Ik heb een probleem, ik heb een motorconversie gedaan met mijn galant.
De motor komt uit een galant VR-4 en heb zelf uit engeland hierheen gereden, en toen was het verbruik normaal, een 1 op 10 ongeveer.
Sinds de ombouw is het CO te hoog, stationair is ie perfect, maar op 3000 RPM mag ie 0,5 zijn is nu 10(!), en het verbruik hangt strak op 1 op 5,
constant, bij rustig rijden en doorvlammen.
Heb getracht hem uit te lezen met de japanse aparatuur, maar er kan geen verbinding gemaakt worden met de motor, de rest wel,
zoals airco, ABS, SRS en dergelijke.
Heb de LMM vervangen, bougies vervanen, injectors vervangen, lambsonde vervangen, gasklephuis gereinigd, complete inlaat gereinigd, en
niets mocht baten.
Nu ben ik gisteren aan het meten geweest, en alle kabels van en naar de LMM en de ECU liggen er, lambdasonde werkt, staat strak op 0,95, te
rijk dus, en zakt terug na een flinke dot gas bij gaslos, (brandstof toevoer dicht) naar 06 om gelijk weer op te lopen als de motor staionair
oppakt.
De gaskleppositie sensor werkt, komt ook binnen op de ECU..
NU heb ik gisteren ook de tip gekregen de benzinedruk eens te meten, die staat stationair op 2,5 bar, weet alleen niet wat het moet zijn..
Wat ik wel opmerkte is dat de benzine pomp pas begint te draaien als ik de motor start, dus niet op stand één van het contactslot, is dit normaal?
Dit is volgens mij de reden van slecht aanslaan als de auto langer als een dag stilstaat. Ik moet dan echt eerst een dot gas geven wil ie aanslaan.
Ik ben een beetje aan het eind van mn latijn, weet het niet meer, dus als iemand tips heeft wat ik nog kan controleren, graag!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Benzinedruk lijkt mij alleszins redelijk. Zelfs als de druk fout is kan dat niet de 10% Co verklaren.
Lambdasonde schijnt aan te geven wat er gebeurt: de motor staat te rijk.
Wat je nog kunt meten is of de lambdasonde koud 0,45 volt aan geeft en dan bij warmer worden naar 0,95 gaat.
De motor staat gigantisch te rijk, want de ecu zal het mengsel armer maken aan de hand van de meting van de lambdasonde.
Meet eens het signaal van de LMM bij stationair en verhoogd toerental.
Meet ook eens de HC en CO, eerst bij 6 cylinders, dan 1 voor 1 injector stekker loshalen (niet de bougiekabel, is slecht voor de kat).
Begin hiermee met een koude motor op 6 cylinders. Is het CO dan beter, controleer dan de water temperatuur sensor.
Heeft deze naast de LMM ook nog een map-sensor? Controleer dan ook hier het signaal van.
Oke de druk is goed dus, had gisteravond nog even gegoogled en bij meer auto's is de druk rond en iets boven de 2 bar...
Zal de lambda sonde nog eens meten kijken wat ie koud aangeeft, ik neem aan gelijk bij het starten meten?
Voor de uitgebreide meting zoals jij beschijfd zal ik toch even een garage lief aan moeten kijken, aangezien ik de aparatuur zelf niet heb.
Hij staat idd vééél te rijk, zie het ook aan de uitlaat, gewoon zwarte vlokken hangen eraan, als ik rustig rij rookt ie totaal niet alleen als ik echt
gas geef zie je een waas in de koplampen achter je..
Er zit iets gru-we-lijk fout, alleen kan het tot nu toe nog niet vinden waar het aan ligt...
Wat is een mapsensor, das een term die ik nog niet ken, het iig een LMM die met het karman vortex principe werkt, met ingebouwde Luchtdruk
en temperatuur sensor.
Ik had hem laatst gemeten, en hij liep stationair op ets van 15 Hz en hoog in de toeren 90Hz (?), weet het niet precies meer moet ik eerlijk
toegeven, maar het was toen goed en binnen de opgegeven tollerantie's..
Ik begrijp het principe, de lambdasonde meet de waarden en naar de hand daarvan moet de ECU de inspuiting regelen samenhangend met het
signaal van de LMM, het lijkt alleen of de ECU alles binnenkrijgt, maar er alleen niets mee doet...
Ik begin er meer en meer aan te denken dat mn ECU spontaan wijlen is...
Weet je trouwens ook of het benzine pomp verhaal klopt of niet, dat ie pas begint te pompen bij het daadwerkelijk starten van de motor?
Lees op meer plaatsen dat ie op stand één van het contactslot al de boel op druk hoort te zetten?
Thnx voor de tips, en zal er eens werk van maken!
15 jaar
Een map-sensor meet de druk in het inlaatsysteem, zowel onderdruk (vacuum) als overdruk (boost).
Vroeg het omdat er volgens het kopje 2 turbo's op de motor zitten. Wordt meestal gebruikt om de turbodruk mee te regelen.
Lambdasonde koud kun je meten met contact aan, motor nog niet gestart.
Er zijn meer auto's (of ecu's) die het branfstofpomp relais pas aanzetten als ze een toerental zien.
Is op zich niks mis mee en kan hooguit iest met starten te maken hebben, maar niet met normaal lopen van de motor.
Als je aan een scope kunt komen, zou je eens de injectors moeten meten. Misschien dat er iets aan de inspuitduur te zien is.
Ow oke, nou die heeft ie dus wel, in de luchtwegen zitten de sensoren van de luchtdruk en temperatuur, neem aan dat je die bedoelt?
En het benzinepompverhaal klopt niet hoor, heb de drukmeter er nog eens tussen gehangen, en na een dag staan slaat ie pas poot voor poot
aan, zodra de benzinedruk op peil is na een een paar seconden rondstarten, een seconde of vijf, terwijl ie normaal met ff tikken al moet lopen...
Ik snap er niets meer van, zit er meer en meer aan te denken dat mn ECU een optater heeft eghad en dingen fout doet, mogelijkheid?
Weet iemand een adresje die ECU's kan checken en evt. repareren?
15 jaar
Actronics. In Almelo, als ik het goed heb.
Sow, das snel!! :)
Hahaha thnx!
15 jaar
Nou heb hem weggebracht, naar ACtronics in Almelo, ik ben benieuwd, ik hoop dat ie kapot is, dan heb ik eindelijk wat gevonden zeg maar...
Ik laat het hier zeker ff weten, bedankt voor de tip!
15 jaar
Nou heb bericht van Actronics...
Hij is volgens hun goed, ze hebben niets raars kunnen vinden al durfden ze het niet voor de volle 100% zeker te zeggen omdat japanse ECU's toch een raar verhaal blijven...
Dus, ik ben ff uitgelult nu, weet het niet meer, denk dat ik de kabelboom er maar uit ga trekken en nog maar eens ga meten als ie op de grond ligt...
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar