close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Space Wagon: CO2 gehalte te hoog

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4 GDI

Beste lezer,

Ter zijde: het toerental schommelt een beetje omhoog en omlaag (050-150 trn).

Mijn auto is afgekeurd door onderstaande oorzaak:

De auto zit door een bijkomend probleem(?)met een te hoog CO2 uitstoot.
Tijdens meting schommelde het gehalte van 0.2 naar 0.7, naar 1.0 en zo weer naar 0.4, waardoor de meting een veel te hoog gemiddeld liet zien.
Aangezien wij absoluut geen prof. maar amateur zijn, willen wij hiervoor gewoon de beste oplossing hebben.
Zomaar naar de garage gaan kan je altijd, maar je moet ook weten wat er aan de hand is of waardoor zoiets veroorzaakt wordt.
Mogelijk dat ik dan alsnog met behulp van een monteur het zelf kan oplossen.

Wie heeft er voor mij de/een oplossing?
Alvast bedankt!

Geplaatst door

Djohèn (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Aan CO2 is geen eis verbonden. Een goed lopende motor produceert 14 - 15% CO2. Je zal wel CO bedoelen.
Weet je alle getallen nog? CO, CO2, HC, O2 en lambda-getal?
Schommelend stationair wijst op een mengsel probleem.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.

Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

oldford 0
badge

14 jaar

Djohen hoe lang is het geleden dat de gasklep gereinigd is . Deze vervuilen sterk en de toerenregeling is zo van slag. Los nemen en grondig schoon (laten) maken met carborateur-reiniger .Niets beschadigen ! Bij iedere grote beurt doen is aan te bevelen. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

Kijk eens in het apkmilieuboek,volgens mij valt deze wagen in een lijst met uitzonderingen wat betreft afwijkende copercentages.mag hogere waardes hebben,

alfons262 0
badge

14 jaar

bij CO meting moet de motor stabiel draaien .Als de toerental niet stabiel is dat betekent dat de computer moet bijsturen , is normaal de de CO gehalte schommelt .Probeert eerst de gasklep goed te reingen en dan ECU motor restten door batterie af te koppelen daarna ralantie leerprosses laten draaien .

thienan 0

14 jaar

Of stationair goedkeuren met de EOBD-truuk (als dat van toepassing is).

Er is voldaan aan artikel 41 indien er sprake is van een foutloos EOBD-systeem. Hiertoe dient het EOBD-systeem een aantal interne
controles te hebben afgerond, de zogenaamde readiness test. Indien emissiegerelateerde foutcodes worden geconstateerd of de
readiness test niet is afgerond, vindt alsnog een beoordeling plaats overeenkomstig leden 1 tot en met 8 van dit artikel.

N.B.: De bovengenoemde "readiness tests" worden weer op niet afgerond gezet als je de accu loskoppelt of foutcodes wist.

oldford 0
badge

14 jaar

Beste mensen,
De waardes die de computer op de display laat zien heb ik alleen van de monteur vernomen. Verder heb ik ze zelf niet gezien, dus getallen weet ik niet. Het kan goed de CO zijn ipv CO2, ze laten de auto met gas draaien en stoppen vooraf een (sensor?) in de uitlaat om de meting te verrichten. Ben vanmiddag naar de officiele Mitsubishi dealer geweest en gaf meteen te kennen dat het ging om het gasklephuis die mogelijk sterk vervuild zou zijn. Ik heb nog navraag gedaan of het mogelijk de lambda sensoren betrof, maar mijn verhaal aanhorend zou het gaan om het gasklephuis. De motor loopt stationair tussen de 800 en de 1000 toeren, op en neer, niet zo verschrikkelijk storend. 'k moet maandag bellen voor een afspraak en dan wordt hij aan de computer gezet en uitgelezen. Ik weet alleen niet of dit zin heeft, want er brand geen motor managementlampje. Bougies zijn mei'09 vervangen er is toen een andere motor van 2001 met 88d KM in gegaan. De oude motor gebruikte 1L/500KM en zette bij een beetje gasgeven de hele straat met blauwgrijze rook. (ca. 240.000km gelopen)
Hoe lang het geleden is dat het gasklephuis is gereinigd weet ik dus niet, dat is in ieder geval 13 mnd geleden. Ik zou deze graag zelf reinigen maar ik heb totaal geen idee waar het zit, en heb geen handboek. Mogelijk iemand een pdf of afbeelding please?
Ook zal ik proberen een apk millieuboek te vinden om bepaalde uitzonderingen aangaande uitstoot of CO gehalte na te gaan.
Nadat de afspraak staat om in te lezen bij de dealer en dit achter de rug is laten wij meer weten.
Tot die tijd staat het even stil. Een ieder die in ieder geval heeft bijgedragen in mogelijke en vooral SNELLE antwoorden en/of oplossingen hartelijk bedankt!
groetjes, Djohèn.

Djohèn 0

14 jaar

Doe geen moeite wat de APK betreft. Staat alleen een Mitsubishi Carisma in en het CO is niet uitgezonderd.
Zie: http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/5F04D030-...
Complete regelgeving hier: http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/apk...

oldford 0
badge

14 jaar

Beste mensen,
Ondanks dat er binnenin de auto geen managementlampje brande, is de auto vandaag bij de dealer geweest en aangesloten op de computer.
Alle sondes/sensoren en dergelijke uitgelezen en gecontroleerd. een bepaalde druk gemeten, (waarde 745??) alles OK bevonden met uitzondering van de catalysator!! Deze is vorig jaar dermate aangetast door olie en dermate vervuild dat hij inwendig verbrand en weggesmolten is van de hitte. Zoals wij eerder schreven was de vorige motor bijna opgeblazen en gebruikte een liter olie op de 500 KM. Deze is mei 2009 vervangen. In die tussentijd van die paar maanden heeft de cat. de geest gegeven. De monteur van de dealer zei dat met de vervanging van de cat het probleem op zeker verholpen zou zijn. Kosten CAT: € 800,- excl. en € 178,- montage !! Heb vandaag een nieuwe imitatie aangeschaft, kosten: € 310,- woe/do wordt hij tussen de uitlaat gemonteerd en de resterende puntjes verholpen. De monteur liet verder weten dat de motor helemaal OK is en absoluut niet vervuild is. pfff. ben allang blij.... tot de volgende update..

Djohèn 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.