auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mini Cooper S 2008: Mini houdt in en slaat af

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Hallo,

Na een aantal bezoekjes bij de locale garages begin ik nu toch echt wanhopig te worden.
Ik ben zelf een leek op het gebied van auto’s, dus wellicht kan iemand hier mij op het juiste spoor zetten.
Mijn mini cooper heeft sinds een aantal weken problemen. Het begon met licht stotteren en inhouden van de motor. Toen het motormanagementlampje ging branden heb ik deze uit laten lezen bij de mini garage. Er bleek een probleem te zijn met het thermostaathuis. Deze is vervangen en na het ophalen van de auto heb ik er een proefrit in gemaakt. De auto reed weer als een zonnetje... probleem opgelost dacht ik. Nou, dat had ik mooi mis. Vanaf hier begon de ellende eigenlijk pas echt.

De dag na reparatie moest ik toevallig een heel stuk rijden. Na een km of 20 begon de auto weer licht in te houden. Dit was met name bij het gas geven. En eigenlijk heb ik de hele rit last gehad van dit probleem. Uiteraard contact opgenomen met de mini garage, maar deze kon niks geks ontdekken. Tot na een paar dagen het mm lampje weer ging branden... na uitlezen bleek er een storing op de lambdasonde te zitten. Volgens de garage kon ik hier nog wel een stukje mee rijden aangezien ze die week geen tijd meer hadden om de sonde te vervangen.

Ondertussen werd het rijden steeds vervelender. De auto hield constant in. Eigenlijk in elke versnelling. Ook de toerenteller begon wat te wiebelen. Toen de motor continu begon af te slaan en inmiddels het mm weer begon te branden, was ik het echt zat. Ik heb de auto naar een andere garage gebracht en na uitlezen kwamen er 2 nieuwe meldingen naar voren. Deze keer zaten de storingen op het inlaatspruitstuk. (2B68 en 2B67).

De monteur heeft daar een sensor vervangen en en een stekker ergens uit getrokken. (Bovenkant motor) Zo moest ik een rondje gaan rijden om te kijken of de problemen minder werden. Ik was de afrit nog niet af, toen de motor al minstens 8x afgeslagen was. Het enige wat de monteur heeft constateren is dat het probleem dus mechanisch zou moeten zijn.

Omdat de problemen nog steeds niet waren opgelost, is mijn auto op een soort noodloop gezet( hij rijdt nu op gasklep) Dit leek in eerste instantie even te helpen. Ik heb een paar dagen rustig kunnen rijden, zonder al teveel problemen. Helaas begint, ondanks deze noodloop de ellende wederom. De auto houdt weer in, zakt in toeren en slaat af.

Niemand schijnt te weten wat het probleem is. Inmiddels ben ik ruim 1500 euro kwijt aan onderzoekskosten en uurloon.

Geplaatst door

Shiffers (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Weet je toevallig de exacte fouttekst en/of het nummer van de foutcode m.b.t. de lambdasonde?

Dat langdurig doorrijden met de storing (ook in noodloop) is niet iets wat ik kan aanbevelen.
Je loopt het risico op dure gevolgschades als b.v. een lekke klep of een defecte katalysator.

Die "mini-garage" waar je het over hebt, is dat een Mini dealer of een zelfbenoemde specialist?
En wat stellen die nu voor om te gaan doen?
Is die lambdasonde van de foutcode ondertussen al getest of vervangen?
Is er een 4-gas test gedaan?

oldford 0
badge

5 jaar

er is een 4 gas meting gedaan. De resultaten hiervan waren goed. Ik vermoed ook dat de sonde zelf niet defect is, maar enkel zijn werk deed.

De mini garage is een bmw/ mini dealer met mini service. Naar mijn idee gespecialiseerd dus.

De andere garage, dus een ‘standaard’ garage. Deze heeft hem ook op die noodloop gezet.

Ook leuk, dat zij stellen dat ik op deze manier rustig kan doorrijden als noodoplossing.

Ik merk overigens wel een sterke benzinelucht op als de auto stationair loopt.

De garages zeggen beiden dat ze het niet weten en daarmee is de kous voor hun af. Er worden kleine dingetjes uitgeprobeerd (zoals het vervangen van de sensor) en daar moet ik het dan maar weer mee doen.

Voor maandag as staat er weer een afspraak gepland bij de gewone garage.

Shiffers 0

5 jaar

Ik zou bij die garage die zegt dat je rustig door kan rijden wegblijven.
Ik zou bij een andere BMW dealer een 2nd opnion vragen.
Zeker als je een sterke benzinelucht ruikt, dan is er iets niet goed en os er een verhoogd risico op een defecte katalysator.
Ofwel een lek ergens, dan wel een hoog verbruik van benzine. Maar dan snap ik niet dat de 4-gas test zogenaamd goed was.

Ik ben geen Mini/BMW specialist, maar ik zou als eerste eens naar valse lucht gaan zoeken.
Dat is een mogelijke verklaring voor de foutcodes 2B67 en 2B68 en de fout op de lambda sonde.
Zeker als je zegt dat je zelf ook vermoedt dat de sonde gewoon zijn werk doet.
De foutmelding kan dan alleen een fout op het mengsel zijn (als het de voorste sonde is) of een op een defecte katalysator wijzen (als het de laatste sonde is). Wederom snap ik dan niet dat er zogenaamd niets fout was met de 4-gas meting.

oldford 0
badge

5 jaar

Allereerst bedankt voor de snelle reactie!

De garage heb ik zojuist afgebeld en ik heb weer een nieuwe afspraak staan bij de bmw/ mini dealer. Helaas kan ik daar pas 29 april terecht.

Gelukkig heb ik mijn vorige auto nog staan. Dus ik heb besloten dat ik deze tijdelijk in gebruik ga nemen. De mini laat ik voorlopig maar even staan. Ik wil niet nog meer schade veroorzaken.

Bedankt voor de tips. Ik ga zo noteren en voorleggen aan de monteur. Ik denk dat het verstandig is om maar weer bij het begin te beginnen. En dus de 4 gas meting uit te laten voeren. Ik meen mij te herinneren dat de storing op de lambda sonde aangaf dat het mengsel te rijk/ arm was.

Shiffers 0

5 jaar

Als je geheugen klopt, dan was er waarschijnlijk dus niets met de lambdasonde aan de hand.
Die deed gewoon zijn werk. Het is wel wat ik verwachtte in combinatie met die andere 2 foutcodes.
Het is voor het storing zoeken wel handig om te weten wat het was: te rijk of te arm.

Gezien je klacht over een benzinelucht bij stationair denk ik aan een te rijk mengsel.
Echter, bij een lekje in het uitlaatspruitstuk krijg je dan de melding mengsel te arm.
Maar bij het uitlezen van de data kun je ook wel aan de fuel trims zien wat het was.
Bij een te rijk mengsel zijn de fuel trims negatief, bij een te arm mengsel zijn ze positief.

oldford 0
badge

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini Cooper of stel zelf een nieuwe vraag.