Ik heb onlangs een colt d'azur 5 deurs gekocht uit 2007. Vanmiddag bij het oppompen van de banden viel mij op de de wielen ingesneden leken. Over de hele omtrek zitten allemaal sneetjes. Zowel links als rechts. Er zitten dezelfde wielen op als deze: http://media2.autokopen.nl/afbeeldingen/...
Dit zijn de standaard velgen die bij deze uitvoering horen. Ik vraag mij af of iemand ditzelfde probleem heeft en waar het van zou kunnen komen /hoe het opgelost kan worden.
Verder een vraag of het standaard is: de motor lijkt wat te zoemen bij lage toeren. Is dit standaard?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je had beter een foto van die banden kunnen maken. Dan was het meer duidelijk. Ik vermoed te lang met te lage bandenspanning gereden?
Of heb je gecupte banden? Dat verklaart dan ook het ´zoemen´.
Plaats even een foto van jou eigen wielen (banden) met de sneetjes....
te laat....
Ralf was me voor
Hihi.....
Hoi Hans en Ralf,
Hierbij 2 foto's. Hopelijk is het duidelijk. Het zoemen van de motor komt zeker niet van de banden, aangezien je het bij stilstand ook hoort. Het is zeker niet overheersend, maar wel aanwezig. Puur de vraag of dit standaard is.
Bandenspanning was trouwens 2 bar rondom. Niet veel te laag volgens mij.
[url=http://postimg.org/image/t5eycuzcz/][img]http://s29.postimg.org/t5eycuzcz/IMG_201...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/60dqc8jx9/][img]http://s14.postimg.org/60dqc8jx9/IMG_201...[/img][/url]
9 jaar
Deze banden zitten vol met scheurtjes....ik zou ze maar snel vervangen.
[quote=Hans4040]Deze banden zitten vol met scheurtjes....ik zou ze maar snel vervangen.[/quote]
Dat is wel de planning inderdaad, maar ik zou graag eerst weten waar het van komt zodat het niet weer gebeurt...
Dit is 1 band trouwens. Dacht dat het rechts ook zat, maar bleek toch niet.
9 jaar
Naar mijn menig duidelijke tekenen van uitdroging, rubber verliest zijn elasticiteit en zal op de grens van de overgang wang/loopvlak hier als eerste last van krijgen< het rubber breekt/scheurt als het ware Vaak zie je het bij auto's aan één kant als eerste. dat is de kant waarmee hij het meest in het zonnetje staat. Op een foto zijn ook als de kleine haarscheurtjes te zien die op de rand van de wang onstaan. KM hebben hier niets mee te maken is gewoon het verouderingsproces van rubber onder invloed van UV/zout/vuil. Tip: althans mijn routine dan één maal per jaar bij aanvang winterseizoen gebruik ik vette talk of zuurvrije vaseline op de zijkanten van mijn banden mee in te smeren. Helpt goed bij het buiten houden van zout en andere vuiligheid die het rubber aantasten (ook voor andere rubber delen onder de auto ideaal bijvoorbeeld draagarm rubbers hoessen aandrijfassen e.d.
OH ja kwaliteit/merk van je bandje is ook een factor natuurlijk
9 jaar
Misschien met een te lage bandenspanning gereden, of over scherpe dingen...
Heb je de auto zelf al gecontroleerd of er geen vreemde zaken in de wielkast steken?
Hoe moet de code van bouwjaar/maand van een band ook alweer gelezen worden? Kan ik in ieder geval zien of ze al oud zijn.
Ik zal morgen eens in de wielkast kijken. Ik vind het zo vreemd dat het rondom het hele wiel zit. Als je over iets scherpst rijdt zal het een enkele snee zijn.
Zou het van de binnenkant van het spatbord kunnen komen? Dit zijn altijd scherpe randen. Zou wel vreemd zijn, maar je weet het nooit...
9 jaar
Als je band zou aanlopen tegen iets in de wielkast gaat dat zeker niet zonder lawaai of zeer vreemde geluiden
linkje voor de uitleg van de gegevens op je band
http://www.sicherbestellen.de/autobanden...
En bij het vervangen altijd vragen naar de productiedatum van je band, je betaald er immers goed voor dus geen bandje wat al wat jaartjes op de plank staat.
9 jaar
Bedankt Ron,
Morgen ook even naar kijken
9 jaar
De banden zijn van week 36 2011. Dit is nog niet zo oud toch?
Aan de binnenkant van het spatbord zit niks. Het viel me wel op dat de band in ieder geval tegen de kunststof bescherming heeft gezeten. Zou het kunnen komen van een keer te hard over een drempel of iets dergelijks?
Het gezoem is trouwens weg. Ik heb vanmorgen de auto een onderhoudsbeurt gegeven (nieuwe olie, filters en multiriem) en daarna was het weg. Ik vermoed dat het door de riem kwam. Deze piepte ook wel eens na het starten.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar