close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Galant: Dynamo vervangen. Hoe? (beginnende zelfklusser)

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 GLSI 4G93

Hallo,

Ik ben hier voor het eerst en gelijk een vraag!

De dynamo van mn Galant 1.8 GLSI uit 1993 is kapot.
Ik wil deze zelf gaan vervangen (voor het eerst dat ik zelf iets durf...)
Wie wil mij precies uitliggen hoe ik dat moet doen en waar ik rekening mee moet houden?!?

Alvast super bedankt!

==========================================================

Inmiddels andere dynamo erin gezet!! bedankt voor jullie medewerking!!

Geplaatst door

Ds75 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is niet zo moeilijk,maar begin met de min klem van de accu los te halen! Dan de bedrading en bevestiging van de dynamo loshalen. Het kan wel dat na het monteren de motor niet meer stationair blijft lopen ,omdat het MMS de kluts kwijt is doordat de spanning er af is geweest. Ook dat is eenvoudig door jezelf weer in te leren.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

.... door de motor 10 minuten stationair laten draaien.

Overigens kan het -in het algemeen- best een puzzel zijn om de dynamo bij de motor vandaan te krijgen. Misschien moet je nog wat andere dingen loshalen, maar je moet maar zo denken: er is rekening mee gehouden dat de dynamo vervangen moet kunnen worden.

Nico8119 0

16 jaar

Eerst waarom vervang je de dynamo ? Als er een kabelverbinding los is, laad ie ook niet.

sjaak10918 0
badge

16 jaar

[quote=sjaak10918]Eerst waarom vervang je de dynamo ? Als er een kabelverbinding los is, laad ie ook niet.[/quote]
Dat is mij door de ANWB gezegd, die heeft de dynamo ook nog ingespoten met een of ander goedje om eventueel de koolborstels los te maken, en toen een een paar tikken op de dynamo, helaas werkte dit niet.

Ds75 0

16 jaar

gebruik eens de zoekfunctie op dit forum om te kunnen meten of je dynamo werkt. Bekijk je kabelverbindingen en probeer ook eens te meten op de aansluitingen op de dynamo, en trek dan de conclusie en ga dan evt sleutelen. Meten = weten (en je leert er wat van ;-) )

sjaak10918 0
badge

16 jaar

Hi Ds,

Ik heb dat ook net gedaan, ook zonder help, en ik ging door tot dat ik leerde wat was wat en wat er mis was.

Eerst, een dynamo is niet wat in moderne wagens zit, het is een alternator, alternator betekent wisselend stroom, de alternator veranderd de stroom van AC (alternating current)(wisselend van richting stroom) naar DC (direct current) (directe stroom).

Ik heb een tweede hands alternator gekocht.

Ik kwam erachter, nadat ik dat ding helemaal schoongemaakt had en de poelie van de oude overgezet want mijn bus had een alternator met maar een poelie en de online bedrijf stuurde mij eentje op met twee poelies, wat ook heel onhandig was van hen dat ze niet specifiek details uitgaven, had mij ook veel gedoe gespaard als zij goede info had gegeven.

Dus, ik moest een sleutel kopen om de grote moer los te krijgen van de poelie, ik moest een bankschroef kopen om dat ding ergens vast te kunnen zetten en uiteindelijk moest ik gaan staan op de sleutel om het los te krijgen, want dat gaat niet met hamers, zoals de dumbo in de Mitsubishi garage vertelde.

Hij wilde 260 euro hebben om dat ding voor mij op te zetten want hij zei dat het 4 uur werk zou zijn,

echter,

toen ik het twee keer gedaan had,

wist wat was wat,

kon ik het in minder dan 20 minuten overzetten.


Hier is waar je op moet letten.

zoals iemand anders zei

1/ maat de accu los anders krijg je ongelukken of je ruineert de dioden in de alternator.

2/ Kijk goed naar waar de alternator opgehangen is, en kijk welke diungen uit de weg moeten om erbij te kunnen, met mijn bus, moest ik slangen van de radiator losmaken, maar als je dat doet dan komt er waarschijnlijk emmers water uit, helemaal over je huis van electra wat de alternator IS.

Dus, voordat je slangen los maak, haal nieuwe vuilniszakken, of een vuilniszak, en plaats het over de elektra/je alternator, zo dat geen water in kan komen, dat is wel logisch, dat water werkt averechts als je de alternator wilt maken, je maakt het juist kapot als water inkomt.

3/ Spuit kruipolie in de onderste bout met moer, bout onder op de alternator wat de alternator vasthoudt (onder de alternator, je moet onder de auto kruipen waarschijnlijk, of opkrikken, maar, ik doe dat niet, want dat is gevaarlijk,

in garages hebben ze spul wat niet in elkaar kan zakken maar gewone krikken,
dat kan verkeerd gaan,

dus, plaats je auto op de rand van de stoep, met beide wielen,

doe het in de versnelling en doe de handrem aan,

dan haal een lamp erbigj en gan liggend onder de auto, om te kijken, het is niet klekker werken maar je komt niet in een rokstoel terecht, door stomme ongelukken.

Spuit kruipolie op de bovenste bout, die wat de afstelling regelt, en dat betekent, de afstand zodat de V-snaar of riem spant,

die zit op de poelie van je motor,

het moet niet te strak, niet te los,

en het moet vetvrij en schoon zijn,

de poelie van de alternator draait door de buitenkanten van de riem,

het zit niet in de groef,

als je de riem beweegt het moet strak zijn maar met een beetje speling, minder dan een centimeter, maar niet meer anders slipt het, en hoor je dat, door een hoog piepend geluid als de motor draait.

Op mijn alternator zit onder een buis van rubber voor olie, dan een dunne buis voor lucht war ook een rubbere slang opkomt, en dan een dikke schroef met een gat in het midden, waar een speciale slang opkomt, wat de druk van de remmen regelt.

4/ Draai de moer los van boven aan de zijkant van de alternator, zodat de spanning van de riem afgaat en dan kun je de riem afkrijgen, dan is de alternator los van boven.

5/ Van onder haal de rest los, en onthoud goed wat is wat en waar het hoort, schrijf en teken het op om het te onthouden.

6/ Van boven is er een dikke draad wat de stroom overbrengt naar de accu. Die moet los.
Van boven vlakbij dat dikke draad is er een stekker, en dat, maakt de circuit naar je accu en de dashboard, die moet ook losgekoppend/getrokken.

7/ Als laatst haal je de lange bout uit onder en dan kun je de alternator laten zakken van onder, waar je het vastpakt en laat het niet vallen.


Tests.

Koop een voltmeter, ze kosten weinig.

Meet de stroom door met motor draaiend, positief naar positief en negatief naar negatief, op de polen van je accu, laat nooit de twee uiteinden elkaar aanraken anders maak je de voltmeter kapot.

Met draaiend motor als je alleen maar 12 of 12. 5 volt krijg, betekent het dat iets in je alternator functioneert niet of er is een breuk ergens in je stroom leigingen/circuit.

Misschien als je direct op de alternator bij de dikke draad meet, zie je 14.5 dan weet je dat tussen de alternator en je accu iets mis is als bij je accu een lage stroom meting te lezen is, misschien zijn je kabels kapot of versleten.

Het heeft geen zin om dingen steeds te vervangen als je niet zeker weet of ze goed of slecht zijn. Anders is het weggegooide geld.

Dus je meet stroom van je accu, dan op de alternator.

Als de alternator ook maar 12 zo veel uitgeeft aan stroom, dan is het geen breuk in de kabel leidingen maar een keus uit een paar dingen, of ze allemaal tegelijk;

1/ Brushes (carbon brushes) of koolstof borstels zijn versleten-te kort, wekken geen stroom meer op
2/ de dioden in de regulator/rectifier zijn op/kapot.

Als de dioden op zijn, dan schakelt alles uit, want dat onderbreekt de circuit.

Dan kunnen rare lampjes op je dashboard gaan branden, en dan denk je dat er weer een nieuwe probleem is, bij mij was het de lamp wat aangeeft dat je vocht in je filter heb, maar, dat was niet zo, wanneer ik mijn alternator gemaakt had, dan stopte dat lamp met branden.

Als dat klein lamp met afbeelding van een accu brandt, dan laadt je accu (waarschijnlijk) niet op. Het moet uitgaan als je motor draait.

Als de rectifier er niet was (of het niet functioneert) dan zou je alternator veel te veel stroom opwekken, waardoor je accu zou kunnen ontploffen

Dus, er zit een regulator in, en dat stopt de werking van de alternator steeds, aan uit, aan uit, anders zou je geen 12 volt, maar veel meer opwekken.

Een ander test kun je doen door je accu met draaiend motor te meten zonder lampen of ander stroom trekkende dingen aan te hewbben, en dan doe je grote lampen aan,

als de meter op je volt tester omlaag zakt

dan weet je dat je auto alleen stroom trekt maar geen stroom opwekt

want dat pijltje op je meter moet niet zakken met lampen aan,

daarom dat als je motor draait

het 14 volt en iets meer opwekt en geen 12.

Maar je accu blijft rond de 12 volt uiteindelijk, niet 14 volt.


In mijn geval, de oude alternator, had borstels wat lang genoeg waren, maar de rectifier was kapot.

Ik heb alles uit elkaar gehaald van de tweedehands alternator en dat tweedehands alternator bleek het ook niet te doen,

maar,

al mijn lampjes op de dashboard gingen wel weer werken,

dus ik dacht al,

er is iets aan de hand.

Toen heb ik de oude borstels van mijn oude alternator eruithaald

en in de tweedehands alternator gesoldeerd, ineens werkte alles weer,

Ik moest zo doen, want ik had al 100 euro betaald online voor de tweedehands alternator wat niet werkte.
(en menner de garage dealer van Mitsubishi wilde 260 euro hebben voor 4 uur werk wat ikzelf zonder prachtig gereeedschap wat zij wel hebben, binnen 20 minuten klaren na het twee keer gedaan te hebben)

Ik dacht dat de plaats waar ik de tweedehands alternator gekocht had, de alt helemaal geresiveerd hadden, maar dat doen ze mooi niet, ze halen het uit een (sloop auto) wagen en verkoop het door, puur winst en echt oplichterij.

Als ze goed bezig waren, dan hadden ze de alternator totaal geresiveerd, nieuwe dioden in gesoldeerd, nieuwe borsels, schoon gespoten met druk machine, maar nee, alleen geld verdienen zonder iets te geven.

In Europa alles veel functioneert milieu vervuilend en energie, ze zeggen, nee borstels hebben wij niet los (en in feite ze zijn te krijgen en kosten 2 tot 10 euro maar handelaren willen zulke dingen niet verkoen ze hebben hertt liever dat mensen dom en onhgandig en afhankelijk blijven zodat zij veel geld kunnen verdienen, kost wat het kost) je moet de hele ding kopen, de huizing van de dioden, en dat is dan 142.50 euro,

en dan,

kun je net zo goed een nieuw alternator kopen, maar, in werkelijkheid, zoiets is nooit kapot, het is of de dioden of de borstels.

Verder, de stator, de rotor kunnen bijna niet kapot.

Alleen de ringen op de stang (met polie aan de uiteind) en dat ring wat tegen de borstels aandrijft kan slijten (en makkelijk worden vervangen/gerepareerd ook), de rest, net zoals ze doen in Afrika (waar ze alles repareren in plaats van weg te gooien), kun je wel 100 jaar gebruiken.

Dr T T 0

16 jaar

terwijl ik dit allemaal moet lezen heb ik die dynamo al verwisseld,maar wel een gigantische uitleg

Inderdaad een behoorlijk mooie uitleg!!

Dynamo verwisseld met een andere gereviseerde , met deze handleiding ga ik proberen om de kapote zelf te fixen!

Allen bedankt voor jullie idee cq oplossingen!

Ds75 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.