Mitsubishi Lancer Station Wagon 2007: Distributieriem vervangen?

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 4G18, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 72

Betreft;
wel of niet vernieuwen distributieriem van mijn Lancer wagon 1.6 inform b.j. 2007 .
De riem is vernieuwd op 23/6/2015 bij 92363 km en zit er dus 6 jaar in. De huidige km stand is 147.500 km. De (door officiële mits. dealer) aangebrachte sticker onder de motorkap geeft aan dat hij weer vernieuwd moet worden bij 180.000km. Bij het jaartal staat een vinkje maar verder niets.
De auto is altijd vanaf nieuw door de off. mits. dealer onderhouden, is in absolute topconditie en door mij als tweede eig. sinds de laatste 5 jaar bij een goede lokale garage in onderhoud.
De auto krijgt bijna een grote beurt, is vernieuwing van de distr. riem verstandig omdat hij er 6 jaar in zit?
B.v.d. voor de genomen moeite en zie a.j.b. ook mijn geplaatst probleem met ABS met deze auto.

CRA

Geplaatst door CRA (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Lancer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 2 jaar geleden

Als je toch bij de garage bent om het ABS te laten uitlezen, kan je dat gelijk vragen aan de monteurs...

Beunhaas (510) PRO, 2 jaar geleden

Ik haak hier nog even op in:
Ik rij een Space Star met dezelfde (4G18) motor en de termijn is officieel 90000 km of 6 jaar.
Ik zou deze termijn niet naar voren halen, het is niet erg kritisch bij deze motoren.
Bij de garage vinden ze het uiteraard wel verstandig, ik niet.

CRA (0), 2 jaar geleden

Beunhaas bedankt voor je reactie. Ik heb de distr. riem toen toch maar laten vervangen. Dus na 6 jaar. Ik heb ooit één x een gebroken distr. riem gehad met een heel mooie oudere Daihatsu Charade.
Niet leuk als je de parkeerplaats van een winkelcentrum opdraait en pats..... alles stil, daarbij pokkenweer en koud. Riem was nota bene een jaar daarvoor vernieuwd door de 'toen' off. Daihatsu dealer in Hoofddorp.
Ik was toen nog wel terug geweest met die auto omdat ik een zingend geluid hoorde na de riemverwisseling. Oh.. dat verdwijnt vanzelf weer zei de dealer. En idd het verdween toen de riem brak en mijn Charade naar de sloop kon met kromme kleppen enz.
Dus een beetje een trauma aan overgehouden ha, ha en extra voorzichtig.
Ik heb trouwens ook nog een Spacestar 1.6 uit 2004 met nu 52000 km. Heb ik in 2018 (14 jaar oud!) gekocht bij 24500 km. Stond bij vakgarage in consignatie en had max 2000 km /jaar gereden. Nooit snelweg gezien, van oude boer geweest in het groene hart. Originele banden met 6 a 7 mm profiel zaten er nog op.
Maar nu komt het, deze man had deze Spacestar 14 jaar trouw elk jaar een beurt laten geven bij de officiële Mitsubishi dealer in Waddinxveen. In die 14 jaar had deze officiële dealer het nooit nodig gevonden om de distr. riem te verwisselen op leeftijd. 14 jaar! zat hij er al in, terwijl deze auto alleen maar kippeneindjes reed en meestentijds stilstond in een boerenschuur.
Dat onderschrijft wel jouw verhaal dat de riem bij deze motoren niet kritisch is, maar ik heb, buiten wat andere zaken, voor aflevering door de vakgarage, de distr. riem er snel uit laten halen. Ik heb nog elke dag plezier van deze auto. Was in het begin niet vooruit te branden, maar na een tijdje snelweg km's gemaakt te hebben ging het steeds beter. Auto is nog als nieuw!
Oké, lang verhaal, sorry!
**Heb trouwens nu een probleem met de afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling van de Lancer wagon. CV reageert niet meer op de beide sleutels, ondanks nieuwe knoopcellen daarin.
Is in één week steeds slechter geworden, moesten steeds dichterbij de auto komen om de CV te activeren, nu helemaal niets meer. Enig idee?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.