close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Lancer: Alleen bij koud weer herstarten zeer moeilijk

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

Beste auto-techneuten Herkent iemand dit probleem?

Mijn auto (Mitsubishi Lancer 170 000 km) start slecht bij koud weer. Als het echt koud is (vriezen), draait de motor bij starten enkele slagen vrij vlot zonder goed aanslaan en lijkt het dan plotseling zwaar te krijgen (geen accu probleem, net nieuw). Ik blijf doorstarten zonder even te stoppen totdat hij toch begint te lopen. Dat moet wel want anders doet hij het voorlopig gegarandeerd niet. De motor pruttelt en stinkt (o.a. benzinelucht en slechte verbranding) en lijkt op maar drie cilinders te lopen. Er is weinig vermogen maar met voldoende toeren kan ik wel wegrijden. Echter zo lang de motor koud is, mag hij niet afslaan want dan is hij niet of moeizaam te herstarten, behalve als ik nog snelheid heb en via het op laten komen van de koppeling dat kan doen.
De auto is altijd goed onderhouden en bij de laatste grote beurt (december 2010) is er extra naar dit probleem gekeken door mijn locale garage. Ook ben ik naar de dealer geweest. Uitlezen van de computer daar gaf geen bijzonderheden, maar toen was de motor natuurlijk warm. Het probleem doet zich nu voor het tweede jaar voor en wordt erger. Voorafgaande daaraan is in de zomer van 2008 de bobine stuk geweest maar ik weet niet of dat er iets mee van doen heeft. Er is steeds een krachtige vonk als ik een van de bougie kabels even los maak. Het gasklep is gereinigd maar was niet echt vies. De stroomverdeler zag er netjes uit. De temperatuursensor die daar in de buurt zit (gasmengsel inlaat?) is vervangen zonder resultaat en later nog eens doorgemeten (was OK). Ook zijn de bougies vervangen bij de laatste beurt. Ik heb na het warm draaien van de auto, de accu los gehad en daarna de procedure gevolgd om de ECU opnieuw in te regelen. Daarna liep hij bij warme motor stationair iets mooier. Als de auto eenmaal goed warm is, loopt hij mooi en is stationair rustig. Ook is starten dan geen enkel probleem. Wel heb ik de indruk dat mijn benzine verbruik gemiddeld circa 10 % hoger ligt als twee jaar geleden.

Geplaatst door

mitsubitshu (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het klinkt als een koelwater temperatuur sensor die verkeerd (te koud) aan geeft.
Daardoor wordt er te veel benzine ingespoten en krijg je het stinken en de rest van de symptomen.

Heeft deze auto een Lucht massa meter of een map-sensor (druksensor)?
In het geval van de map-sensor kan het ook de inlaat lucht temperatuur zijn die verkeerd is.
Uitlezen van de temperaturen of weerstand meten van de sensoren zul je met een koude motor moeten doen na een nachtje stil staan.

oldford 0
badge

13 jaar

Beste Oldford, Bedankt voor je snelle reactie.

De temperatuurmeter op het dashboard geeft keurig de koelwatertemperatuur weer. De wijzer staat beneden als de motor nog koud is een staat zoals altijd keurig in het midden als het water op temperatuur is. Wordt deze meting door de koelwatertemperatuursensor gedaan? En zo ja, waarom zou deze dan stuk zijn?

Verder vraag je of mijn auto een LMM heeft. Dat weet ik niet zeker. Model 1994 met 1600 cc heeft een LMM volgens de onderdelen site getspart.nl. Waarom wil je dat weten? Ben benieuwd naar je antwoord.

mitsubitshu 0

13 jaar

Wat Oldford omschrijft is er bij een map sensor ook sprake van een inlaattempsensor, als deze verkeerde waardes aangeeft kan je een ook verkeerde koudstart krijgen.
Je systeem spuit te veel benzine in , slaat uiteindelijk wel aan maar heeft moeite met het verwerken van de overtollige brandstof vandaar het stinken en af en toe een cilinder die niet mee doet.
Ik zou idd even langs de dealer rijden voor het uitlezen in koude toestand, nachtje laten staan dus anders kun je dingen blijven vervangen op de gok.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Hi Christiaan, dank voor je opmerking.

Ja, uitlezen van koude motor is een optie die ik nog niet heb geprobeerd. Probleem is dat de dealergarage ver weg is en niet gemakkelijk per openbaarvervoer kan worden bereikt (industrieterrein). Dan is brengen en een nachtje laten staan ineens erg onhandig. Misschien moet het toch maar gebeuren....

Maar wat m.b.t. de koelwatersensor. Klopt mijn opmerking?
Groet TH

mitsubitshu 0

13 jaar

Auto's uit dit bouwjaar hebben 2 sensoren voor de koelwater temperatuur.
1-tje voor het dashboard die het kennelijk doet en de andere is voor de motor-computer en die is verdacht.

oldford 0
badge

13 jaar

Beste Oldford, Nog wat vraagjes vraagjes.
1) Welke van deze twee koelwatersensoren zorgt voor het aan en afslaan van de ventilator van de radiator? Of is dat weer een andere, een thermostaat o.i.d.
2) Wat gebeurt er als ik de stekker los koppel van de koelsensor die voor de computer is los? Kan je daaruit dan iets afleiden? Bijvoorbeeld, de computer krijgt dan geen signaal en wat zal dan de standaard aanname zijn? Koud? Zo ja, dan zou de auto bij koud starten het "prima" kunnen starten. Of is dit te simpel?

Heel graag je reactie.

mitsubitshu 0

13 jaar

Het probleem is opgelost :-)

Bij de Mitsubitshi dealer in Ede werd het probleem voor 280 euro netjes opgelost. Er was vrijwel geen compressie op twee van de vier cylinders. Door mijn rustige rijstijl is voorkomen dat de kleppen zijn verbrand.

Bij mijn (voormalige) garage in Renkum zijn nooit de kleppen zijn gesteld, ondanks dat ik elk jaar een grote beurt heb laten uitvoeren. Het laat zien dat je beter geen auto in onderhoud kan geven bij een garage die een ander merk voert.

De monteurs daar weten blijkbaar weinig van andere autos. Als je hen expliciet vraagt om het probleem op te lossen, komt men niet op het idee de compressie te meten. Wel een rekening van 100 euro. Bah

mitsubitshu 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.