hallo,
Ik heb een mercury grand marquis uit 79, 351v8 (5.8L)
Hij loopt volledig op gas (sommige zijn voor, sommige tegen)
anyway,
nu heb ik dus problemen met de verdamper,
vannacht (nieuwjaarsnacht) stond ik dus stil omdat met koude motor de verdamper bevroor, koelvloeistof peil was goed, dus koelwater om hem warm te houden, had ie, anwb man erbij, fohn erop, starten, stationair warmdraaien, en dan niks aan de hand
probleem doet zich voor sinds de kachel gemaakt is, met de kachel open (stroming door kachel radiateur) heb ik bij koude motor dus dit probleem, bij warme motor is er niks aan de hand, als de kachel dicht staat ook niet
wel zit de verdamper met T stukken afgetakt van de kachel, kan dat het probleem zijn? dat de kachel minder weerstand bied voor de koelvloeistof en de koelvloeistof dus de weg van de minste weerstand kiest en dus wel door de kachel gaat, maar niet door de verdamper?
zo ja, kan ik de verdamper dan rechtstreeks in de lijn van de kachel radiator plaatsen, zonder t stukken dus, of kan die verdamper zown flow niet aan en krijg ik dan andere problemen?
mvg, richard en zn merc
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je de verdamper rechtstreeks in de lijn van de kachel plaatst (in serie dus) krijg je gegarandeerd problemen in de zomer, want als dan de verwarming dicht staat is er geen circulatie en bevriest de onspanner gegarandeerd, heb dit zelf ooit meegemaakt en moest dan MET verwarming aan op een stralende zomerdag naar Duitsland rijden, ook niet alles. Misschien is de thermostaat defect, waardoor het te lang duurt dat de ontspanner verwarming krijgt, met vervriezen als gevolg. Je krijgt dan vervriezing na enkele minuten rijden. Ofwel is jou ontspanner te klein voor deze zware lpg zuipende wagen, waardoor er tijdens ijskoude winterdagen een probleem ontstaat.
Je kan alvast beginnen met volgende actie: Hoe koud het ook is, schakel de verwarming volledig uit bij het starten (stand blauw) totdat de motor op volle temperatuur is.
Maar is het geen combinatie van meerdere factoren?
Koelvloeistof neemt altijd net als normaal water de weg van de minst weerstand. Dat wil zeggen dat de stroomings weerstand door de confurter vele malen hoger is dan door de kachel radiateur. Ook klopt het wat nokelpater zegt als je de confurter in serie plaatst met je kachel heb je zomers een fix probleem. Mits je altijd koude vouten heb hahahaha.
Maar normaal gesproken zit er ook een klein smoor klepje tussen de kachel slangen. Zodat de weerstand in de kachel gedeelte iets hoger word en de koelvloeistof de confurter ook mee neemt.
Een defecte thermostaat zou natuurlijk ook heel goed kunnen. Waardoor hij open blijft staan en het te lang duurd dat er warmte in het koelsysteem komt. En zo doende dus ook tye lang duurd voordat er warmte bij je confurter komt.
14 jaar
Jertam zegt het al, vaak wordt in dit soort gevallen een smoorklep in een kachelslang gezet om te voorkomen, dat er te weinig water door de verdamper gaat. Omdat het probleem ontstaan is na reparatie van de kachel, denk ik dat de smoorklep eruit gehaald is. Of is er mischien een nieuwe kachelradiateur geplaatst omdat de oude ( deels ) verstopt zat? In dat geval heeft de verstopping als smoorklep gewerkt.
14 jaar
@nonkelpater, zoiets verwachtte ik al, maar dat zal dan eventueel op te lossen zijn met een H-stuk ertussen, met eventueel trugslagklepje of smoring ering, lijkt mij, maar word idd wel heel erg omslachtig zo,
@rest, smoring in de aanvoer naar de kachel zat ik al aan te denken, maar moet je dan ook n smoring met de zelfde doorlaat in de afvoer van de kachel bouwen? anders lijkt mij, dat de kachelradiator sneller af kan voeren dan aan kan voeren, want de kachelradiator zal wel niet al te veel weerstand bieden, want anders zou ik het probleem niet hebben;)
iig hartelijk bedankt voor jullie meedenken!
mvg richard
14 jaar
Er kan niet meer of minder water uit de kachel komen dan erin komt dus een smoring in de aanvoer naar de kachel en verder niets veranderen moet werken. Alleen de mate van smoring kan roet in het eten gooien. Met te veel smoring gaat de kachelcapaciteit merkbaar omlaag en met te weinig blijft de verdamper bevriezen.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercury Grand Marquis of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar