Na het vervangen vd distributie loopt de motor onrustig en dreunt
hoogstwaarschijnlijk balans as vd oliepomp niet op tijd
Hoe moet de distributie op tijd????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rene, Die balansassen draaien tegen erkaar in ,al zie je dat niet van de rechter as .Ook de diameter van die pouleys zijn niet gelijk. ???? Aan de zijkant rechts van het blok zit een plug, daarin kan je een pen /scroevendraaier in steken als de as in de goede stand van montage staat . Die stand komt maar een keer in de 3 maal voor. Daarom niet aan die rechtse draaien als de riem er af ligt je weet nu waarom en blokkeer hem omdat hij door de balansas zelf gaat draaien. Succes en vergeet je schroevendraaier en de plug niet als de distributie compleet is. #%&%@.!
Bedankt Voor Je Snelle Reactie!! Ik Heb De Riem Vanmiddag Weer Gedemonteerd En Alle Merktekens
Op Tijd Gezet Ook Als Je Drie Keer Rondraait Klopt Volgens Mij De Timing.
De Motor Dreunt Nu Nog Boven De 2800 Toeren Dus Ik Doe Ergens Wat Verkeert. Ik Snap Alleen Niet Wat Je Bedoelt Met Het Blokkeersysteem? Is Dit Voor De Balansas Vd Oliepomp !!!!!!
Hoogst Waarschijnlijk Is Bij Het Demonteren Vd Riem Die Over De Nokkenassen Loopt Het Onderste Rechter Oliepompwiel Verdraait ,maar Als Je Dan De Nokkenassen En Krukas En Linker Balansas Op
De Merktekens Hebt Staan Moet Het Toch Goed Zijn???
Die nokkenas /krukas stand kan bina niet verkeerd. Dat kleine snaartje daar gaat het fout. De balansas zonder overbrenging is ,als je voor de kop van de motor staat de rechtse. Bij de linkse zit halverwege een plug op de hoogte van die as .Je draait die as zo dat een pen 10 cm in dat gat kan. Dit kan maar een maal in de 3 keer. De rest gaat zoals alle andere motoren .Motor draait dan zijde zacht door die assen die 2 maal zo snel draaien dan de krukas.Ik heb ze ook wel gerepareerd met een gebroken snaar. Snaar blijft daar gewoon liggen en de motor loopt iets ruwer. Groetjes.
Ik heb dat dunne riempje vervangen maar de tandwielen excact in dezelfde stand laten staan op de merktekens.Dus daar kan het volgens mij niet verkeerd gaan.De grote riem die ik ook vervangen heb stonden de merktekens van de nokkenassen op tijd en de krukas alleen de oliepomp as niet ,deze heb ik vanmiddag op tijd gezet .Als je de krukas 3 slagen verdraait staan de merktekens zowel van het kleine riempje als zowel de grote ook weer op de merktekens alle tandwielen staan dan op de afstel merktekens wat jij dan bedoelt met; dat kleine snaartje daar gaat het fout. Dat begrijp ik niet?????Groet Rene
Die grote snaar daar gaat de motor niet van trillen,alleen slechter lopen of helemaal niet.Als jij er zeker van bent dat de blansassen goed staan dan zijn we klaar. Groeten.
Ga er maar vanuit dat Punt gelijk heeft, heb hetzelf ook ondervonden dat je de balansas met stift moet blokkeren.
Gerard.
[quote=Gerard van Ingen]Ga er maar vanuit dat Punt gelijk heeft, heb hetzelf ook ondervonden dat je de balansas met stift moet blokkeren.
Gerard.[/quote]
Klopt helemaal. Ook ondervonden.
Klopt! ook een keer ondervonden,toen stonden de beide nokkenassen 1 tand verkeerd en haalde hij de 4-gastest niet.
De rechter balansas moet je inderdaad blokkeren,want hij verdraaid met loshalen,en dan weet je niet meer welke kant op.
ik heb ook dit probleem na het vervangen vd riem een resonantie bij een bepaald toerental.
als je aan distributiezijde kijkt is toch de linker as de balans as (met dat kleine riempje) die moet je dus blokkeren en rechter is toch de oliepomp ?
daar staat ook een merkteken op maar moet die ook op tijd staan ? dat zou normaal eigenlijk niks uit moeten maken
dus die plug zit eigenlijk aan de achter zijde van het blok ?
alvast bedankt voor jullie reactie
Gr Jeroen
met plaatje wat makkelijker
[url=http://img209.imageshack.us/i/ditributie...][img]http://img209.imageshack.us/img209/6319/...[/img][/url]
De rechtse rol waar op op staat is de oliepomd die ook met een 4:1 overbrenging de rechtse balansas aandrijft.
Op het moment dat je de riem eraf haalt verdraaid deze(door het gewicht van de balansas)
Aan de schutbord kant zit de plug wat in vorige posts bedoeld wordt.
Dus de oliepomp kan vier keer op teken staan,en er is er maar een juist.
De rechtse rol waar op op staat is de oliepomp die ook met een 4:1 overbrenging de rechtse balansas aandrijft.
Op het moment dat je de riem eraf haalt verdraaid deze(door het gewicht van de balansas)
Aan de schutbord kant zit de plug wat in vorige posts bedoeld wordt.
Dus de oliepomp kan vier keer op teken staan,en er is er maar een juist.
Renee we/ik heb nooit meer wat van je klus gehoord of het weer goed was gekomen. Je ziet wel dat je niet de enige bent die in de fout gaat'.. Men zit wel naar de merktekentjes te staren maar weten niet wat er in die motor allemaal draait . Is ook niet nodig als je maar een sleutel aan de moeren van de poulies hangt om verdraaien tegen te gaan. Dat ik er voor de eerste keer aan werkte ,kreeg ik alleen te horen ."er zitten pluggen aan de zijkant waar je een pen in kan steken . Als dat kan staan de assen goed...alweer 20 jaar geleden. Groeten.
Horne
bedankt voor je reactie hoe weet je wanneer de oliepomp goed staat kun je die ook met een pen blokkeren ?
Punt heeft het in post 2 omschreven
Hallo Punt hier even een reactie
ik heb wuco autos gebeld bij ons in oldenzaal de mitsubishi dealer deze gaf mij de tip om de plug aan de voorzijde vd motor te verwijderen en de distributie op tijd te zetten en te kijken of de balans as in de juiste positie staat ( de meeste rechtste as onderaan) als deze op het merkteken staat kan op sommige momenten de schroevendraaier niet doorgestoken worden, je moet dan net zo lang de het tandwiel verdraaien tot deze op het merkteken staat en de schroevendraaier door kan steken.
Dit komt omdat er een vertraging met extra tandwielen achter dit pomp tandwiel met merkteken zit.
Als het niet lukt bel me dan even want mijn auto draait weer perfect. 0541-571620
Groeten Rene en jongens nog bedankt voor jullie hulp
dus de linkse BS op het plaatje kun je niet vast zetten en is ook geen balansas dus ?
of als die op het merkteken staat is het goed ?
de ene heeft het over de linkse en de andere over de rechtse as.
krijg de auto morgen hier zoals ik het hier begrijp zit aan de voorzijde de plug en dat is de enige as die moet blokkeren.
als het anders is hoor ik het graag.
alvast bedankt
Gr Jeroen
Met rechts bedoel ik vanuit de zitplaats gezien! Groet.
Die motor staat er dwars in , ik bedoel Pos. 8 . Heb je dat plugje gevonden . ? Doe daar een pen 8mm dik en draai zo lang aan het tandwiel dat de pen recht naar binnen kan. Zorg dat deze niet naar binnen valt. Het moet goed komen.
Punt,
en de oliepomp(7) als die op merkteken staat is het goed ?
Ja en nee,doe het nou zoals punt het in post 20 zit en niet anders,dit is de enige juiste manier.
als ik het doe als in post 20 beschreven is kom ik geen plugje tegen.
ik heb het plugje alleen aan de voorzijde gevonden dus uitlaatspruitstuk kant.
volgens de tekening is dit 7
aan de askant 8 kan ik geen plugje vinden.
wat ik eigenlijk alleen wil weten is :
1 as is te blokkeren met een pen dat is duidelijk wat ik zo kan zien is dat as 7
die andere as 8 met dat kleine riempje is dit ook een balansas ? en als deze op tijd staat (merkteken)staat deze dan ook op tijd ? of is dit hetzelfde als die andere as dat hij maar maar 1 x in de 3 x op tijd staat.
Dat gat waar je een pen in zou moeten kunnen steken is niet om iets te blokkeren maar om te zien dat het gewicht de goede kant op staat. Het kleine rondsel welke door de grote snaar wordt aangedreven, kent maar een stand van montage dus altijd goed.
punt
allereerst bedankt voor je snelle reactie
maar hier zit net het misverstand denk ik
jij hebt het over het kleine rondsel die door de grote snaar wordt aangedreven dat die niks uitmaakt ,daar vindt ik nou net dat plugje aan de voor zijde van het blok.
en bij dat tandwiel met die kleine snaar (wat ik zou verwachten dat het de balansas is) kan ik geen plug vinden aan de achter zijde van het blok.
dit heb ik net gevonden op een mitsubishi forum
met dit verhaal erbij is het me duidelijk want volgens mij is het net andersom kleine riem maakt niks uit tandwiel aan de grote riem is de oliepomp met daarachter een balansas die maakt wel uit,en daar is ook het plugje te vinden.
bedankt mannen !!!
Ten eerste er zitten 2 balans assen in de motor 1 die word door de balansasriem aangedreven en kan maar op 1 manier goed staan dus dat zal wel. De andere zit ook de oliepomp aan vast en die wordt door de distributie riem aangedreven. Dat is de onderste zeg maar helemaal rechts onderin. Als je daar aan draaid als de riem los is voel je dat door het gewicht de as zelf een stukje draaid deze kan je op 3 manieren draaien totdat hij naar het merkteken toe draaid. Dan staat hij goed.
En de hydraulische spanner meot je eerst blokkeren met een pennetje en dan de riem op spannen met de spanrol totdat het pennetje stroef er uit te trekken is. Je moet hem rustig draaien dus eers zit hij vast doordat hij dus gaat spannnen gaat hij losser zitten en dan iets doordraaien totdat hij weer wat weerstand hebt dan vast zetten. Dan kan je nog net het pennetje heen en weer bewegen en dan staat hij goed.
Let wel op de balansasriem niet te strak zetten !!! en de spanner altijd vervangen van de balansasriem. Dit is in de praktijk gebleken dat ze later herrie gaan maken of nu al.
Dus de motor loopt nu weer zijde-zacht. ? Deze constructie wordt al zo lang gebruikt en naar mijn idee was het linker wiel van kleine snaar waarmee je de fout in kon gaan. Maar dreunt de motor dan draai je de pouley gewoon een omwenteling verder. Is het toch nog goed gekomen.!!! Groeten.
yup hij loopt weer als een zonnetje
het gaat dus om het rechtse tandwiel dat uit zichzelf naar het merkteken draaien dan kun je ook de pen erin steken.
linker draait altijd naar het merkteken toe
GR Jeromeke
Bedankt voor het bedanken. en veel plezier.
[quote=Jeromeke]yup hij loopt weer als een zonnetje
het gaat dus om het rechtse tandwiel dat uit zichzelf naar het merkteken draaien dan kun je ook de pen erin steken.
linker draait altijd naar het merkteken toe
GR Jeromeke[/quote]
Hallo,
Hier ook hetzelfde probleem! Na het vervangen van de distributieriem van een outlander komt de klant terug dat deze veel meer herrie maakt dan voorheen en dan het niet meer de auto is die ze hebben gehad. Nu lees ik dit topic en hopelijk werkt dat bij mij ook.
Ik moet dus de riem eraf halen en dan de poulie rechts(oliepomp) verdraaien tot deze steeds naar het merkteken toe draait? Lijkt allemaal ingewikkeld als ik het zo lees? Is het nodig om die plug te gebruiken achter het uitlaatspruitstuk en hoelang moet die pen zijn? Want heb er maar weinig ruimte.
Tevens moet ik er ook wel bij zeggen dat ik het lastig vond om de distributieriem te spannen. Hij lijkt steeds weer slap te staan door de hydraulische spanner die terug zakt. Heb het na een paar keer proberen wel goed gekregen.
De balansas draait een keer zo snel als het tandwiel , als de merktekens op het tandwiel goed staan kan de balansas toch een slag fout staan.
Dus de plug er wel uithalen en opnieuw afstellen.
Gerard.
Gerard bedankt voor de snelle reactie.. Maar heb nu de riem eraf en als ik het tandwiel met merkteken op tijd zet en ik draai hem iets rechts om dan gaat hij terug naar het merkteken(dus linksom dit voel je een heel klein beetje. Maar ik snap nog steeds niet wat dat met de plug te maken heeft?hoe lang moet de schroevendraaier/pen zijn? want ik kan door gebrek aan ruimte er maar een ding in krijgen van 2 tot 3 cm in de plug?.
Toch moet je de plug losdraaien en een pen insteken .
Evt . aan balansas draaien tot de pen erin valt.
Gerard.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar