Mini Cooper: Mini cooper uit 2002 start niet

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 16v

Beste mensen,


Ik ben al 3 dagen aan het worstelen met een zeer vreemd probleem. 3 maanden geleden heb ik een mini cooper uit 2002 schadeauto gekocht, de auto liep niet omdat het inlaatspruitstuk dat van plastic is gescheurd was.

Ik heb de auto helemaal terug in elkaar gezet en alle bedrading nagelopen en nu voor het eerst 3 dagen geleden contact erop gezet.

De auto heeft steeds rare storingen, als ik de auto wil starten dan tikt alleen de startmotor, haal ik de accu eraf en weer erop dan start hij weer 1 keer, als de auto loopt lijkt het alsof de computer niets registreert. Het lijkt alsof de motor op 2 pitten loopt maar loopt op 4 alleen als ik vol gas duw wil hij niet eens op toeren komen. Vanalle lampjes gaan branden zoals EML en het motorlampje, ABS lampje gaat niet uit en airbag maar dat komt omdat deze er nog niet in zitten.

Ik heb alles 5x nagekeken de bedrading in de motorruimte is prima in orde, en de sensors heb ik ook allemaal nagemeten. Waar ik dus vanzelfsprekend aan ga denken is de ECU of de BCM?

Is het mogelijk dat de BCM of ECU de geest geeft door een harde klap aan de rechter voorzijde (varkensrug) want toen ik hem pas had gekocht wilde ik de motor laten ronddraaien om te kijken of hij starte, maar toen deed hij dit ook al, heel slecht starten en dan na 20sec afslaan

Is het ook mogelijk dat de BCM of ECU de geest heeft gegeven omdat ik de auto met een superstarter heb overgestart. (grote laadstroom)

Hopelijk kunnen jullie me helpen

Groetjes

richor

Geplaatst door richor (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mini Cooper? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Tja, met elektronika is alles mogelijk.
Eerst maar eens foutcodes uitlezen voor dat je dure dingen als ecu's gaat (laten) vervangen.
Waarbij bij komt dat die niet zo maar meer te vervangen zijn. Afhankelijk van het anti-diefstal systeem dat BMW monteerde zou je dan wel eens op een nieuwe ecu kunnen uitkomen. En mocht een gebruikte mogelijk zijn, dan moet die door de dealer ingeleerd worden.

richor (0), 13 jaar geleden

Als ik de auto uitlees krijg ik de storing dat er geen bus verbinding is, maar waar zou dat aan kunnen liggen ?,.. aangezien ik zo veel vreemde storingen krijg in het dashboard en motor lijkt het me dat er geen verbinding zit tussen de ECU en de BMC.

maar hoe kan ik dit effectief controleren ?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Zonder exacte foutmelding of nummer is het gokken, maar ik denk dat de can-bus eruit ligt.
Om die te controleren heb je een scope en een schema nodig.

Zit in de diagnose aansluiting toevallig pin 6 en 14? Meet dan eens de weerstand tussen die 2 pennen.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

heb je de regeleenheid onderin de a-stijl al gecontroleerd op vocht/schade?

richor (0), 13 jaar geleden

ik heb de eenheid eruit gehad, ik heb geen schade eraan gezien, maar de auto had wel aan die zijde de aanrijding?,. kan door een grote schok een module defect raken.

Ik heb met een ELM uitgelezen en proscan, en met carsoft. Ik ga vanavond nog eens de computer aanhangen en kijken of ik er iets wijzer van kan worden.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

oke,dan zou ik toch oldford z'n raad opvolgen en controleren of je een can signaal hebt....

richor (0), 13 jaar geleden

oke, nu ben ik helemaal het spoor bijster,


de auto start nu helemaal niet meer,. als ik de sleutel op contact zet gaan alle lampjes aan zoals het hoort, draai ik het slot om dan hoor ik alleen getik in de startmotor en als ik het starten aanhoud hoor ik pieptonen uit de motorruimte. De auto is niet gekeurd (belgisch) dus ik kan zo zonder kenteken niet even naar BMW rijden om de auto te laten uitlezen.

Weet iemand wat het kost om de BMC opnieuw te laten programmeren?,. want ik weet het anders ook niet meer.
(heb de bmc open gehad en geen sporen van sluiting, ook de stekkers en bedrading zit goed)

is het ook mogelijk om de losse module naar bmw te brengen? of moet die in de auto zitten?

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

auto moet compleet naar dealer om te programeren.

richor (0), 13 jaar geleden

Oke, nou het volgende doet zich voor:


Met mijn "goedkoop" kabeltje kun je niet de functie`s bedienen zoals je die nodig hebt in dit geval, In hoeverre kun je aan de software komen van een BCM. Op internet is een systeem te koop waarmee je alle functies van BMW kunt bereiken. Je zou dan zelf de nieuwe software in de BMC kunnen laden?

Als dit niet werkt dan weet ik iig zeker dat de BMC stuk is.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Op een "normale" manier is er NIET aan software te komen - voor dat bouwjaar. Dat is aardig afgeschermd en alleen voor dealers.
Tegenwoordig wordt er steeds meer vrijgegeven onder druk van wetgeving - alleen wel tegen betaling van een heleboel muntjes.
En dan nog, de wettelijke verplichting voor het vrijgeven van software geldt alleen voor motoren en automatische versnellingsbakken.

Dealer kan geen losse modules uit lezen. Je zult met de complete auto moeten komen.
Niet zo'n groot probleem, gewoon een trailer lenen of huren.

richor (0), 13 jaar geleden

oke bedankt voor jullie hulp allemaal.

Ik ben al iets verder met de mini maar dan op een negatieve manier. Vandaag moest ik een auto overstarten met onze 220v -> 12v starter en toen kreeg deze ook soortgelijke problemen met spooklampjes. Ik kwam er dus al snel achter dat er kortsluiting in het ding moest zitten.

Maar ook mijn ECU doet lastig, als de motor incidentieel toch eens aanspringt en de motor begint te lopen dan loopt deze zeer slecht en reageert hij niet op het gaspedaal en op andere sensoren. loopt zo laag toerig dat het lijkt alsof hij op twee cilinders loopt.

Mijn gok is dus dat hij een kortsluiting in de starter te verduren heeft gehad en daardoor de ECU en de BMC is doorgeslagen. Natuurlijk kan ik hem naar de dealer brengen maar ik ben een 24 jarige student die net iets te graag mini wilt rijden en dus een schade auto heeft gekocht. Op zich geen probleem want hij is goed te maken met schroefwerk, maar! nu dat het spul misschien stuk is zal ik dat niet kunnen betalen.


Is het mogelijk dat ik van een sloopauto ( ook cooper 16v) beide computers tweedehands koop en deze laat inlezen ? (als ze toch beide stuk zijn en ingelezen moeten worden)bij de dealer

Via Smeets Solutions in Stein kun je een echte BMW interface kopen met BMW licentie software DIS en security dongle. Hiermee kun je volgens Dhr. dumps trekken van je originele modules. dat wil zeggen dat je alle data`s kopieert. Deze kun je dan inlezen in je goede tweedehandse computer of zie ik dat verkeerd?

iedereen alvast bedankt voor de goede hulp

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Of je dumps kunt maken met de DIS weet ik niet. Maar alle fabrieks testers waar ik mee gewerkt heb, kunnen dat niet.
Hooguit kun je wat leer gegevens en configuratie gegevens lezen en bewaren, maar geen software.

Enne, als het wel kan, dumps trekken van een ecu die kapot is? Ik denk niet dat dat echt betrouwbaar is - als je al communicatie krijgt.

Tegenwoordig (ook al in 2002) is de boel aardig dichtgespijkerd. Ecu's kun je niet zo maar meer wisselen.
Vanaf EWS 3.3 (anti-diefstal unit) kun je geen gebruikte ecu meer inleren, maar alleen een nieuwe.
Voor zover ik kan vinden heeft deze auto een EWS 4.3. Dat betekent dat je bijna alles moet vervangen.
Motor-ecu, Bmc, Ews en wie weet wat nog meer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini Cooper of stel zelf een nieuwe vraag.