te rijk mengsel. mijns inziens is dan of de vonk te zwak of een storing aan het injectiesysteem zelf.

320 0

17 jaar

Je hebt als het goed is een temp. sensor voor binnen komende lucht, Gecombineerde motor temp.sensor voor de KE-Jetronic ECU en je ontstekingsmodule(EZL-ECU), Thermo time switch(aansturing voor je koude start injector)

Er kan ook een van de 3 druk regelaars defect zijn, een (mechanische)drukregelaar zit bij je benzine pomp, de andere (mechanische/vacuum gestuurde)druk regelaar zit voor je luchtweeger/spinnenkop en de laaste (Electronische)druk regelaar zit op je spinnenkop.
Ik weet niet hoeveel km`s je motor al heeft gedraaid maar het kan ook zijn dat je mechanische injectorren verstopt/defect zijn.
Of ik hoop het van niet maar je spinnenkop kan ook defect zijn want die regeld je benzinne toevoeren naar je mechanische injectorren door middel van drukkamers die in je spinnenkop zitten.

groetjes
Quint

astra rijder 0

17 jaar

Ik heb even een foto bijgevoegd van de sensor die ik vervangen heb, is dit de sensor die ook de koude start injector regelt?
http://img341.imageshack.us/my.php?image...

En voor de duidelijkheid een foto waar de sensor zich bevind in het blok.
http://img87.imageshack.us/my.php?image=...

Iemand enig idee, waar die 2 andere sensors voor dienen die je op de laatste foto ziet ?

Alvast bedankt,
Nick

Nick122 0

17 jaar

sorry; is voor mij al weer 4 jaar geleden, als je de stekker van de koude-start-injector loskoppelt; wat gebeurt er dan?

320 0

17 jaar

Ik heb het relais met zekering losgetrokken, en gekeken of de zekering nog goed was, en dat zag er allemaal prima uit eigenlijk. Regelt dat kasje alleen de koude start injecetor ? Er zaten 6 draden aan, kan me niet voorstellen dat dat alleen voor de 5e injector is ?

Voor de duidelijkheid:
http://img167.imageshack.us/my.php?image...

Ik heb de auto trouwens niet gestart zonder het relais, omdat ik dus niet precies weet waar deze voor dient.

Gr,
Nick

Nick122 0

17 jaar

mijn w124 was van 86 en had zo te zien een ander kastje (zat echt achter de accu). Wat ik bedoel is; als je de stekker achterop de k-startinjector (op het inlaatspruitstuk) los maakt;rijd de wagen dan beter?

320 0

17 jaar

[quote=Nick122]Ik heb even een foto bijgevoegd van de sensor die ik vervangen heb, is dit de sensor die ook de koude start injector regelt?
http://img341.imageshack.us/my.php?image...

En voor de duidelijkheid een foto waar de sensor zich bevind in het blok.
http://img87.imageshack.us/my.php?image=...

Iemand enig idee, waar die 2 andere sensors voor dienen die je op de laatste foto ziet ?

Alvast bedankt,
Nick[/quote]
De eerste foto is voor je normale ventilator en die van je airco.

Die grote ronde zwarte is de koelvloeistof temp. sensor voor je KE-Jetronic ECU en je ontstekings module(EZL-ECU)
Die waar de 2 vacuumslangen op zitten die is voor je vervroeging van de onsteking.

Groetjes

Quint

astra rijder 0

17 jaar

[quote=Nick122]Ik heb het relais met zekering losgetrokken, en gekeken of de zekering nog goed was, en dat zag er allemaal prima uit eigenlijk. Regelt dat kasje alleen de koude start injecetor ? Er zaten 6 draden aan, kan me niet voorstellen dat dat alleen voor de 5e injector is ?

Voor de duidelijkheid:
http://img167.imageshack.us/my.php?image...

Ik heb de auto trouwens niet gestart zonder het relais, omdat ik dus niet precies weet waar deze voor dient.

Gr,
Nick[/quote]
Dat kastje is je overspanning beveilingrelais en als je die er uit trekt dan start je auto niet of zeer moeilijk want je KE-Jetronic ECU krijgt geen spanning.

Groetjes
Quint

astra rijder 0

17 jaar

[quote=astra rijder][quote=Nick122]Ik heb het relais met zekering losgetrokken, en gekeken of de zekering nog goed was, en dat zag er allemaal prima uit eigenlijk. Regelt dat kasje alleen de koude start injecetor ? Er zaten 6 draden aan, kan me niet voorstellen dat dat alleen voor de 5e injector is ?

Voor de duidelijkheid:
http://img167.imageshack.us/my.php?image...

Ik heb de auto trouwens niet gestart zonder het relais, omdat ik dus niet precies weet waar deze voor dient.

Gr,
Nick[/quote]
Dat kastje is je overspanning beveilingrelais en als je die er uit trekt dan start je auto niet of zeer moeilijk want je KE-Jetronic ECU krijgt geen spanning.

Groetjes
Quint[/quote]
Ik had al zo'n vermoeden, dat dat idd niet alleen voor de 5e injector was bedoelt.
Bedankt voor de info!

Nick122 0

17 jaar

[quote=astra rijder][quote=Nick122]Ik heb even een foto bijgevoegd van de sensor die ik vervangen heb, is dit de sensor die ook de koude start injector regelt?
http://img341.imageshack.us/my.php?image...

En voor de duidelijkheid een foto waar de sensor zich bevind in het blok.
http://img87.imageshack.us/my.php?image=...

Iemand enig idee, waar die 2 andere sensors voor dienen die je op de laatste foto ziet ?

Alvast bedankt,
Nick[/quote]
Die grote ronde zwarte is de koelvloeistof temp. sensor voor je KE-Jetronic ECU en je ontstekings module(EZL-ECU)

Groetjes

Quint[/quote]
Dus ik heb de verkeerde sensor vervangen, het had dus eigenlijk deze moeten zijn? :
http://img382.imageshack.us/my.php?image...

Nick

Nick122 0

17 jaar

even tussendoor; ik kan niet uit je berichten opmaken of de auto als die goed koud is wel goed rijd. Mogelijk levert duidelijkheid hierover nieuwe interessante informatie op. Als mijn auto echt goed koud was ree die wel goed.

320 0

17 jaar

De eerste paar honderd meter rijd de auto idd helemaal zonder problemen, na ongeveer 5 min als de auto een beetje op bedrijfstempratuur komt, dan begint de ellende.
Wat ik alleen zo vreemd vind als de auto inhoud, en ik ga stilstaan, zet de automaat in zijn neutraal, dat dan de toeren oplopen tot 3000rpm zonder gas te geven oid, dat duurt dan eventjes toeren zakken weer netjes naar zo'n 800rpm en dan kan ik weer verder rijden zonder stotteren/inhouden voor een paar km.
Als ik op hogere snelheid ( boven de 80km/h ) constant rijd ( snelweg ) dan rijd de auto gewoon perfect. Kom ik onder de 80km/h
en geef ik weer gas, gaat ie weer inhouden.

Nick122 0

17 jaar

mijn auto was ook een automaat; alleen de toeren liepen niet op tot 3000 (auto had geen emissie-regeling). ik heb zelf tussendoor toen de compressie eens gemeten; 1 cilinder was veel lager dan de anderen. heb je de ontstekingsmodule nog uitgewisseld?

320 0

17 jaar

[quote=320]mijn auto was ook een automaat; alleen de toeren liepen niet op tot 3000 (auto had geen emissie-regeling). ik heb zelf tussendoor toen de compressie eens gemeten; 1 cilinder was veel lager dan de anderen. heb je de ontstekingsmodule nog uitgewisseld?[/quote]
Bougies, kabels, verdelerkap+rotor, bobine is allemaal vervangen, onstekingsmodule nog niet, omdat ik die niet zo heb liggen.
Ik neem aan dat dit de ontstekingsmodule is ?:
http://img341.imageshack.us/my.php?image...

Ik ga zowiezo eerst eens die andere temp-sensor vervangen voor de 5e injector, mocht het daar toch niet aan liggen, ga ik verder met de ontsteking.

Nick122 0

17 jaar

je bedoelt het blokje met siemens? ja, dat is de module. nogmaals mijne was van 86 en had wel een andere module, ook van siemens.

320 0

17 jaar

Als de auto boven de 80 km per uur goed rijd hoef je onstekingsmodule niet te vervangen, die is dan echt
wel in orde. Auto eerst warm rijden, dan bij stilstaande motor ECU afkoppelen en daarna weer starten en
rijden en kijken wat er gebeurt. Rijd de auto dan goed (alleen met minder vermogen) dan is er iets loos
met een of andere sensor of de ECU zelf. Doet de auto het zonder ECU ook niet goed, dan kun je alle sensoren
en ECU uitsluiten. Er is dan een mecanisch probleem zoals bv. vacuumlek, defecte drukregelaar, of iets
dergelijks. Kontroleer ook eens of de brandstof opvoerpomp normaal blijft draaien als de motor niet
goed loopt. mvg. Arie

ahavelaar 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 230 of stel zelf een nieuwe vraag.