Mercedes-Benz E-Klasse: Wiellager geluid.

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: V6, 2600 cc

Hallo,

Mijn E 240 heeft tijdens het rijden en ook tijdens het afremmen het geluid van een slecht wiellager. De auto heeft luchtvering. Kan het lager (de lagers) vervangen worden zonder dat de uitlijning van de auto opnieuw moet gebeuren? En kan het deel van de luchtvering blijven zitten? Is er ook nog speciaal gereedschap voor nodig om het deel waar het lager in zit te demonteren? Of hoeft het misschien niet gedemonteerd te worden en kan men met een trekker het lager verwijderen?

Bedankt en groeten, Frank.

E 240

Geplaatst door E 240 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Zit het probleem niet in cuppende achterbanden?

Gr.

E 240 (0), 17 jaar geleden

Hallo Petje57,

Bedankt voor je reactie.
Ik had er even bij moeten zetten dat het aan de voorkant van de auto is.
Zal ook naar de voorbanden kijken. Ik kan ook niet waarnemen of het tijdens het nemen van een bocht erger wordt of niet en dat is met slechte lagers dacht ik wel het geval.

Groet.

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Klopt. Lagers is meestal merkbaar aan verschillende belastingen in bochten. Lawaai tijdens remmen zouden de remblokjes kunnen zijn maar dit gaat hier waarschijnlijk niet op omdat het tijdens normaal rijden ook is.


Gr.

mobiel (0), 17 jaar geleden

Is het niet handig ,om de wielen eerst eens op te krikken en kijken,voelen of er speling op de lagers zitten,of iets anders.Geluid van een slechte lager,bromt hij of wat doet hij dan.gr,Henk.

E 240 (0), 17 jaar geleden

Hoi Henk,

Dat is inderdaad handig. De wielen draaien soepel voor en achteruit en er is totaal geen speling te voelen en ook geen geluid van een lager waar te nemen. Het lijkt erop dat het dan toch aan de of een van de banden moet leggen. De voorbanden hebben niet echt meer veel proviel maar er is verder niet iets bijzonders aan te zien.

Groeten, Frank.

Santa (0), 17 jaar geleden

Bandjes dan eerst maar vervangen, lijkt mij.
Gezien de minimale profilering, zoals je zelf al aangeeft, is het sowieso niet slim om in de winter te blijven doortuffen met "slips"........
Zijn de voorbanden wel normaal afgesleten?

Bovendien kan rommel op het remblokje ook hele rare bijgeluiden veroorzaken, OOK ZONDER dat je de remmen gebruikt.
Ik doel dus op de roestkraag van de remschijf.

E 240 (0), 17 jaar geleden

Hoi Claus,

Er zit nog wel voldoende profiel op voor zijn eerste APK maar de dan houd het denk ik wel op. Maar glijdt niet van de weg af of zo, het zijn Michelin banden en het is nog niet onveilig. (ESP grijpt nog steeds niet in, zelfs niet op natte rotondes!)
Banden zijn normaal vlak afgesleten, alleen de zijkanten zijn ietsje schuin afgesleten maar dat lijkt me normaal.

Santa (0), 17 jaar geleden

Wat jij nu schrijft over de profilering is wel wat een vals gevoel van veiligheid, he..?
ESP gebruiken als maatstaf voor de "veilgheid" van de profieldiepte, lijkt me een gevaarlijk spelletje.
Gewoon je profieldiepte opmeten in de hoofdgroeven.
Indien dit ca. 2,5-3 mm is, zou IK de banden gewoon vervangen. ZEKER met een WINTER voor de boeg...
Rijd maar eens met een gangetje van zo'n 130 km per uur een fikse hagelbui in op de autosnelweg......
Kijken of je banden dan NOG zo veilig zijn.............

Dat geluid wat je hoort, is dat een brommend/zingend/gonzend geluid wat mee oploopt met het toenemen van de rijsnelheid?

Heb je al aan de voorwielen gevoeld of er speling op zit?

E 240 (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je bezorgtheid.
Het geluid is meer gonzend dan brommend denk ik en loopt mee op bij het toenemen van de rijsnelheid. Tijdens het afremmen neemt het af en aan de remmen is niets vreemds te ontdekken.
Geen speling waarneembaar zoals boven reeds beschreven.
Ik heb de auto net. En daarvoor stond ie een tijd stil. De accu's waren geheel leeg. Die grote had zelfs inwendig sluiting en heb ik vervangen voor een nieuwe. Eerst een aantal storing meldingen over remmen esp enz. Maar dat is vanzelf verdwenen. Ik denk dat dat door de kleine accu voorin kwam die zich waarschijnlijk weer hersteld heeft. Ik geloof niet dat dat verder iets met het geluid te maken heeft overigens maar ik probeer zo voledig mogenlijk te zijn.

E 240 (0), 17 jaar geleden

.

Santa (0), 17 jaar geleden

Hoe lang heeft de auto stilgestaan?

Wanneer dit een langere tijd is geweest, bestaat de mogelijkheid dat er "platte kanten" in het loopvlak van je banden zitten.

E 240 (0), 17 jaar geleden

Dat is mij niet bekend. Maar het zal geen jaar geweest zijn. Ik denk een half jaar ongeveer.

Santa (0), 17 jaar geleden

Ruil je voorste wielen eens met je achterste wielen om.
Maar houd er rekening mee dat je achterste banden OOK platte kanten kunnen hebben......

Vervang de voorste twee banden nu maar. Daar is iedereen bij gebaat...........

E 240 (0), 17 jaar geleden

Ik zal kijken of er in mijn kennisen kring nog mensen zijn met een extra zet (winter / zomer banden). Is even makkelijker. Bedankt voor je tips.

Groeten, Frank.

E 240 (0), 17 jaar geleden

2 velgen met goede banden geleend en de MB rijdt geruisloos. Probleem zat um dus in de voorbanden (Michelin!).

Santa (0), 17 jaar geleden

Zoals reeds voorspeld........

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.