4 maanden geleden dynamo laten reviseren, 2 maanden geleden nieuwe accu (die bleek na 1 week kapot te zijn).
Nu, na een week of 5 volgende probleem.
Ik kom vanaf mijn werk gereden (ong. 40 km), stop om te tanken, wil starten, tik.
dynamo praktisch leeg. Zelfs mijn binnenver;ichting brande heel zwak. Ik maak de polen los, weer vast, en op dat moment branden de lampjes van dashboard en binnenverlichting even goed. Tot ik mijn sleutel omdraai, weer tik en alle systemen dood. Ik weet dat als ik hem strax (zit nu op mijn werk, echt motorweer) via een andere accu start, dat hij het acuut weer doet.
Wat zou dit kunnen zijn? Accu, dynamo, spanningsregulator? En via welke stappen kom ik daar achter.
Wat wel opviel is dat ik na het proberen te starten en ik mijn contact weer verbrak, ik mijn deurvergrendelingsrelais hoorde rammelen. Zou daar een soort lekstroom in kunnen zitten (deurvergrendeling uis later ingebouwd en niet meer in gebruik, materiaal zit er echter nog wel)?
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste Maarten. Dit klinkt echt als een vals contact. Wat je onder anderen zou kunnen proberen is op het moment dat je binnen verlichting heel zwak brand om dan even met een los stroomdraadje van je accu minpool (niet de klem maar de pool dus) naar een stukje blank metaal (boutje of zo) een bruggetje te leggen. Als je dit zelfde later vanaf de pluspool naar de aansluiting op je staartmotor (waar de dikke plusdraad aanzit) doet dan kun je dus aan je binnen verlichting zien of de plus of de min een probleem heeft. 9 van de 10 keer is dit een accuklem die niet heelgoed contact met de accupool maakt. Veelal is dit simpel op te lossen door de polen even op te schuren en de klemmen goed vast te zetten. Succes.
Greetz Bokkie.
vierpuntsmeting uitvoeren om er achter te komen wat het probleem veroorzaakt
dat betekent motor laten draaien verbruikers aanzetten bv verlichting en achterruitverwarming
dan nu gaan meten op de dynamo de spanning dit ook doen op de accu kijken naar de verschillen als het te groot is weet je dat er een weerstand is
als de dynamo spanning te laag is weet je dat de dynamo defect is
accu zuurgehalte testen indien mogelijkheid er is anders goed opladen en dan met een duurtest de accu controleren door minimaal 10 min de verlichting aan te zetten met andere verbruikers redt de accu deze test niet dan start de auto niet meer is de accu defect
Eerste verhaal van Bokkie snap ik, is duidelijk. Wel 1 vraag, meten met werkende motor? Want dan doet alles het, Dynamo lijkt dus wel te werken.
2de verhaal van Andreas snap ik, Ook 1 vraag, Verschil tussen dynamo en accu; over hoeveel heb je het dan?
16 jaar
Gevonden.
Wat bleek nou, er zit een nieuwe (iets andere) accu in. De polen daarvan zijn net wat kleiner. Dat valt niet erg op, maar bij goed kijken zie je dat de klemmen op zijn max zijn dichtgedraaid, maar er zit dan nog wat speling op. gevolg, slechte aansluiting. Nu dus de klemmen wat veranderd.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar