auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Space Gear: Bovenste fuseekogel vervangen L400/Space-Gear

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0-16v

Beste medemonteurs.

Ik heb een probleem pje met mijn eigen wagen, na lang zoeken blijken de bovenste fuseekogels nogal wat speling te hebben, bij de APK in februari WEER niet gevonden, zelfs na het attent maken op een rammel in het voortrein. Na het ding voor de zoveelste keer WEER op de put te hebben gezet en na veel zoekwerk (Ontlasten van de spanning van de fuseekogel) toch gevonden, EINDELIJK.

Nu rijst mij de vraag, wat is de juiste werkwijze om die gevallen te vervangen, Fuseekogels van veerpoten doe ik met mijn ogen bijkans dicht, maar bij mij zit aan de bovenste triangel ook de torsiestang, waardoor die triangel altijd op spanning blijft staan.

Mijn vraag dus, Kan dit opgekrikt met de wielen vrij, of moet ik de triangel op een of andere manier opkrikken, of moet de spanning van de torsiestaaf af.

Alvast bedankt
Marcel

P.S. De Space Gear heeft dezelfde wielophanging als een L400, het is de personenbusuitvoering hiervan.

Geplaatst door

hellbat (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het valt mee hoor, de bovenste kogels zitten vast met 3 m10 bouten,die gewoon losdraaien en eerst natuurlijk de grote moer van het bovenste fuseekogel losdraaien, het ontlasten van de kogel is vrij makkelijk te doen, gewoon even een stang boven de onderste draagarm en dan valt het vrij makkelijk naar beneden te drukken, ik zou voor dat gerammel even naar de stabilisatorstangetjes kijken, die zijn meestal de boosdoener.sterkte

alfons262 0
badge

18 jaar

Dankje.

Dus gewoon de normale werkwijze van een poot volgen, oke.
Dat gerammel moet van die bovenste fusees afkomen, de rest is al diverse malen gecontroleerd, en er is al zat rubberwerk vervangen.
Hij heeft het ook enkel als ik een drempel oprijd, dan hoor je duidelijk een paar tikken, maar dus tot voor kort onduidelijk waarvandaan.
Schokdempers al gedemonteerd/gecontroleerd, stabstangrubbers, reactiestangrubbers, alle bouten ophanging diverse malen nagelopen. Niets kwam voor de dag.

Het blijkt dus nu, dat als de auto op zijn wielen staat, de speling niet voelbaar is, als de wielen loshangen, knikt de bovenste draagarm dusdanig met de kogel dat geen speling voelbaar is. Wat wij nu gedaan hebben, is een klein potkrikje tussen bovenste en onderste ophanging gezet, en die zo ietwat uitelkaargedrukt, met de wielen op de grond, resultaat ...... Speling voelbaar op bovenste kogel. Dus dat met die stabilisatorstang zal wel meevallen denk ik.

Alvast bedankt
groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Gear of stel zelf een nieuwe vraag.